فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:75
فهرست مطالب:
فصل اول عناوین
کلیات:
مقدمه........................................................................................................................ 1
بیان مسئله تحقیق....................................................................................................... 6
پرسشهای اساسی...................................................................................................... 11
هدف تحقیق............................................................................................................. 12
اهمیت و ضرورت تحقیق........................................................................................... 12
فصل دوم: نظریات تحقیق
نظریههای رضایت شغلی.......................................................................................... 15
نظریه مازلو (سلسله مراتب نیازها)........................................................................... 16
نظریه نیازهای سهگانة مک کله لند......................................................................... 17
نظریه برابری...................................................................................................... 19
نظریه گروه مرجع................................................................................................ 21
نظریه انتظار............................ ……………………………... ……………….. 22
عوامل مؤثر بر رضایت شغلی.................................................................................. 23
پیشینه تحقیق....................................................................................................... 32
فصل سوم:روش شناسی
مقدمه............................................................................................................... 46
تعاریف مفهومی و عملیاتی.................................................................................. 47
فرضیههای تحقیق.............................................................................................. 51
روش تحقیق..................................................................................................... 51
شیوة نمونهگیری و حجم جامعه آماری............................................................. . 52
شیوة گردآوری اطلاعات................................................................................. 52
شیوة تجزیه و تحلیل یافتهها.......................................................................... 52
فصل چهار: تجزیه و تحلیل
جداول توصیفی......................................................................................... 55
آزمون فرضیههای تحقیق................................................................................ 62
فصل پنجم:نتیجه گیری
فهرست منابع................................................................................................... 72
مقدمه:
زندگی امروزه انسانها زندگیست اجتماعی که خود اجتماع سازمان یافتهای میباشد از واحدهای مختلف خدماتی در راه بشر. اجتماعی که اکنون در آن زندگی میکنیم متشکل از ارگانهای بافتی نظام اجتماعی امروز است که کلیه ارگانهای بافتی اجتماع، افراد انسانی را برای انجام فعالیتهای خود برگزیدهاند.
توسعه و تکامل اشکال مختلف زندگی در جوامع انسانی، سازمانهای متنوع و متعددی را بوجود آورده است. توسعه نیازمندیهای متعددی که منشاء آن تکامل و تغییر شکل زندگی انسان در جوامع مختلف میباشد، بر اهمیت سازمان افزوده است. تنوع و تعدد وظایف سازمان ایجاب میکند که طبق اصول و موازین تشکیل گردد. آنچه در کلیه سازمانهای انسانی مشاهده میشود و وجه مشترک جمیع آنها محسوب میگردد اجتماع یکدسته از افراد است که بطور دسته جمعی تحت رهبری سلسله مراتب سازمانی با امکانات محدود به منظور تحقق مقاصد خاصی همکاری میکنند.
سازمانها با اهداف گوناگون شکل میگیرند و مجموعهای از واحدهای کوچک میباشند که برای رسیدن به آرمان و هدف مشترک هر یک عهدهدار کاری معین میشوند عناصر تشکیل دهندة سازمانها عوامل مادی، فیزیکی و انسانی هستند.نیروی انسانی عنصر اساسی سازمان را تشکیل میدهد. امروزه نیروی انسانی ماهر و متخصص به عنوان مهمترین عامل پویایی اجتماعی متحول و پیشرفته شناخته شده است.
بزرگترین سرمایه یک سازمان کارکنان آن سازمان میباشد. مدیران میبایستی بدانند که در حفظ و حراست این سرمایة اجتماعی، اقتصادی و تولیدی برای افزایش کیفی آن چه خط مشیها و روشهای مطلوبی را به کار ببندد تا سازمانی پرتوان داشته باشد.
کارکردن جزء نیازهای ذاتی انسان است و انسانها با انجام کار میتوانند در جهت برآوردن تمایلات و نیازهای خود اقدام نمایند. «در همه جوامع کار به معنای فعالیتی است که به وسیلة آن انسانها از محیط پیرامون خود بهره میگیرند و بدینسان بقای خود را تأمین میکنند و بیش از هر نوع فعالیت دیگری بخش عمده زندگی اکثر مردم را اشغال میکند.
امروز بدون داشتن شغل نمیتوان به زندگی ادامه داد. هر فرد وظایفی را در قالب یک شغل عهدهدار میشود که ارتباط او را با جامعه میسر میسازد. بدلیل پیشرفت جوامع، انسانها میخواهند از طریق کار به نیازهایی مانند نیازهای اجتماعی دست یابند، آنها میخواهند معاش خود را تأمین کنند، شخصیت خود را نشان بدهند، مورد توجه و پذیرش جامعه قرار بگیرند و انگیزههای مختلف خود را ارضاء کنند.
