( و نقش آنها در اعتبار بخشیدن به صورتهای مالی برای استفاده سرمایه گذاران )
نوع فایل: word
قابل ویرایش 160 صفحه
مقدمه
وجود اطلاعات مالی شفاف و قابل مقایسه رکن رکین پاسخگویی و تصمیم گیریهای اقتصادی آگاهانه از ملزومات بی بدیل توسعه و رشد اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی است . صاحبان سرمایه اعتبار دهندگان ، دولت و دیگر استفاده کنندگان برای تصمیم گیری در زمینه خرید ، فروش ، نگه داری سهام ، اعطای وام ، ارزیابی عملکرد و دیگر تصمیمات اقتصادی مهم به اطلاعات مالی معتبر ، مربوط و قابل فهم نیاز دارند . سرمایه گذاران زمانی در یک واحد اقتصادی سرمایه گذاری می کنند که اولا درباره آن اطلاعات کافی ( شامل اطلاعات مالی ) داشته باشند و ثانیا به این اطلاعات اطمینان کنند ، بنابراین در صورتی که تصمیمات آگاهانه تلف و اقتصاد کشور آسیب می بیند . اگر چه اطلاعات مالی از منایع مختلف قابل استخراج است ، اما در حال حاضر صورتهای مالی هسته اصلی منابع اطلاعات مالی را تشکیل می دهد و بنابراین باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.1
با در نظرگرفتن این که میزان قابل توجهی از اطلاعات مورد نیاز استفاده کنندگان توسط مدیریت بنگاههای اقتصادی تهیه ، پردازش و گزارش می شود ، حصول اطمینان نسبی از کیفیت این اطلاعات ضروری به نظر می رسد . تئوریهای موجود به ویژه تئوری نمایندگی (Agency Theory) بیانگر تضاد منافع بین تولید کننده اطلاعات و استفاده کنندگان آن است . این تضاد منافع مولد انگیزه لازم برای مدیریت در جهت بهینه نمودن منافع خویش بوده و منجر به انجام حرکاتی (به عنوان مثال ، تحریفات صورتهای مالی) می گردد ، که غالباً زیان سرمایه گذاری را در بر دارد . در این شرایط وجود یک مکانیزم کنترلی که به طور نسبی تضمین کننده شفافیت اطلاعات گزارش شده در صورتهای مالی باشد ، ضرورت می یابد . در یک اقتصاد آزاد که در محیط ایران نیز حاکم است ، این مکانیزم در قالب حسابرسی مالی و توسط حسابرسان مستقل ارائه می گردد . 1
یکی از راههای تلاش برای درک نقش حسابرسی و دستیابی به دیدگاههای یکسان از حرفه حسابرسی ، حرکت به سوی یک دیدگاه جستجو گرانه در مفاهیم اساسی که نقش حسابرسی بر پایه آن بنا گردیده است ، می باشد . چنین ارزیابی از نقش حسابرسی موجب ارائه امکانات مختلف با جنبه های متفاوت جهت پاسخگویی به تفاوت دیدگاههای از نقش حسابرسی می گردد . حال اگر حسابرسان به طور کامل نقش خود را در جامعه درک نکرده باشند ، چگونه می توانند درانجام وظیفه حیاتی خود انتظارات جامعه را برطرف نمایند و بر اساس منطق اقتصادی (آنچنان که تئوری نمایندگی فرض میکند) بتوانند در دراز مدت به عنوان یک فرآیند اقتصادی سودمند بقا داشته باشند.
