سواری
اتومبیل ها با سرعت بالایی حرکت می کنند و در نتیجه ، گسترة وسیعی از ارتعاشات به سرنشینان منتقل می شود که از طریق حواس لامسه ، بینایی یا شنوایی احساس می شود. در مقولة خودروهای سواری معمولاً به ارتعاشات قابل رؤیت و قابل لمس اشاره می شود ؛ در حالی که ارتعاشات قابل شنیدن ، صریحاًبه عنوان سرو صدا مطرح می شوند . ناگزیر گسترة ارتعاشات – براساس فرکانس – به دو دستة (0-25Hz ) و سر وصدای 25-20/000Hz)) تقسیم می شود. فرکانس (0-25Hz ) تقریباً فرکانس پایین آستانة شنوایی است و در نظر گرفتن آن در تمام وسایل نقلیة موتوری رایج است.
انواع مختلف ارتعاشات ، معمولاً بسیار به هم وابسته اند به طوری که بررسی هر یک به تنهایی مشکل است ؛ یعنی معمولاً سرو صدا هنگامی وجود دارد که ارتعاشات با فرکانس پایین تر ایجاد می شوند.
حیطة ارتعاشات ، یکی از مهمترین ملاکهایی است که مردم به وسیلة آن دربارة طراحی و ساخت ( کیفیت ) یک خودرو قضاوت می کنند. مورد قضاوت قرار دادن ، در اصل ،امری معقول است ؛ چون به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات در بهبود روشهای طراحی مهندسی – در برخورد با مقولة سواری به عنوان وظعیت عملکرد خودرو ظهور می کند.