کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

دانلود پایان نامه روان‌شناسی دین

اختصاصی از کوشا فایل دانلود پایان نامه روان‌شناسی دین دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود پایان نامه روان‌شناسی دین


دانلود پایان نامه روان‌شناسی دین

تعریف دقیق مفهوم تجربه دینی مشکل است و این به همان اندازه که ناشی از واژه تجربه است ، معلول ارتباط تجربه با دین در این مفهوم است . تجربه بر پدیده‌های بسیار متنوعی اطلاق می‌شود . از تجربه حسی معمولی تا خواب ، تخیلات و حالات فوق‌العاده که بی‌اختیار و یا با تعمد و تدبیر کامل به وجود می‌آید . اما بر این مطلب اتفاق نظر داریم که هر چیزی که تجربه خوانده شود باید با وصفی ازدیدگاه فاعل آن توصیف شود . رویداد واحد ممکن است به انحای مختلفی تعریف شود . چنانکه توسط تجربه کننده و ناظران مختلف به طرق مختلفی تجربه می‌شود .

اما در اینجا تجربه دینی مورد نظر ماست . تجربه دینی را غیر از تجربه‌های متعارف می‌دانند یعنی شخص ، متعلق این تجربه را موجود یا حضوری مافوق طبیعی می‌داند(یعنی خداوند یا تجلی خداوند در یک فعل) ، یا آنرا موجودی می‌انگارد که به نحوی با خداوند مربوط است (مثل تجلی خداوند یا شخصیتی نظیر مریم عذرا) ، و یا آنرا حقیقتی غایی می‌پندارد ، حقیقتی که توصیف ناپذیر است .

بعضی وقایع در قلمرو تجربه‌های متعارف ما موجب می‌شوند که دربارة‌ وجه غیر مادی خودمان یا دربارة نسبت میان خدا وجهان بصیرت‌هایی پیدا کنیم ، بدون آنکه خداوند را در آن وقایع تجربه نماییم . البته تجربه دینی می‌تواند منبع ومنشأ بصیرت دینی باشد . شرط تجربه دینی آن است که خداوند یا حقیقت غایی موضوع آن تجربه باشد ، یا موضوع آن تجربه تلقی شود . تجربة دینی را باید از دیدگاه فاعل آن توصیف کرد ؛ تجربه دینی تجربه‌ای است که فاعل ، آنرا دینی می‌فهمد . این نسبتاً نزدیک به تعریف ویلیام جیمز
است : “ دین چنانکه اینک از شما می‌خواهم داوطلبانه آن را اختیار کنید برای ما به معنای احساسات ، اعمال و تجارب اشخاص در تنهایی خود است به طوری که آنها خود را در ارتباط با چیزی می‌فهمند که آنرا مقدس می‌دانند .

تجربه دینی تجربه‌ای است که فاعل آن ، آن را دینی می‌شناسد و این شناسایی مبتنی بر موضوع یا مفاد تجربه نیست بلکه مبتنی بر جنبة معرفتی یا اهمیت آن برای صدق عقاید دینی است .”[1]

اُتو (1869-1937) یکی از معیارهای دینی بودن لمحة دینی را این می داند که نتواند با واژه‌های طبیعی به طور کامل تبیین شود . شلایر ماخر تجربه را اتکای کامل انسان و سلسله علل طبیعی به قدرتی دیگر توصیف می‌کند . جیمز در توصیف عنصر مشترک در همة تجارب دینی ، آگاهی از ‘چیزی بیشتر’ را مطرح می‌کند که خارج از نفس و جهان نفس است و در هستی تصرف می‌کند ؛ به نظر او بهترین درک از آن ، اعتقادی درست به ماوراء طبیعت است .



[1] پراودفوت، وین . تجربة دینی . ص 348

چکیده
مقدمه  1
فصل اول
  رابطه روانشناسی و دین  11
  تعریف دین   15
  بررسی تئوریهای روانشناسانة دین   21
    ـ تئوری تحولی پیاژه   22
    ـ تئوری اریکسون  . 25
    ـ آلپورت    27
    ـ یونگ   30
    ـ هیوم  .. 35
    ـ فروید   42
        علل گرایش به دین    47
        پیامدهای گرایش به دین   50
    ـ جیمز 51


  تجربة‌ دینی   59
  تعارض علم و دین  60
  کثرت‌گرایی دینی    68
فصل دوم
  تعریف تجربة دینی  76
  پیشینة تاریخی تجربة دینی    79
  اقسام تجربة دینی    83
  دیدگاههای مختلف در مورد انواع تجربه‌های دینی  86
    ـ تجربة دینی نوعی احساس است   86
    ـ تجربة‌ دینی نوعی تجربة مبتنی بر ادراک حسی است   95
    ـ تجربة دینی ارائه نوعی تبیین مافوق طبیعی است   98
  نمونه‌های تجربة دینی  104
  آیا تجربه‌های دینی هستة مشترکی دارند  118
  تجربه‌های عرفانی  120
    ـ آیا تجارب عرفانی معرفت‌زا است  131


  آیا تجربة‌ دینی می‌تواند اعتقاد دینی را توجیه کند  135
فصل سوم
  نگاهی نقادانه به موضوع  149
    ـ تقدم شرک بر یکتا پرستی 164
    ـ موهوم پنداری باورهای دینی   165
    ـ گناه نخستین 166
    ـ خدای پدرگونه   167
    ـ مفهوم جنسیت    168
    ـ تعمیم ناروا   170
فهرست منابع و مآخذ (فارسی)  180
فهرست منابع و مآخذ (انگلیسی)  184
چکیده انگلیسی 185  

شامل 190 صفحه فایل word


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.