فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:40
مقدمه :
اختلال ترس اجتماعی یکی از انواع ترس ها (فوبی) می باشد که کمتر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. خصوصیات بالینی این اختلال عبارتند از ترس اجتناب گونه از موقعیت های اجتماعی، علائم جسمی و شناختی ترس و اختلال عملکرد، مطالعه جامعی در ارتباط با شیوع این اختلال در ایران در دست نمی باشد. به همین منظور این پژوهش با هدف تعیین شیوع اختلال ترس اجتماعی و برخی عوامل وابسته در دانش آموزان شهر ایذه در سال 1388 انجام پذیرفت. در این مطالعه مقطعی توصیفی 400 دانش آموز در شهر ایذه توسط ملاک های تشخیصی dsmiv از طریق پرسشنامه نیمه سازمان یافته مورد سنجش قرار گرفتند. 6/14% از دانش آموزان مبتلا به اختلال ترس بودند. و بین سابقه خجالتی بودن در کودکی و تنبیه بدنی با آن رابطه آمار معنادار وجود داشت. شیوع این اختلال در این تحقیق بالاتر از تحقیقات مشابه در غرب است و مطالعات وسیع تر در آینده توصیه می شود.
تمام فعالیتهای معلم و شاگرد و تعامل آنها برای این است که یادگیری موثر بوجود آید. یادگیری موثر در اهداف آموزشی که در آغاز تدریس تعیین شد. تجلی یافته است بنابراین تصمیمگیریها و تلاشهای یادگیری برای تحقق اهداف مورد است. معلم وظیفه دارد در ضمن تدریس و در پایان آن بطور منظم و نظامدار نحوه انجام فعالیتها و آثار نتایج آن را ارزیابی کند تا بتواند با شناخت موانع و محدودیتها و رفع آنها دستیابی به اهداف را تسهیل نماید و به خوبی موقعیت دانش آموز را در فرایند یادگیری بشناسد. اگر به این کار مهمن در تدریس توجه نشود فرایند تدریس در جهت رشد دانش آموزان موثر واقع نمیشود.
بیان مسئله
در این تحقیق به تعریف ترس و عملکرد خودم در مورد دانش آموزی که در امتحان ترس داشت وراهکارهایی که برای درمان این دانش آموز انجام دادم اشاره خواهم داشت.
نگرانی ترس لازمۀ ادامه حیات و تضمین کننده سعی وتلاش انسانهاست. اما هنگامی که آنقدر شدت می یابدکه منجر به کاهش عملکرد فرد می شود به عنوان یک اختلال مطرح می گردد.
نگرانیها در مورد مسائل متعدد رخ می دهد و از جمله آنها ترس امتحان است که یکی از عوامل افت تحصیلی دانش آموزان نیز محسوب می شود. در این تحقیق به تعریف ترس و علائم نشانه های آن ترس امتحان از نتایج بدست آمده از این تحقیق می توان دریافت که آشنایی با علل ودلایل بوجودآمدن ترس امتحان می تواند ما را در بررسی هر چه بهتر این علل و پیشگیری و درمان یاری سازدکه علل ترس این فرد عبارتند از 1- عوامل فردی و شخصیتی 2- عوامل خانوادگی 3- عوامل آموزشگاهی و در آخر راهکار هایی به والدین و دبیران و خود فرد توصیه شده است.
اهمیت و ضرورت تحقیق :
انجام هر پژوهش باید به لحاظ اهمیت و ارزش باشد . از این رو محقق باید انگیزه خود را دذر مورد مطالعه درباره این موضوع ( ترس و عملکرد تحصیلی ) توضیح دهد. بین کند که اجرای این طرح چه سود و فایده ای در اجمعه می رساند .
انجام هر پژوهش مستلزم صرف سرمایه ، اعتبار و زمان و به کارگیری نیروی انسانی ، منابع و امکانات مختلف است . به به همین خاطر باید محقق توجیه لازم را داشته باد . اهمیت و ارزش اجرای طرح را تشریح کند. و دلایل خود را برای انتخاب این گروه یا مکان و ناحیه خاص را بیان نماید .
