کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی پزشکی و سلامت 19 صفحه word

اختصاصی از کوشا فایل تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی پزشکی و سلامت 19 صفحه word دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی پزشکی و سلامت 19 صفحه word


تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی پزشکی و سلامت 19 صفحه word

مقدمه

بسیاری از احوال و بیماری­هایی که افراد به سبب آنها جویای معالجه­ های طب بدیل می­شوند ظاهرا محصول خود عصر مدرن هستند. بی­خوابی، اضطراب، تشنج، افسردگی، رخوت و خستگی و دردهای مزمن (که ناشی از نارحتی مفاصل، سرطان و سایر بیماری­ها هستند) همگی در جوامع صنعتی رو به افزایش می­روند. هرچند که این احوال و شرایط دیرگاهی است که وجود داشته­اند، اما ظاهرا اکنون سبب­ساز آشفتگی و اختلال بیشماری در سلامتی مردم هستند تا گذشته. پیمایش­های اخیر آشکار ساخته­ اند که امروزه فشار عصبی رایج­ترین علت غیبت از کار است و از این نظر بر سرماخوردگی پیشی گرفته است. بنا به پیش­بینی سازمان بهداشت جهانی، طی بیست سال آینده افسردگی شایعترین بیماری جهان خواهد بود. کنایه در این است که ظاهرا این پیامدهای مدرنیته جزو ناراحتی­ها و امراضی هستند که پزشکی متعارف برای معالجه آنها با بیشترین دشواری­ها و معضلات روبرو است. با اینکه احتمال نمی­رود که طب بدیل، روش­های درمانی رسمی را از بیخ و بن براندازند، اما نشانه­هایی وجود دارد که نقش این روش­های بدیل همچنان رو به رشد است. (گیدنز، 1387، 211) 

 

شالوده اجتماعی سلامتی

سده بیستم شاهد افزایش نمایانی در امید به زندگی مردمانی بود که در کشورهای صنعتی زندگی می­کردند. بیماری­هایی مثل فلج اطفال، مخملک و سل عملا ریشه کن شده­اند. در مقایسه با سایر نقاط جهان، معیارها و سطح سلامتی و رفاه در کشورهای صنعتی بسیار بالاست. بسیاری از این پیشرفتهای سلامتی و بهداشت عمومی به توانایی بهداشت مدرن نسبت داده شده است. تصور عمومی این است که پژوهش­های پزشکی موفقیتهای زیادی در کشف علل زیست­شناختی بیماری­ها و یافتن روشهای درمانی موثر برای کنترل آنها داشته­اند و همچنان خواهند داشت. همراه با رشد دانش و تخصص پزشکی، می­توانیم شاهد دست آوردهای مداوم و ارزشمندی در سلامتی و بهداشت عمومی باشیم.

هرچند که این دیدگاه به سلامتی و بیماری نفوذ و رواج فوق العاده­ای داشته است، اما برای جامعه­شناسان چندان متقاعد کننده نیست. زیرا این دیدگاه نقش مهم تاثیرهای اجتماعی و محیطی را بر الگوهای سلامتی و بیماری نادیده می­گیرد. دستاوردهای کلی سلامتی و بهداشت عمومی در سده گذشته نمی­تواند این واقعیت را بپوشاند که سلامتی و بیماری در کل جمعیت توزیع یکنواختی ندارند. پژوهش­ها نشان داده­اند که گروههای معینی از مردم نسبت به سایرین از سلامتی بسیار بیشتری بخوردارند. این نابرابری­های سلامتی به الگوهای کلانتر اقتصادی و اجتماعی مربوط می­شود.

جامعه ­شناسان و متخصصان شیوع­شناسی اجتماعی – دانشمندانی که به مطالعه توزیع و سرایت بیماری­ها و امراض در جمعیت می­پردازند – سعی داشته­اند که پیوند میان سلامتی و متغییرهایی مثل طبقه اجتماعی، جنسیت، نژاد، سن و جغرافیا را تبیین کنند. هرچند که اکثر دانش پژوهان وجود همبستگی میان سلامتی و نابرابری­های اجتماعی را تصدیق می­کنند، اما هیچ توافقی درباره ماهیت این رابطه یا اینکه چگونه باید نابرابری­های سلامتی را حل و فصل کرد، وجود ندارد. یکی از محورهای اصلی بحث و مشاجره به اهمیت نسبی متغییرهای فردی (مثل زندگی، رفتارها، برنامه غذایی و الگوی فرهنگی) در مقایسه با عوامل محیطی یا ساختاری ( مثل توزیع درآمد و فقر) مربوط است. (گیدنز، 1387، 212 – 213)

 

طبقه و سلامتی

پژوهش درباره طبقه و سلامتی از وجود رابطه واضحی بین الگوهای مرگ و میر و بیماری و طبقه اجتماعی فرد پرده برداشته است. دو مطالعه کشوری درباره سلامتی در بریتانیا – یکی گزارش بلاک در 1980 و دیگری توزیع سلامتی در 1987 – نقش مهمی در مطلع ساختن عموم مردم از دامنه نابرابری­های طبقاتی در سلامتی داشتند. نتایج این دو پژوهش برای بسیاری از مردم تکان دهنده بود هرچند که در کل جامعه روندی به سمت سلامتی بیشتر وجود دارد، اختلاف­های مهمی بین طبقات گوناگون دیده می­شود که بر شاخص­های سلامتی و بهداشت موثر است، از وزن نوزادان به هنگام تولد تا فشار خون یا خطر ابتلا به بیماری­های مزمن. افرادی که موقعیتهای اجتماعی و اقتصادی بالاتری دارند به طور متوسط، سالمتر، بلندقدتر و نیرومندترند و بیش از افراد طبقات پایین­تر عمر می­کنند. این تفاوت­ها از نظر مرگ و میر نوزادان (نوزادانی که در سال اول تولد می­میرند) و مرگ و میر کودکان بیشتر به چشم می­خورد، اما در هر حال فقیرتر­ها در همه سنین بیش از افراد ثروتمندتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

 

برای دانلود کل مطلب به لینک زیر مراجعه کنید.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.