فرمت فایل : word(قابل ویرایش)- فایل زبان اصلی PDF
تعداد صفحات:25
چکیده :
روشهای معمول برای اندازه گیری خطای حجمی از مختصات دکارتی ماشین ابزار با استفاده از یک گام سنج یا تداخل سنج لیزر وقت گیر است. برای ماشینهای چند محور که اسپیندل مستواند نوسان کند, کالیبراسیون خطای حجمی حتی سختتر است.
در این تحقیق یک لیزر بال بار سه بعدی جدید (3D-LBB) برای راهاندازی و اندازهگیری سریع موقعیت ابزار نسبت به میز کار در هر نقطه کاری از ماشین چند محور توسعه داده شده است.دستگاه شامل استفاده از یک لیزر بال بار و دو انکودر لیزری دورانی برای تشخیص مسیر هدف در سیستم مختصات کروی است. طراحی ابزار مورد بحث است و ویژگیهای خطا برای ارتقاء دقت دستگاه تجزیه و تحلیل شدهاند.برنامههای کاربردی برای اندازهگیری خطای حجمی یک روبات و دو نوع از ماشین ابزار ,قابلیت دقت بالای لیزر بال بار سه بعدی را نشان میدهد.
معرفی
تکنیک انجام تست دقت ماشین ابزار CNC میتواند در خیلی از استانداردها مانندISO230 یا ASME B5.54(1993) یافت شود.اکثر ابزارهای اندازهگیری خطی موجود تک بعدی هستند. مانند تداخل سنج لیزر یا گام سنج. برای تست دایرهای در حرکت دو بعدی به طور مشخص در ISO230-4(1998) آمده است.بعضی ابزارها مانند دابل بال بار (DBB) توسط(Bryan1982) و (Burdekin و jwye 1992) ودر آخرین لیزر بال بار
(LBB) توسط (Ziegert و Mize , Schmitz و Ziegert 2000 ) توسعه داده شدند. اگرچه این ابزار ها قادر به اندازهگیری خطای دو محور هستند اما آنها هنوز تنها به یک بعد حساس هستند.
برای اندازهگیری خطای حجمی ماشین ابزار,روشهای زیادی برای تشخیص 21 خطای جزئی وجود داردو سپس از روش ماتریس انتقال همگن (HTM) یا روش آنالیز حرکتی (Soons,Theuws,و Schellenkens 1992) برای خطاهای فضایی در حالت خاموشی خط (OFF-LINE) استفاده میکنند.وانگ , در سال 2000 مطابق استاندارد ASME B5.54 برای اندازهگیری خطای حجمی به طور مستقیم عمل کرد. استاندارد یک لیزر داپلر تغییر مکان سنج (LDDM) و یک آینه تخت بزرگ برای اندازهگیری چهار قطر بدنه و ارزیابی خطای حجمی با استفاده از روش برداری را بکار میگیرد.استاندارد صرفه جویی در زمان است اما تنها برای سختی ماشینهای cnc نوع سریالی معتبر است.
ماشین ابزار های شش محور برای انعطاف پذیری در پنج محور حرکتی توجه بیشتری را جلب میکنند
(Patel و Ehman 1997). به هر حال با توجه به نوسان اسپیندل در جهات Pitch و yaw بیشتر سنسورها نیازمند به ایجاد امکان اندازهگیری حرکت حجمی هستند. (Parenti و Gregorio 1999) . به هر حال در عمل این تجهیزات برای اجرا در صنعت خیلی گران قیمت هستند . تا کنون بعضی سیستم های ردیابی لیزری خوب (LTSs) طراحی شده در سیستم مختصات کروی وجود دارد که مستقیما میتواند خطای حرکت سه بعدی را تشخیص دهد. (API 2002) . این سیستم در یک مسیر فعال در حال کار باید اجرا شود که نیاز به سنسور بازخورد و سرو کنترل برای ردیابی زمان واقعی هدف در حال حرکت دارد.این سیستمها نیاز به سیستمهای کنترل خیلی سریع و در نتیجه هزینه خیلی زیاد دارند.
یک طراحی جدید که مزایای LBB و LTSs را ادغام میکند در این تحقیق برای اندازهگیری سه بعدی اجسام در حال حرکت در زمان واقعی آمده است . این سیستم لیزر بال بار سه بعدی (3D-LBB) نام گذاری شده که بر اساس اصل مختصات کروی شامل تنها یک دستگاه اندازهگیری خطی لیزری دقیق و دو انکودر چرخشی لیزری دقیق در حلقه پایه با یک بال بار قابل تغییر طول میباشد. در این صورت یک چنین سیستمی میتواند با یک کلگی مغناطیسی توسط هر هدف در حال حرکت سه بعدی تغییر طول دهد و حرکت آزادانه در فضا داشته باشد .این سنسورها به طور همزمان موقعیت گوی را ضبط کرده و تبدیل به مختصات دکارتی در زمان واقعی میکنند.سیستم توسط یک تداخل سنج لیزری HP کالیبره میشود که دقت سیستم میتواند جبران شده باشد و به درجه بالاتری ارتقاء یابد. از آنجائیکه این سیستم در حالت غیر فعال در فضای سه بعدی اجرا شده, هزینه ارزان است.