نوع فایل: word
قابل ویرایش 141 صفحه
مقدمه:
نیاز به عبادت و راز و نیاز با معبود از دیر باز بشر را به جست و جوی مکانی پاک و مقدس وا داشته است. در ادیان مختلف مکانی برای این خواسته پیشنهاد شده است. پیامبر اسلام (ص) مسجد را برای مسلمانان پایه گذاری کرد که در آنجا به عبادت بپردازند. با وجود یکسان بودن ارزش مکانی نقاط زمین، گاهی به واسطه ی حوادث و تحولات اتفاق افتاده، مکان ها ارزش معنوی خاصی پیدا می کنند بعد مسجد برای مسلمانان نماد قداست، پاکی، تقوا، یگانگی و گردهمایی است. علاوه بر عبادت برای حل مسائل مذهبی، سیاسی و اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد. قداست و اهمیت این مکان، هنرمندان را بر آن داشت تا هنر خود را در خدمت آن گذارند. و اکنون بسیاری از مساجد مانند موزه های هنری هستند. در کشورهای مختلف با توجه به تزیینات و مصالح سرزمین خودشان این مکان را آراسته اند. مسجد گوهرشاد از بناهای دوره ی تیموری است که در جوار حرم امام رضا (ع) قرار دارد.این مسجد هر روزه زائران زیادی را به سوی خود جلب می کند. مسجد چهار ایوانه است و بزرگترین آن جنوبی یا مقصوره است که گنبد روی آن واقع شده و مناره های آن که از قدیمی ترین مناره هاست آن را از سایر مساجد جدا می سازد. مصالح و تزیینات فراوانی دست به دست هم داده اند تا این مجموعه ی زیبا را به وجود آورده اند. مصالحی مثل آجر، کاشی، سنگ، گچ در این مجموعه دیده می شود.نقوش هندسی از تنوع بیشتری برخوردار است که با مصالح مختلف به اجرا در آمده است. در مسجد گوهر شاد خطوط متفاوتی دیده می شود و خوشنویسان بنامی در این مجموعه هنر آفرینی نموده اند. از جمله بایسنقر میرزا و محمدرضا امامی. بیشترین خطی که در این مجموعه کار شده است خط ثلث است. رنگ که سریعترین عنصر در جلب بیننده است با تنوع زیاد در مسجد گوهر شاد مشاهده می شود. محققین وجود هفت رنگ را در آثار ایرانی به اعتقادات آن ها ربط می دهند. که این هفت رنگ شامل آبی لاجوردی، فیروزه ای، سفید، سبز، زرد، سیاه، آبی می باشد. در مجموعه گوهر شاد این رنگ ها به وفور یافت می شوند و انعکاس نور روی رنگ ها در ساعات مختلف جلوه ای خاص دارد. رنگ سفید خط نوشته ها بروی آبی لاجوردی تضادی چشم گیر به وجود آورده است. رنگ حاکم بر مجموعه آبی است که خود رنگی آرام بخش و مقضود زائر را برطرف می کند..
فهرست مطالب:
مقدمه
خراسان
مشهد
داستان غمانگیز شکنجه شاهرخ شاه
مزار نادر وکلنل محمدتقی خان
آستان قدس رضوی
غنی ترین بقاع متبرک ایران
مدارس و اماکن مذهبی مشهد
ابنیه تاریخی و آثار فرهنگی مشهد
دوره ی تیموریان
شیوه آذری
نیارش در شیوه آذری
آرایه در شیوه آذری
معماری دوره ی تیموری
اجزای ترکیب کننده
اجزای فضاساز
گنبدخانه
تالار ستوندار
عناصر ویژه معماری در دوره ی تیموری
طبقه بندی ساختمان
معماری مسکن
بنیاد های مذهبی و خیریه مسجد جامع
زیارتگاه
مصالحی که در ساختمان بکار می رود
روش های ساخت
پلان ها و مقاطع مسجد گوهرشاد
معرفی مسجد گوهرشاد
بررسی اجزاء کتیبه های مسجد جامع گوهر شاد
صحن مسجد جامع گوهر شاد
مسجد پیرزن
ایوان های مسجد جامع گوهر شاد
منبر صاحب الزمان
ایوان دارالسیاده
گلدسته ها و مناره های مسجد گوهر شاد
شبستان
نقوش و عناصر در مسجد گوهرشاد
خوشنویسی و نقش های خطی در مسجد گوهرشاد
رنگ در معماری مسجد گوهرشاد
زندگی و خصوصیات بانو گوهرشاد
علاقه گوهرشاد به مشهد مقدس
امتیازات جامع گوهرشاد
بنای رواق در اماکن متبرکه
پایان زندگی گوهرشاد
منابع و مأخذ:
کتاب معماری ایران (نویسنده ا. پوپ)
کتاب سرزمین ما (تألیف غ. رکوعی)
سبک شناسی معماری ایرانی (دکتر غلام حسین معماریان)
تحقیق: بررسی نقوش هندسی
تحقیق: بررسی کتیبه های مسجد گوهرشاد
کتاب شمس الشموس (حاجی محمد احتشام)
راهنمای تاریخ آستان قدس رضوی (علی موتمن)
کتاب راهنمای خراسان (دکتر علی شریعتی)
معماری تیموری در ایران و توران (دکتر لیزاالمبک. دکتر دونالدویلبر)
کتاب ایران قدیم. تهران قدیم (ناصر نجفی)
کتاب خراسان سرزمین نور
تاریخچه مسجد (انتشارات مسجد گوهرشاد)
مجله مسجد
کتاب آشنایی با بناهای تاریخی (سید مهدی میردانش)
نقش و رنگ در مسجد گوهرشاد (وحیده مرحکبه)
کاشی کاری ایران در دوره ی اسلامی (محمود ماهر النقش)
اطلس خط
سایت www.persianblog.com
- masjedirmm.blogfa.com
- fekrezad.blogfa.com
پروژه معماری مسجد گوهر شاد. doc