فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:70
چکیده:
هدف از این پژوهش، توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی بر اساس نظریه هرزبرگ بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 100 نفر از معلمان تربیت بدنی زن و مرد در مقاطع مختلف تحصیلی نیشابور در سال تحصیلی 84-1383بودند که همگی در تحقیق شرکت کردند. این پژوهش از نوع توصیفی است که به شکل میدانی انجام گرفته است. ابزار اندازه گیری یک پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نظریه هرزبرگ بودکه به تمامی 100 نفر برای تکمیل ارایه شد. که 91 نفر از آزمودنیها به پرسشنامه ارسالی پاسخ دادند. از آمارهای توصیفی و استنباطی برای توصیف و تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج نشان داد که در بین عوامل انگیزشی رشد فکری وارتقاء، قدردانی، پیشرفت، ماهیت مسوولیت، ماهیت کار و موفقیت به ترتیب بیشترین اهمیت را در انگیزش شغلی معلمان دارند. در بین عوامل بهداشتی روابط، حقوق و دستمزد، امنیت شغلی، شرایط کار، قوانین و مقررات و سرپرستی به ترتیب دارای بیشترین اهمیت هستند. اولویت بندی عوامل انگیزشی در معلمان زن و مرد به طورجداگانه نشان داد که در بین معلمان زن قدردانی، رشد فکری و ارتقاء، پیشرفت، ماهیت کار، ماهیت مسوولیت وموفقیت و درمعلمان مرد رشد فکری و ارتقاء، قدردانی، پیشرفت، ماهیت مسوولیت، موفقیت و ماهیت کار به ترتیب بیشترین اهمیت را دارند. همچنین اولویت بندی عوامل بهداشتی در معلمان تربیت بدنی زن و مرد نشان داد که در معلمان زن روابط انسانی و اجتماعی، شرایط کار، حقوق ودستمزد، امنیت شغلی، قوانین ومقررات و سرپرستی به ترتیب بیشترین اهمیت را در بین عوامل دارند. در حالی که در معلمان مرد حقوق، امنیت شغلی، شرایط کار، روابط، قوانین و مقررات وسرپرستی به ترتیب اولویت قرار دارند. مقایسه برخی عوامل جمعیت شناختی با عوامل انگیزشی نشان داد که فقط در مورد جنسیت با عوامل انگیزشی تفاوت معنی دار است. مقایسه سایر عوامل جمعیت شناختی مانند سطوح مختلف سنی، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت با عوامل انگیزشی تفاوت معناداری را نشان نداد.
فهرست مطالب:
عنوانصفحه
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه 2
بیان مساله3
ضرورت و اهمیت تحقیق5
اهداف تحقیق6
فرضیه های تحقیق7
پیش فرض های تحقیق7
محدودیت های تحقیق8
تعریف وازه ها8
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
ادبیات تحقیق 11
نگرشهای مدیریت به انگیزش 12
ـ رویکرد کلاسیک12
ـ رویکرد نئوکلاسیک13
ـ رویکرد اقتضایی14
نگرشهای روانشناختی در زمینه انگیزش15
ـ نظریه لذت طلبی16
ـ نظریه غرایز 16
ـ نظریه تقویت 16
ـ نظریه شناخت 17
نظریه های انگیزشی17
الف) نظریههای فعالسازی انگیزش 17
ـ نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو18
ـ نظریه دو جنبهای انگیزش 20
ـ نظریه دوعاملی انگیزش21
ـ نظریه لذتگرایی مک کللند22
ـ نظریه نیازهای زیستی، تعلق و رشد23
ب) نظریههای فرایندی24
ـ نظریه انتظار و احتمال24
ـ نظریه برابری 25
ـ نظریه هدفگذاری25
ـ نظریه تقویت و اصلاح رفتار26
نظری تفصیلی بر تئوری هرزبرگ27
پیشینه تحقیق 30
جمع بندی 36
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
مقدمه 39
روش تحقیق39
جامعه اماری39
متغیرهای تحقیق39
ابزار اندازه گیری40
روایی و پایایی پرسشنامه42
نحوه امتیاز گذاری پرسشنامه42
روش جمع آوری اطلاعات43
روشهای آماری44
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری
مقدمه 46
توصیف اماری داده ها46
تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها52
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
خلاصه تحقیق 57
بحث و نتیجه گیری59
پیشنهادهای تحقیق
الف- پیشنهادات برخاسته از تحقیق 71
ب- پیشنهادات برای تحقیقات بعدی 73
منابع و مأخذ 75
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1- مفروضات نظریه x و y درباره انسان21
جدول 2- فراوانی و درصد پاسخگویان براساس جنسیت46
جدول 3- فراوانی و درصد پاسخگویان براساس نوع استخدام47
جدول 4- فراوانی و درصد پاسخگویان براساس مدرک تحصیلی47
جدول 5- فراوانی و درصد پاسخگویان براساس سن48
جدول 6- فراوانی و درصد پاسخگویان براساس سوابق ورزشی48
جدول 7- فراوانی و درصد پاسخگویان براساس سنوات خدمت49
جدول 8- میانگین و انحراف معیار هرکدام از انگیزندهها50
جدول 9- میانگین و انحراف معیار هرکدام از عوامل بهداشتی51
جدول 10- نتایج آزمون تی مستقل مربوط به جنسیت در مورد عوامل انگیزش52
جدول 11- تجزیه و تحلیل داده ها در مورد عوامل انگیزنده معنا دار53
جدول 12- نتایج تحلیل واریانس مقایسه سطوح مختلف تحصیلی با عوامل ایجاد انگیزش53
جدول 13- نتایج تحلیل واریانس مقایسه سوابق مختلف خدمت با عوامل ایجاد انگیزش54
جدول 14- نتایج تحلیل واریانس مقایسه سطوح مختلف سنی با عوامل ایجاد انگیزش 55
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 1- تحولات تاریخی نگرش مدیریت و روانشناسی به انگیزش17
شکل 2- طبقه بندی سلسله مراتب نیازهای مازلو19
شکل 3- فرایند انگیزش از طریق ارضای نیازها20
شکل 4- الگوی ساده انتظار25