امروزه علی رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوه های زندگی فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند و همین امر آنها را در مواجه با مسائل و مشکلات زندگی روزمره آسیب پذیر کرده است .پژوهشهای بیشمار نشان داده اند که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روانی(ریشه ترس) –عاطفی ریشه های روانی اجتماعی دارند.
هدف از نوشتن این تحقیق و انتخاب موضوع آن بحثی است که دربین مباحث روانشناسی بیش از سایر مباحث آموزشی مورد توجه می باشد و غفلت از آن باعث بیماریهای روانی میگردد.و درمورد دانش آموزان کاربرد بیشتری دارد و با توجه به شغل و حرفه شخصی دانستن بعضی از این نکات برای مقابله و برطرف ساختن مشکلات دانشآموزان مؤثر است. آشنایی با دلایل بوجود آمدن ترس ما را در بررسی این علل و درمان هر چه بهتر آن یاری خواهد رساند.
اهداف پژوهش:
هدف اساسی در این پژوهش :
5- آشنایی با معنی و مفهوم ترس .
6- آیا ترس امتحان به عنوان یک اختلال عاطفی روانی بر موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد یا خیر ؟
7- علل و عوامل بوجود آورنده ترس بیان خواهد شد .
8- شناخت راههای مبارزه با ترس .
سؤالات پژوهش :
هدف و بررسی این پژوهش بهتر شناسندن ترس دانش آموزان در هر حیطه آموزشی و خانواده ای و پیرامون دانش اموز و جامعه آماری می باشد .
متغیرهای تحقیق :
متغیر پیشبین:
وضعیت اجتمایی دانش اموز – ترس دانش آموزان به عنوان متغیر مستقل این پژوهش در نظر گرفته شد.
متغیر های ملاک:
عوامل فردی(ترس ،و عملکرد تحصیلی دانش اموزان ،) به عنوان متغیرهای وابسته تحقیق محسوب می شود.
تعریف متغیرهای تحقیق:
تعریف نظری ترس:
ترس، احساسیاست که خداوند، برای محافظت موجودات، دردرون آن ها به امانت نهاده،تا بتوانند خودرا از خطراتی که سرراه آنها قرارمیگیرد، نجات دهند.هرانسانی، ازبهرهترس برخورداراست، تا بتواند، ازمهلکهها و گرفتاریها و اشتباهات و خلافها ودرگیریها، رها شود.عدم تعادل روحی و روانی، نداشتنامنیت، اجتماعی، اقتصادی، احساسی، معنوی و فشارهای بیرون ازما، ودرونما، باعث بروزترس میشود.ترس به دو صورت تعریف میشود، اول ترس مثبت، دوم ترس منفی. ( ترسکاذب ،آزاد،1383).
حدود مطالعاتی
بیماریهای عاطفی از جمله ترس جمله موضوعاتی است که به دلیل وجود در جهان امروز به شدت توسط صاحب نظران مورد توجه و دقت نظر قرار گرفته است .
ترس در دانش آموزان اثرات ناصوابی در جنبه های مختلف اجتماعی ، اخلاقی ، تحصیلی بر جای می گذرد . روشن است که برخورد دقیق ، منطقی و حساب شده با چنین دانش آموزانی مهارتهای یک معلم دلسوز و آگاه است تا با رفتاری صحیح ودرست نه تنها مشکلی بر مشکلات رفتاری آنها نیفزاید ، بلکه آنها را در مسیر تعلیم و تربیت یاری و مساعدت نماید .
این تحقیق توجه مربیان را به اختلال رفتاری ترس جلب می نماید که آن رابطه ای مسقیم با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد . باید معلمان و مربیان معزز با دقت فروان دانش آموزانی را که این عامل مشکل ساز را دارند تشخیص دهند . زیرا آنها نسبت به دیگران کمک بیشتری نیاز دارند .
