کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

تحقیق آماده درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه با عنوان حق و تکلیف در نهج البلاغه 9 صفحه word

اختصاصی از کوشا فایل تحقیق آماده درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه با عنوان حق و تکلیف در نهج البلاغه 9 صفحه word دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق آماده درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه با عنوان حق و تکلیف در نهج البلاغه 9 صفحه word


تحقیق آماده درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه با عنوان حق و تکلیف در نهج البلاغه 9 صفحه word

 

 

 

 

 

 

در این تحقیق می خوانیم:

 

 

 

اگر کسى اعتقادى به حق و باطل نداشته باشد، اعتقادى به حق و تکلیف هم ندارد. حق و باطل، از مقوله‏ى مسایل عقل نظرى و حق و تکلیف، از مقوله‏ى مسایل عقل عملى است. مسایل عقل نظرى زیر بنا و شالوده‏ى مسایل عقل عملى است. مسایل عقل نظرى بر محور «است‏» و «نیست‏» ومسایل عقل عملى بر محور «باید» و «نباید» مى‏چرخد. «است‏» و «نیست‏» هم به «هست‏» و «نیست‏» برمى‏گردد. تا چیزهایى نباشد و ذهن، تصورى برایش فراهم نشود و میان آنها به مقایسه و سنجش نپردازد، حکم به «است‏» برایش حاصل نمى‏شود و اما «نیست‏» عدم حکم است و به هر حال، تابع «است‏» مى‏باشد. (1) طبعا بحث‏حق و تکلیف، متفرع است‏بر بحث‏حق و باطل. تقابل حق و باطل، تقابل وجود و عدم یا تقابل بود و نبود و به عبارت دیگر، تقابل نقیضین است که نه با هم جمع و نه با هم رفع مى‏شوند. ولى حق و تکلیف، آن‏گونه که حق و باطل، از هم گریزانند، از هم گریزان نیستند و با یکدیگر تعارض ندارند. هر کجا حقى باشد، در مقابل آن، تکلیفى و هر کجا تکلیفى باشد، در مقابل آن، حقى است. اگر چنین نباشد، جعل حق یا تکلیف بیهوده است. اگر در نظام خانواده، شوهر مکلف است که به زن نفقه بدهد و به قانون: «عاشروهن بالمعروف‏» (2) با او حسن معاشرت داشته باشد، زن نیز حق نفقه وحسن معاشرت دارد. نه این حق، بدون آن تکلیف و نه این تکلیف، بدون آن حق، معنى و مصداقى پیدا مى‏کند، هر کدام بدون دیگرى، لغو و عبث و بیهوده است. 
جالب این است که نوع افرادى که حقى پیدا مى‏کنند، تکلیفى هم دارند. اگر زن، حق نفقه و حسن معاشرت دارد، مکلف به تمکین است و اگر مرد، مکلف به انفاق و حسن معاشرت است، بر زن، حق تمکین دارد. 
اگر زن فقط مکلف به تمکین و شوهر فقط محق باشد، عبث و لغو و بیهوده است; چنان که اگر مرد، فقط مکلف به انفاق وحسن معاشرت باشد وحق تمکین برایش اعتبار نشود، باز هم عبث و بیهوده است. نظام عدل و انصاف، اقتضا دارد که در این‏گونه موارد، علاوه بر این که در برابر هر حقى، تکلیفى و در برابر هر تکلیفى، حقى است، هر مکلفى به اندازه‏ى تکلیفش، محق و به اندازه‏ى حقش، مکلف باشد. 
البته چنین نیست که هر کس یا هر چیز محق باشد، مکلف هم باشد. کودکان تا به سن بلوغ نرسیده‏اند داراى حقند، نه تکلیف. مگر این‏که بگوییم: بالقوه، مکلفند. بلکه براى مکلف بودن، بلوغ تنها کافى نیست. دیوانگان حقوقى دارند، ولى مکلف نیستند. اشخاص سفیه و آنهایى که رشد فکرى ندارند، برخى از تکالیف را ندارند; ولى در عین حال حقوقى دارند که باید ادا شود. 

 

 

برای دانلود متن اصلی تحقیق به لینک زیر مراجعه کنید.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.