• پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش زلزله با عنوان: رفتار تیرهای عمیق بتن مسلح تحت اثر نیروی دینامیکی
• دانشگاه تربیت مدرس
• استاد راهنما: دکتر ابوالفضل عربزاده
• پژوهشگر: محمدرضا جاودان
• سال انتشار: خرداد 1381
• فرمت فایل: PDF و شامل 138 صفحه
چکیــــده:
برخی از اعضا بتن مسلح دارای نسبت ارتفاع (عمق) به دهانه بزرگتر از حد معمول میباشند. به علاوه، ضخامت آنها در مقایسه با ارتفاعشان ناچیز است. در چنین شرایطی نیروهای خارجی و واکنشهای تکیه گاهی نیز در صفحه عوض قرار داشته و حالت تنش صفحهای در بتن وجود دارد. دراین اعضا از تغییر شکل برشی نمیتوان صرفنظر کرد. اعضایی با خصوصیات فوق را به طور کلی به عنوان تیرهای عمیق مینامند.
در این تحقیق اهداف زیر دنبال می شود:
1- ارائه یک مدل کامپیوتری برای تیرهای عمیق دو سر ساده به کمک نرم افزار ANSYS 5.4، مقایسه نتایج حاصل از آنالیز استاتیکی این مدل با نتایج آزمایشگاهی و روشهای مرسوم آنالیز و طراحی این تیرها.
2- آنالیز مودال این تیرها و بررسی تاثیر آرماتورگذاری و هندسه تیر بر روی فرکانسهای پایه.
3- تحلیل هارمونیک این تیرها و به دست آوردن بیشینه بار و فرکانس بار سرویس در آنها.
المان استفاده شده در مدلسازی، المان Solid 65 میباشد. در ضمن در این تحقیق، دو سری تیر مورد بررسی قرار گرفته است. سری اول تیرها، دارای ابعاد 1100×400×50 و سری دوم تیرها دارای ابعاد 1980×600×75 میلیمتر میباشند.
نتایج حاصل از تحلیل استاتیکی این تیرها نشان میدهد که مدل کامپیوتری ارائه شده در تخمین بار نهایی، به طور متوسط 82% دقت دارد که بین شش روش مرسوم آنالیز تیرهای عمیق، دره سوم میباشد. ولی از لحاظ واریانس و پراکندگی دادهها، با مقدار متوسط 0.68% در رده دوم قرار دارد. که نشان دهنده آن است که مدل مذکور اعتبار لازم را برای طراحی و تحلیل این نوع تیرها داراست.
از آنالیز مودال تیرها نتایج ذیل حاصل میشود:
1- فرکانس طبیعی تیرها تحت تاثیر هندسه و ضریب ارتجاعی بتن میباشد و تغییر در مقدار آرماتور طولی تاثیر چندانی بر میزان فرکانس ندارد.
2- از نظر بررسی اثر هندسه بر فرکانسهای پایه میتوان گفت که با افزایش نسبت دهانه به عمق در این تیرها از 2 به 2.8 ، فرکانسهای پایه تیرها به طور متوسط 50% کاهش مییابد.
از تحلیل هارمونیکی تیرهای عمیق با نرم افزار ANSYS نتایج زیر حاصل شده است:
1- بیشینه بار هارمونیکی ترک در حدود 20 تا 35 درصد بار نهایی حاصل از تحلیل استاتیکی میباشد.
2- فرکانس بار در محدودهی فرکانس مد اول ( 0 تا 1 هرتز ) برای تیرهای سری اول و نیز محدودهی فرکانس مدهای اول و دوم ( 0 تا 2 هرتز ) برای تیرهای سری دوم است.
3- محل به وجود آمدن ترک در تیرهای سری اول معمولاً در وسط تیر و در تیرهای سری دوم در تکیهگاهها میباشد.
______________________________
** توجه: خواهشمندیم در صورت هرگونه مشکل در روند خرید و دریافت فایل از طریق بخش پشتیبانی در سایت مشکل خود را گزارش دهید. **
** توجه: در صورت مشکل در باز شدن فایل PDF ، نام فایل را به انگلیسی Rename کنید. **
** درخواست پایان نامه:
با ارسال عنوان پایان نامه درخواستی خود به ایمیل civil.sellfile.ir@gmail.com پس از قرار گرفتن پایان نامه در سایت به راحتی اقدام به خرید و دریافت پایان نامه مورد نظر خود نمایید. **