امروزه بررسی روانشناسان مسائل روانی ثابت کرده اند که همه افراد جامعه بخصوص کودکان به دلایل مختلفی دچار ترس می شوند . اینگونه افراد علائمی مانند عصبانیت و پرخاشگری ، احساس حقارت خود بیانی بی ارتباط با تکلیف در موقعیت های امتحانی ، کاهش عملکرد تحصیلی در مدرسه را از خود نشان می دهند .
ترس کودک معمولاً به شکلهای مختلفی ظاهر می شود . خوابیدن بدون احساس خستگی ، گوشه گیری و پناه بردن به خیالبافی ، دست زدن به اعمال کودکانه پایین تر از سن خود ، تشویق و نگرانی در تصمیم گیریها و مواردی از این قبیل . . . .
اگردر هنگام امتحان توجه به ترس و فشار روانی نشود ترس خود به خود منجر به افزایش حالت نامطلوب در فرد می گردد بهتر است هر فرد بر حافظه خود متکی باشد و با احساس و آرامش و اطمینان خاطر به افزایش عملکرد مطلوب خود دست بزند . معلمین نیز بهتر است که در نحوه تهیه سئوالات امتحانی خود و با آماده سازی دانش آموزان متغیرهایی را که بر روی بهبود عملکرد افراد اثر مثبت می گذارد شناسایی کرده و سپس با دیدی کارشناسانه موجب بالا بردن سطح علمی دانش آموزان شوند .
ذکر نظریه ها و روشهای درمانی در مورد ترس امتحان و کلاً امتحان این نگرش را می دهد که می توان ترس را در تمام سنین کنترل کرد و تا حدی مناسب آن را کاهش داد .
تجربه نشان داده است که عوارض ترس و فشار روحی حاصله از امتحان در عده زیادی از امتحان دهندگان تظاهر می کند بدین معنی که بروز آن یک پدیده اتفاقی و نادر نیست که فقط گروه معدودی از آنها را مبتلا سازد ، بلکه همه افرادی که با امتحان سر و کار دارند کم یا زیاد طعم و مزه نگرانی فشار روانی و وحشت ناشی از امتحان را چشیده اند .
باید دانست که آشنایی با روشها و رموز گذرانیدن بیشتر از فراگیری مطالب درسی در کسب موفقیت امتحان دهندگان تاثیر دارد .به عبارت دیگر در دنیای امروز آماده شدن امتحان دهنده تنها با فراگیری مطالب درسی و زیرکی وی برای کسب موفقیت حاصل نمی شود بلکه آمادگی شخص از نظر روانی نیز دارای ارزش زیاد و غیر قابل انکاری است که نباید از نظر دور داشت .
شخص با آمادگی علمی و روانی تسلط و اعتماد به نفس بیشتری بدست آورده و بر خود به خوبی تسلط پیدا می کند ، فرشته موفقیت را در آغوش می کشد و احساس نشاط و رضایت می کند . از طرفی باید گفته شود که اختلاف فاحشی بین نوع فشار روانی خوب و امیدوار کننده و نوع بد و بازدارنده که با پیدایش ترس ، ترس و نگرانی شروع می شود وجود دارد .
استرس یا فشار روانی در حقیقت ایستگاه وسط راه ترس است . ترس و استرس مترادف یکدیگر یا هم معنی نمی باشد . فشار روانی یا استرس کلمه جانشین شونده ای برای بیان جامع معنی ترس که اکثراً به آن عطف داده می شود نیست . ترس حالت ناراحت کننده ای است که گویی شخص منتظر وقوع حادثه نامشخص و توام با ترس است .
ترس مربوط به امتحان توسط برخی از محققین ترس از امتحان خوانده می شود . ترس ممکن است بطور مستقل و آزاد مد نظر باشد یا توام با فکر و خیال ، تصور ، عقیده و حالت خاص ظاهر شده و گاهی به صورت مزمن و شدید تظاهر نماید . پیدایش این گونه تفکرات ، تصورات ، عقیده ها و حالات غالباً به شدت آزار دهنده بوده و کاملاً غیر واقعی هستند با وجود این می تواند در شخص ایجاد عدم آسودگی فکر و خیال ، ترس و وحشت و درماندگی نموده و احساس محکومیت بوجود آورد .