سپاس ویژه خداوندی است که مخلوقات را به بهترین صورت تدبیر فرمود و زمین وآسمانها را آفرید و آب گوارا از عصاره بخارات نازل کرد و بدان وسیله دانهها و گیاهان را به وجود آورد و روزیها و خوردنیها را مقدر و به وسیله خوردنیها، قوای جانداران را حفظ کرد و با اطعام بندگان با غذاهای پاکیزه به طاعات و اعمال شایسته آنان کمک کرد.
انسان دارای دو بعد است: بعد روحانی و بعد جسمانی.
همانطور که بعد روحانی او نیازمند معنویات و ارتباط با عالم معناست، جسم انسان هم برای اینکه روح او را همراهی کند نیازمند عوامل مادی است.
انسان برای اینکه شاداب و سرزنده باشد باید هم تغذیه روحی داشته باشد و هم تغذیه جسمی درست است که تغذیه از عوامل مادی است و موجب شادابی جسم انسان میشود ولی بعید نیست که اثرات روحی هم داشته باشد و برای همین توجه به تغذیه و نوع آن قابل بررسی است و توجهات خاص خود را میطلبد.
«انسان اشرف مخلوقات است» توجه به همین جمله کوتاه میتواند آدمی را از حیوانیت دور سازد و او را در مسیر معرفةالله قرار دهد و این امکانپذیر نیست مگر توجه به همه ابعاد انسان اعم از عبادی، معنوی، روحی، جسمی و … .
و در این میان توجه به «بهداشت علوم تغذیه» از ضروریات میباشد.
تعریف موضوع:
موضوعی که در این مجموعه مورد بررسی قرار گرفته است با عنوان «بهداشت علوم تغذیه در قرآن» است که همانطور که از اسمش مشخص است به علوم تغذیهای انسان و بهداشت آن با توجه به آیات مربوط به آن پرداخته است. در تعریف علوم تغذیه همین بس که «یک سری نیازهای غریزی و جسمی است که انسان برای به دست آوردن قوای جسمی و انجام فعالیتهای روزانه و برآوردن نیاز جسمی خود به آن رو میآورد» اما فقط خوردن و برآوردن نیاز مهم نیست بلکه از چه خوردن و کیفیت و کمیت آن مهم است که تحت عنوان بهداشت تغذیه بررسی میشود، که هم اثر جسمی خوب و هم اثر روحی خوب داشته باشد.
اهمیت موضوع:
اسلام نه تنها با خوردن و لذت بردن از غذاهای خوب و سازگار مخالف نیست بکله با اختصاص دادن آن به مؤمنین چنین تغذیهای را مورد ترغیب قرار داده است.
و در سوره بقره، آیه 57 و در سوره اعراف، آیه 32 و در آیات دیگر به امر تغذیه دستور داده است و با توجه به اینکه هدف اصلی خداوند از آفرینش جن و انس برای عبادت بوده است لذا خوب خوردن و شکرگذاری کردن قسمتی از عبادت میباشد و انسان باید در نوع مواد غذایی که به بدن میرساند توجه لازم را مبذول دارد تا به آنچه که هدف اصلی خداوند است دست یابد و سعادت دنیا و آخرت را کسب نماید و با گذشت زمان نه تنها کمرنگتر نشده بلکه اخیراً مورد توجه علما و دانشمندان قرار گرفته و در همین مدت کم، پیشرفتهای بسیار کرده و ارزش آن در نزد همه تا حدی معلوم شده به طوری که امروزه همه میدانند که تغذیه خوب و کافی تا چه حد در سلامت و رشد افراد و در بهداشت اجتماع مؤثر است و دستوراتی را که در اسلام در این مورد آمده است میتواند کارساز و مفید باشد چرا که به طور همه جانبه و کلی در این مورد بحث کرده است که هم از نوع تغذیه بحث کرده، لزوم تغذیه، چگونگی تغذیه، کمیت و کیفیت آن و حتی آداب غذا خوردن و اثرات و فواید آن و نیز در مورد کمخوری و پرخوری و ارتباط آن با انواع بیماریها و نیز در مورد نوع تغذیه نوع تغذیه و عمل صالح و … بحث کرده است که این نشان دهنده اهمیت موضوع است و هشداری است به ما که حتی در نوع تغذیه و خوردن آن توجهات لازم را به کار گیریم چرا که تغذیه سالم از مهمترین مسائل زندگانی انسان و بشریت است.
کلیات
مقدمه 6
تعریف موضوع 6
اهمیت موضوع 7
پیشینه موضوع 8
سؤال اصلی 8
فرضیه 8
سؤالهای فرعی 8
روش تحقیق 8
چکیده 9
فصل اول 10
معنای لغوی و اصطلاحی 11
اکل 11
شرب 11
طعام 11
طیب 12
طیبات 12
غذا 14
غذای حلال 14
غذای حرام 15
غذای پاک و طیب 15
فصل دوم 17
مقدمه 18
زمان و موقع خوردن 18
بهداشت و مستحبات غذا خوردن 20
فصل سوم 28
بخش الف 29
مقدمه 30
بخش الف: تغذیه و اثرات جسمی آن 31
بیان نکات اخلاقی و بهداشتی عبس/24 32
غذا و سلامتی 34
علائم تغذیه خوب 34
تکریم انسان با غذا 35
موهبت تغذیه درست 36
تغذیه و سلامتی اعصاب 41
تأثیر غذا در زیبایی انسان 42
تغذیه و کنترل میل جنسی 42
کمخوری و طول عمر 43
کمخوری و سلامتی 46
اثرات تربیتی روزه 48
اثرات بهداشتی و درمانی روزه 48
اثرات پرخوری 50
ارتباط بین تغذیه و انواع بیماریها 51
بخش ب 53
بخش ب: غذاها و میوه های خاص (قرآنی) 54
انجیر 54
زیتون 55
انگور 56
رطب 58
خواص غذایی و درمانی خرما 58
عسل 59
شیر 62
انار 63
سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز 64
کدو 66
گوشت (تازه) 67
کاهو 68
فصل چهارم 69
طلب حرام (حرامخوری) 70
انواع تقسیمات مال 71
خوردنیهای حلال 74
ویژگی رزق انسان 76
رابطه بین طیبات و عمل صالح 81
ارتباط زهد با غذا 83
نتیجهگیری 86
فهرست منابع و مآخذ 87
شامل 95 صفحه فایل word