فهرست مطالب:
فصل اول کلیات
مقدمه
تشریح و بیان موضوع
اهمیت تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیه های تحقیق
فرضیه اهم
فرضیه های اخص
تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح
فصل دوم پیشینه تحقیق
مقدمه
بخش اول
تعریف حسابداری
هدفهای عمده حسابداری
گزارشهای حسابداری
گزارشهای درون سازمانی
گزارشهای برون سازمانی
صورتهای مالی و گزارشگری مالی
انواع گزارشهای مالی برون سازمانی
صورتهای مالی اساسی
ترازنامه
صورت حساب سود و زیان
صورت حساب سود و زیان انباشته
صورت گردش وجوه نقد
ارتباط بین صورتهای مالی اساسی
استفاده کنندگان گزارشهای مالی
نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان گزارشهای حسابداری
بخش دوم
مفاهیم بنیادی حسابرسی
تعریف حسابرسی
رابطه بین حسابداری و حسابرسی
علتهای خطر اطلاعات
تفاوت بین حسابرسی و حسابداری
عوامل توجیه کننده تقاضا برای حسابرسی
تأثیر حسابرسی بر ویژگی های کیفی اطلاعات
چگونگی پیدایش حرفه حسابرسی
سابقه حسابرسی در ایران
بخش سوم
ابعاد گوناگون نقش و جایگاه حرفه حسابرسی مستقل درجوامع
الف ـ جایگاه اجتماعی
ب ـ جایگاه قانونی
ج ـ جایگاه نظارتی و اعتبار دهی
نقش اعتبار دهی (شهادت دهی ) حسابرس مستقل
اعتبار ـ سهم حسابرسی مستقل در گزارشگری مالی
استانداردهای اعتبار دهی (شهادت دهی)
استانداردهای عمومی
استاندارهای اجرای عملیات
استاندارهای گزارشگری
بخش چهارم
تحقیقات پیشین
فصل سوم روش تحقیق
مقدمه
نوع تحقیق
جامعه آماری و روش نمونه گیری
الف ـ حسابرسان مستقل
ب ـ سرمایهگذاران
نحوه گزینش نمونه
انتخاب حجم نمونه لازم و نحوه تخصیص
معیارهای سنجش اعتبار صورتهای مالی
فرضیات تحقیق
فرضیه اهم
فرضیه های اخص
ابزار اندازه گیری
روشهای آماری تحقیق
همانطور که در صفحات قبل اشاره شد نتایج حاصل از پرسشنامه های جمعآوری
فصل چهارم نتایج آماری
مقدمه
2-4) سیمای آزمودنیها
1-2-4) موقعیت شغلی پاسخگویان
2-2-4) سن پاسخگویان
4-2-4) تحصیل در رشته حسابداری پاسخگویان
5-2-4) سابقة کار پاسخگویان
3-4) آمار توصیفی متغیرهای اصلی پژوهش
1-3-4) ارزش افزوده اطلاعات
2-3-4) قابلیت اعتماد اطلاعات
3-3-4) ارائه بیطرفانه اطلاعات حسابداری
4-3-4) قابلیت مقایسه اطلاعات
5-3-4) ثبات رویه اطلاعات
6-3-4) ثبت کلیه دارائیها، بدهیها، درآمدها و هزینهها در صورتهای مالی
7-3-4) دقت کافی در تهیه صورتهای مالی
8-3-4) عدم وجود تقلب و رویدادهای مالی خلاف مصالح شرکت طی سال
9-3-4) عدم وجود اشتباه یا تحریف در صورتهای مالی
10-3-4) مستندات کافی ارقام مندرج در اطلاعات
11-3-4) رعایت قوانین و مقررات
12-3-4) اطمینان از تداوم فعالیت شرکت
4-4) استنباطهای مربوط به فرضیه اهم تحقیق
5-4) استنباطهای مربوط به فرضیات اخص تحقیق
1-5-4) فرضیه اخص یک تحقیق
2-5-4) فرضیه اخص دو تحقیق
3-5-4) فرضیه اخص سه تحقیق
4-5-4) فرضیه اخص چهار تحقیق
5-5-4) فرضیه اخص پنج تحقیق
6-5-4) فرضیه اخص شش تحقیق
7-5-4) فرضیه اخص هفت تحقیق
8-5-4) فرضیه اخص هشت تحقیق
9-5-4) فرضیه اخص نه تحقیق
10-5-4) فرضیه اخص دهم تحقیق
11-5-4) فرضیه اخص یازده تحقیق
فصل پنجم بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه
فرضیات و روش اجرای تحقیق
تحلیل و نتایج آزمون فرضیات
1 - نتایج آزمون فرضیه یک تحقیق قابلیت اعتبار
2 - نتایج آزمون فرضیه دو تحقیق ارائه بی طرفانه اطلاعات حسابداری
3 - نتایج آزمون فرضیه سه تحقیق قابلیت مقایسه
4 - نتایج آزمون فرضیه چهار تحقیق ثبات رویه
5 – نتایج آزمون فرضیه پنجم تحقیق کامل بودن ( ثبت کلیه دارائیها ، بدهی ها ،
هزینه ها و درآمدها )