ورود افراد به سازمانها با مجموعهای از خواستها، نیازها و آرزوها همراه میشود که آنها را انتظارات شغلی مینامند. حال اگر شغل و سازمان بتواند این انتظارات و توقعات را برآورده سازد، رضایت حاصل میشود. «بدین سبب در هر نوع سازمانی اساسیترین کارکردها باید این باشد که وسایلی فراهم گردد تا کارکنان کار و زندگی خود را پربار و با معنی بینگارند و از انجام فعالیت خود احساس رضایت کنند»
رضایت از کار مجموع احساسات مربوط به کاری است که انجام میشود رضایت شغلی عبارت از شرایط ایجاد محیط سازمانی سالم در یک سازمان است. افراد مایلند مقررات، رتبههای والا و اقتدار خود را با عرضة تواناییهایی چون دانش، توان، تحصیلات و جز آنها، به کارشان که بیشتر اوقات خویش را صرف آن میکنند، حفظ نمایند. افرادی که نمیتوانند انتظارات خود را از شغل خویش برآورده سازند، ناراضی میشوند و این نارضایتی بر سازمان اثر میگذارد.
موضوع رضایت شغلی مهمترین موضوع در مبحث حفظ و نگهداری منابع انسانی هر سازمان میباشد، زیرا مستقیماً به مسائلی چون سلامت جسمی و روانی کارکنان، مشکلات مدیریتی و ادارة سازمان و کیفیت ارائه کار کارکنان مربوط میشود.
رسانهها بنیادهای ضروری جامعهاند. انجام خدمات مؤثر در رسانهها به منابع انسانی وابسته است. رسانهها علیرغم شباهت ساختار سازمانی، مانند سایر سازمانهای پیچیده با یکدیگر تفاوت بسیار دارند. صرفنظر از این تفاوتها مدیریت هر رسانهای مسئولیتی دوگانه دارد که بدین ترتیب است: حداکثر استفاده از خدمات کارکنان و تشخیص حقوق و نیازهای آنها بعنوان افراد سازمانی، رضایت شغلی روزنامهنگاران که جایگاهی مهم در جامعة اطلاعاتی دارند، بر کیفیت خدماتی که به انجام میرسانند، اثر میگذارد.
بیان مسئله تحقیق:
یکی از عواملی که سبب توسعه اقتصادی و اجتماعی میشود منابع انسانی آن جامعه است. این جامعة انسانی نیز از زنان و مردانی تشکیل میشود که هر یک نقش و کارکرد ویژهای را ایفاء میکنند و بیتردید زنان به عنوان نیمی از جمعیت تأثیر مستقیمی در توسعة جامعه دارند.
زنان ایرانی صد سال بعد از زنان جوامع صنعتی جهان وارد بازار کار شدند. در سالهای پس از 1335 شمسی دگرگونیهایی در بازار کار ایران پدید آمد. از این تاریخ به بعد تعداد روزافزونی از زنان در زمینههای گوناگون به کار دعوت شدند. آمار نشان میدهد که سال 1335 شمسی مبنای زمانی برای تعیین درجات تحول در زندگی شغلی زن ایرانی است.
بررسی مشارکت نیروی کار در ایران در طی دورههای مختلف قبل و بعد از انقلاب نشان داد، علیرغم آنکه جمعیت زنان کشورمان از سال 1335 تا 1375 از حدود 9 میلیون نفر به 29 میلیون نفر افزایش یافته است اما نسبت اشتغال زنان از رشدی متناسب با این افزایش برخوردار نبوده است. میزان اشتغال زنان در فاصله سالهای 1355 تا 1375 با نوسان همراه بوده است.
تغییرات اقتصادی بین سالهای 35 ـ 1355 وضع اشتغال زنان را دگرگون کرد. زنان که به سادهترین کارها در پایینترین سطح دستمزد اشتغال داشتند به کارهای معلمی و دفتری و پرستاری روی آرودند. در اواخر این دهه توانستند وارد مشاغل فنی، حرفهای و درجات بالاتر کارهای بازرگانی و امور اداری شوند. طی سالهای 55 ـ 1365 تعداد زنان شاغل از 2/1 میلیون نفر به 975 هزار نفر کاهش پیدا کرد. این رشد منفی تا حدود زیادی مربوط به شرایط عمومی مملکت در آن سالها بوده است که میتوان به شرایط جنگی کشور و اثرات مربوط به محاصره اقتصادی اشاره کرد. «در سال 1355 درصد زنان شاغل 9/13 درصد بوده است که این میزان در سال 1365 به 2/8 درصد کاهش یافت. در مقطع زمانی سالهای 1370 میزان اشتغال زنان به 7/8 درصد و در سال 1375 به 1/9 درصد افزایش یافت»
دلایل این افزایش را میتوان پایان جنگ تحمیلی و شروع دوران بازسازی و انجام سرمایهگذاریهای زیاد، تغییر نگرش حاکم بر جامعه به نفع حضور زنان در بازار کار و اجرای مجدد برنامههای تنظیم خانواده و به تبع آن کوچک شدن بعد خانوار نام برد.