چکیده :
کشورمان ایران دارای بالاترین تعداد تصادفات خودروی جهان ، با توجه به میزان ضریب نفوذ خودرو می باشد. همه ساله تعداد زیادی از هم وطنانمان جان خودرا در حوادث رانندگی از دست می دهند . از این رو باید با انجام مطالعات علمی دلایل اصلی وقوع و چگونگی پیشگیری از وقوع تصادفات در کشورمان مورد بررسی قرار گیردعوامل و فاکتور های انسانی محیطی ،خودوریی مورد بررسی قرار می گیرند و در شاخه عوامل و فاکتور های انسانی از زمان جمع آوری اطلاعات مرتبط با حوادث رانندگی همواره عدم وجود تمرکز دیداری و موراد مشابه آن به عنوان مهمترین موارد مطرح در بحث ایمنی رانندگی مطرح بوده و هستند . به دلیل ماهیت دیداری عمل رانندگی و تاثیر پذیری زیاد دید از عوامل خارجی ، هدف اصلی انجام این پروژه بررسی پیش نیاز ها و عوامل موثر بر توجه و ادراک دیداری تاثیر این عوامل بر نحوه اجرای عمل رانندگی می باشد . با توجه به نیاز کشورمان در بحث های مرتبط با تدوین آیین نامه های رانندگی تلاش شده تا این تحقیق در سطح یک تحقیق مرجع برای تعیین عوامل فوق انجام شود .
در این تحقیق رفتار های دیداری و عملکردی رانندگان با استفاده از روش ردیابی حرکت چشم در سطوح مختلف تجربه رانندگی مورد بررسی قرار می گیرند . برای بررسی بهتر موضوع از متغیر های مانند ، سطوح مختلف پیچیدگی عمل رانندگی و شناسایی محرک ، استفاده و تلاش شده تا تاثیر استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی ، در ایمنی رانندگان مورد بررسی قرار گیرد .
با توجه به فقدان تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز برای انجام آزمایشات مورد نیاز در داخل کشور، برای بررسی و نتیجه گیری از داده های بدست آمده از ازمایش های دانشگاه ایالتی امریکا استفاده شده است . در آزمایشهای این دانشگاه از روش ردیابی حرکت چشم برای جمع آوری داده ها استفاده می شود . نتایج آزمایشات نشان می دهد که رانندگان کم تجربه بیشتر به سطح داشبورد خودرو توجه و تمرکز می نماید ولی رانندگان با تجربه بیشتر به سمت جلو و مرکز توجه می نمایند . استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی باعث افزایش پنجاه و پنج درصدی انجام خطاهای هنگام رانندگی نسبت به رانندگی در شرایط عادی می شود . شرکت کنندگان کم تجربه در حدود 40 درصد در مقایسه با رانندگان با تجربه مدت زمان طولانی تری را در هنگام رانندگی بدون نگاه کامل کردن سپری می نمایند .