6 – نتایج فرضیه ششم تحقیق دقت کافی در تهیه صورتهای مالی
7 – نتایج فرضیه هفتم تحقیق عدم وجود تقلب و رویدادهای مالی خلاف مصالح شرکت
8 – نتایح فرضیه هشتم تحقیق عدم وجود اشتباه یا تحریف در صورتهای مالی
9 – نتایج فرضیه نهم تحقیق مستند بودن کلیه ارقام مندرج در صورتهای مالی
10 – نتایج فرضیه دهم تحقیق رعایت کلیه قوانین و مقرات
11 – نتایج فرضیه یازدهم تحقیق تداوم فعالیت
12 – نتایج آزمون فرضیه کلی تحقیق ارزش افزوده اطلاعات حسابرسی شده
محدودیت تحقیق
پیشنهادات
پیشنهاد برای انجام تحقیقات آتی
منابع
فهرست جداول:
جدول 1-4) جدول توزیع فراوانی موقعیت شغلی پاسخگویان
جدول 2-4) جدول توزیع فراوانی سن پاسخگویان
جدول 3-4) جدول توزیع فراوانی میزان تحصیلات پاسخگویان
جدول 4-4) جدول توزیع فراوانی تحصیل در رشته حسابدرای پاسخگویان
جدول 5-4) جدول توزیع فراوانی سابقة کار پاسخگویان
جدول 6-4) شاخصهای آماری مربوط به متغیر ارزش افزوده اطلاعات حسابرسی شده از دیدگاه پاسخگویان
جدول 7-4) شاخصهای آماری مربوط به متغیر قابلیت اعتماد اطلاعات از دیدگاه پاسخگویان
جدول 8-4) شاخصهای آماری مربوط به متغیر ارائه بیطرفانه اطلاعات حسابداری از دیدگاه پاسخگویان
جدول 9-4) شاخصهای آماری مربوط به متغیر قابلیت مقایسه اطلاعات از دیدگاه پاسخگویان
جدول 10-4) شاخصهای آماری مربوط به متغیر ثبات رویه اطلاعات از دیدگاه پاسخگویان
جدول 12-4) شاخصهای آماری مربوط به متغیر دقت کافی در تهیه صورتهای مالی از دیدگاه پاسخگویان
جدول 14-4) شاخصهای آماری مربوط به متغیر عدم وجود اشتباه یا … از دیدگاه پاسخگویان
جدول 13-4) شاخصهای آماری مربوط به متغیر عدم وجود تقلب و … از دیدگاه پاسخگویان
جدول 15-4) شاخصهای آماری مربوط به متغیر مستندات کافی ارقام مندرج در اطلاعات از دیدگاه پاسخگویان
جدول 16-4) شاخصهای آماری مربوط به متغیر رعایت قوانین و مقررات از دیدگاه پاسخگویان
جدول 17-4) شاخصهای آماری مربوط به متغیر اطمینان از تداوم فعالیت شرکت از دیدگاه پاسخگویان
جدول 18-4) جدول مقایسه میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با ارزش افزوده اطلاعات حسابرسی شده
جدول 19-4) جدول مقایسه میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با قابلیت اعتماد اطلاعات
جدول 20-4) جدول مقایسه میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با ارائه بیطرفانه اطلاعات حسابداری
جدول 21-4) جدول مقایسه میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با قابلیت مقایسه اطلاعات
جدول 22-4) جدول مقایسه میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با ثبات رویه اطلاعات
جدول 23-4) جدول مقایسه میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با ثبت کلیه دارائیها، بدهیها، درآمدها و هزینهها در صورتهای مالی
جدول 24-4) جدول مقایسه میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با دقت کافی در تهیه صورتهای مالی سرمایهگذارانحسابرسان مستقل
جدول 25-4) جدول مقایسه میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با عدم وجود تقلب و رویدادهای مالی خلاف مصالح شرکت طی سال
جدول 26-4) جدول مقایسه میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با عدم وجود اشتباه یا تحریف در صورتهای مالی
جدول 27-4) جدول مقایسه میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با مستندات کافی ارقام مندرج در اطلاعات
جدول 28-4) جدول مقایسه میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با رعایت قوانین و مقررات
جدول 29-4) جدول مقایسه میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با اطمینان از تدوام فعالیت شرکت
فهرست نمودارها:
نمودار 1-4) نمودار دایرهای توزیع موقعیت شغلی پاسخگویان
نمودار 2-4) نمودار توزیع سنی پاسخگویان
نمودار 3-4) نمودار توزیع میزان تحصیلات پاسخگویان
نمودار 4-4) نمودار توزیع تحصیل در رشته حسابدرای پاسخگویان
نمودار 5-4) نمودار توزیع سابقة کار پاسخگویان
نمودار 6-4) هیستوگرام دیدگاههای پاسخگویان در رابطه با ارزش افزوده اطلاعات حسابرسی
نمودار 7-4) هیستوگرام دیدگاههای پاسخگویان در رابطه با قابلیت اعتماد اطلاعات به همراه برازش منحنی نرمال بر آن
نمودار 8-4) هیستوگرام دیدگاههای پاسخگویان در رابطه با ارائه بیطرفانه اطلاعات حسابداری به همراه برازش منحنی نرمال بر آن
نمودار 9-4) هیستوگرام دیدگاههای پاسخگویان در رابطه با قابلیت مقایسه اطلاعات به همراه برازش منحنی نرمال بر آن
نمودار 10-4) هیستوگرام دیدگاههای پاسخگویان در رابطه با ثبات رویه اطلاعات به همراه برازش منحنی نرمال بر آن
نمودار 11-4) هیستوگرام دیدگاههای پاسخگویان در رابطه با ثبت کلیه دارائیها، بدهیها و … به همراه برازش منحنی نرمال بر آن
نمودار 12-4) هیستوگرام دیدگاههای پاسخگویان در رابطه با دقت کافی در تهیه صورتهای مالی به همراه برازش منحنی نرمال بر آن
نمودار 13-4) هیستوگرام دیدگاههای پاسخگویان در رابطه با عدم وجود تقلب و … به همراه برازش منحنی نرمال بر آن
نمودار 14-4) هیستوگرام دیدگاههای پاسخگویان در رابطه با عدم وجود اشتباه یا …به همراه برازش منحنی نرمال بر آن
نمودار 15-4) هیستوگرام دیدگاههای پاسخگویان در رابطه با مستندات کافی ارقام مندرج در اطلاعات به همراه برازش منحنی نرمال بر آن
نمودار 16-4) هیستوگرام دیدگاههای پاسخگویان در رابطه رعایت قوانین و مقررات به همراه برازش منحنی نرمال بر آن
نمودار 17-4) هیستوگرام دیدگاههای پاسخگویان در رابطه با اطمینان از تدوام فعالیت شرکت به همراه برازش منحنی نرمال بر آن
نمودار 18-4) نمودار مقایسهای میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با ارزش افزوده اطلاعات حسابرسی شده
نمودار 19-4) نمودار مقایسهای میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با قابلیت اعتماد اطلاعات
نمودار 20-4) نمودار مقایسهای میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با ارائه بیطرفانه اطلاعات حسابداری
نمودار 21-4) نمودار مقایسهای میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با قابلیت مقایسه اطلاعات
نمودار 22-4) نمودار مقایسهای میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با ثبات رویه اطلاعات
نمودار 23-4) نمودار مقایسهای میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با ثبت کلیه دارائیها، بدهیها، درآمدها و هزینهها در صورتهای مالی
نمودار 24-4) نمودار مقایسهای میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با دقت کافی در تهیه صورتهای مالی
نمودار 25-4) نمودار مقایسهای میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با عدم وجود تقلب و رویدادهای مالی خلاف مصالح شرکت طی سال
نمودار 26-4) نمودار مقایسهای میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با عدم وجود اشتباه یا تحریف در صورتهای مالی
نمودار 27-4) نمودار مقایسهای میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با مستندات کافی ارقام مندرج در اطلاعات
نمودار 28-4) نمودار مقایسهای میانگین دیدگاههای سرمایهگذاران و حسابرسان مستقل در رابطه با رعایت قوانین و مقررات
منابع:
الف ـ منابع فارسی:
1- دکتر مجتهد زاده ، ویدا ، مجله حسابدار ، شماره 133 ، سال 1378 .
2- نشریه شماره 145 ، سازمان حسابرسی ، استانداردهای حسابداری ، سال 1380.
3- دکتر مجتهد زاده ، ویدا ، بررسی حوزه های مسئولیت حسابرسان مستقل در رابطه با حسابرسی مالی از دیدگاه استفاده کنندگان خدمات حسابرسی و حسابرسان مستقل ، پایان نامه دکتری سال 1378 ، دانشگاه تهران .
4- دکتر غلامرضا خاکی ، روش تحقیق ، با رویکردی به پایان نامه نویسی ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات درایت ، سال 1378 .
5- نشریه شماره 113 ، سازمان حسابرسی ، مبانی نظری و حسابداری و گزارشگری مالی در ایران ، سال 1376 .
6- نشریه شماره 26 ، سازمان حسابرسی ، صورتهای مالی اساسی ، سال 1366 .
7- نشریه شماره 20 و 21 بررسی های حسابداری ، مقاله صورت گردش وجوه نقد از دیدگاه تئوری .
8- نشریه شماره 97 ، سازمان حسابرسی ، صورت گردش وجوه نقد .
9- دکتر نیکخواه آزاد ، علی ، بیانیه مفاهیم حسابرسی ، نشریه 121 سازمان حسابرسی ، چاپ دوم ، شهریور 1379 .
10- الوین آ ، آرنر ، حسابرسی رویکردی یکپارچه ، چاپ هشتم ، ترجمه دکتر علی پارسائیان ، انتشارات ترمه .
11- دکتر بزرگ اصل ، موسی ، برداشت حسابرسان مستقل و استفاده کنندگان از محتوای پیام های ارسال شده بوسیله گزارشهای حسابرسی ، رساله دکتری ، سال 79.
12- خستویی ، هوشنگ ، تحولات گزارشگری در ایران ، حمید راوری ، گزارشگری حسابرسی ، ماهنامه حسابدار شماره 95/96 .
13- میگز ، دالتر بی و دیگران ، اصول حسابرسی ، جلد اول ، ترجمه عباس ارباب سلیمانی و محمود نفری ، انتشارات سازمان حسابرسی .
14- دکتر ساروخانی ، باقر ، روش تحقیق ، جزوه ششم جامعه شناسی ، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه 1359 .
15- افرس ، دی ، ای ، 1376 ، پیمایش در تحقیقات اجتماعی ، ترجمه نایبی ، هوشنگ ، تهران ، نشر نی ، چاپ اول .
16- دلاور ، علی ، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی ، انتشارات رشد ، سال 1373 .
17- پارسائیان ، علی ـ اعرابی ، مدیریت رفتار سازمانی ، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ، 1374 .
18- مفاهیم و روشهای اساسی آمار ، تهران مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری ، سازمان حسابرسی ، 1378 .
19- دکتر بزرگ نیا ، ابوالقاسم ، مقدمه ای بر بررسی های نمونه ای ، سال 1381 .
20- سل لی و دیگران ، فرهنگ حسابداران ، ترجمه تقوی ، مهدی ، تهران ؛ انتشارات فروردین .
21- مقیمی ، سید محمد ، سازمان و مدیریت ، رویکردی پژوهشی ، چاپ دوم ، پائیز 1380 ، انتشارات ترمه .
ب ـ منابع لاتین:
1- Robertk- Mautz and Hussein A. shara f. the philosophy of Auditing (Eranston American Accouting Association, 1961 )
2- A.A.A. statement of Auditing Concepts, 1973.
3- Willan F. Messier.jr.auditing & assurance services – 2000.
4- Arens & loebecke . Auditing Anintegrated approach – 1997.
5- Epstein, Marcj., geiger, marshall A. – Inrestor views of assurance Recent evidence of the expectation gap- journal of Accountoncy. Jan 94.
6- the existence of Expectation Gap the usefulness of Auditors’s Report Manifah Noordin- MiA and Vice , 1999.