فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:82
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
پیشگفتار
فصل اول
تنش های پسماند در جوشکاری
1-1 انقباض و تنش پسماند............................................................................................... 17 1-2 تنش پسماند کششی..................................................................................................20
فصل دوم
مقدمه کلی بر تنش زدایی ارتعاشی
2- 1 اصول حاکم بر تنش زدایی ارتعاشی..........................................................................25
2-2 بررسی اقتصادی و کاربردی.......................................................................................26
2-2-1 کاربردها...............................................................................................................26
2-2-2 بررسی اقتصادی و مزایا..........................................................................................27
فصل سوم
تنش زدایی ارتعاشی (VSR)
3-1 تاریخچه.......................................................................................................33
3-2 اساس کار تنش گیری ارتعاشی و کاربردهای آن..........................................38
3-3 انواع روش های تنش زدایی ارتعاشی............................................................46
3-3-1 روش تنش زدایی ارتعاشی در محدوده فرکانس رزونانس (R-VSR).......47
3-3-2 روش تنش زدایی ارتعاشی در محدوده فرکانس زیر هارمونیک................ 51
3-3-2-1 تجهیزات مورد استفاده در تنش زدایی ارتعاشی.................................... 55
3-3-2-2 اجزای دستگاه تنش زدایی...................................................................57
3-4 مزایای تنش گیری ارتعاشی نسبت به تنش گیری حرارتی در جوشکاری.........61
فصل چهار
کاربرد تنش زدایی ارتعاشی
4-1 مقدمه...........................................................................................................62
4-2 نمونههایی از مصارف صنعتی تنش زدایی ارتعاشی........................................64
4-2-1 پروانه فن و تجهیزات دوار........................................................................64
4-2-2 لوله ها، میله ها و شافت ها........................................................................65
4-2-3 قطعات مختلف چدنی..............................................................................66
4-2-4 قطعات گیربکس......................................................................................67
4-2-5 بیلت فورج شده.......................................................................................68
4-2-6 تیرک......................................................................................................68
4-2-7 پایه کمپرسورها........................................................................................68
4-2-8 ماشین های حفاری...................................................................................69
4-2-9 وسایل حمل و نقل...................................................................................70
4-2-10 چرخ دنده ها.........................................................................................71
4-2-11 قاب چرخ حرکت کننده روی زمین.......................................................72
4-2-12 چرخ بالا برنده.......................................................................................73
4-2-13 پاتیل و مخازن سرباره..............................................................................73
4-2-14 سایر قطعات............................................................................................73
فصل پنجم
نظر شرکت های بزرگ استفاده کننده از روش تنش گیری ارتعاشی...................................75
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 1-1 : فرکانس طبیعی در یک شیپور.............................................................40
شکل1-2: ساحل فاندی در کانادای غربی ............................................................41
شکل 1-3: مراحل تخریب پل تاکومانروز نزدیک پاگت ساند در ایالت واشنگتن...43
شکل 1-4: دامنه حرکت هماهنگ میرا به صورت تابعی از فرکانس.......................46
شکل 1-5: منطقه HARMONIC و SUB-HARMONIC پیک روزناسن.......46
شکل 1-6: زمان لازم برای تنش زدایی بر حسب وزن قطعه....................................50
شکل 1-7: اجزای شماتیک دستگاه تنش زدایی....................................................60
شکل 1-8: نمودار دامنه بر حسب فرکانس بر اساس پاسخ دریافتی از دستگاه.........60
شکل 4-1: تنش زدایی تجهیزات دوار...................................................................65
شکل 4-2: تنش زدایی شافت ها...........................................................................66
شکل 4-3: تنش زدایی قطعات چدنی....................................................................67
شکل 4-4: تنش زدایی پایه کمپرسورها.................................................................69
شکل 4-5: تنش زدایی مته های فولادی ماشین های حفاری TBM.......................70
شکل 4-6: تنش زدایی ارتعاشی بدنه خودرو ها.....................................................71
شکل 4- 7:تنش زدایی ارتعاشی چرخ دنده ها.......................................................72
شکل 4-8:تنش زدایی رینگها...............................................................................72
منابع و ماخذ
پیشگفتار
با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی ، صنعت جوشکاری نیز دستخوش تغییرات زیادی گردیده و امروز به صنعتی کلیدی و غیر قابل انکار در میان سایر صنایع تبدیل شده است . به جرات می توان گفت که تمام صنایع کوچک و بزرگ ، به طور مستقیم یا غیر مستقم با این صنعت در ارتباط و به آن وابسته هستند . ناگفته پیداست که داشتن اطلاعات کافی در زمینه این علم ، کمک شایان توجهی به صاحبان صنایع در امر افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها و حرکت به سوی دنیای مدرن می کند . در دنیای صنعتی و پیشرفته امروز که قرن سرعت نامیده می شود تا کاربر ، علاوه بر فراگیری سریع مطالب ، توجیهات علمی و مسائل تکنیکی مورد مصرف خود را نیز دانسته و برخوردی با داشته باشد .
پایان نامه ای که تحت عنوان تنش گیری ارتعاشی در اختیار دارید ،حاصل مطالعه و تحقیق در زمینه این فرایند و استفاده از منابع علمی داخلی و خارجی می باشد که طی آن ، موضوعات مهم و اساسی فرایند تنش گیری ارتعاشی مورد بحث و بررسی دقیق و علمی قرار گرفته است.
تنشهای پسماند بوجود آمده در مراحل و عملیات های مختلف ساخت سبب افزایش سطح تنش در قطعات در حین کار و حساس تر شدن قطعات و ایجاد ترک می شوند. ایجاد اعوجاج در فریم ها و پایه های ماشین ها و ناپایداری ابعاد نیز از اثرات نامطلوب تنش های پسماند هستند. سرد شدن غیر یکنواخت قطعات در هنگام جوشکاری باعث می شود که شکل و ابعاد قطعه تغییر کند. در تنش زدایی عموماً یکی یا هر دو هدف زیر مورد نظر است:
1. پایداری ابعادی قطعه در یک مدت زمان طولانی
معمولا درصد کمی کاهش تنش های پسماند برای رسیدن به پایداری مطلوب کافی است.
2. تحمل بارهای متناوب
برای آنکه قطعات بتوانند بارهای متناوب را به خوبی تحمل کنند سطح تنش های پسماند می بایست تقریبا صفر شود.
تنش زدایی با استفاده از تغییر شکل پلاستیک؛ می توان در دمای اتاق با استفاده از اعمال تنش خارجی در ناحیه ای که تنش پسماند به وجود آمده است رسید. مقدار این تنش اعمالی باید چنان باشد که جمع جبری تنش ها از تنش تسلیم ماده تشکیل دهنده قطعه در دمای اتاق بیشتر باشد. پس از حذف تنش های خارجی سطح تنش های پسماند کاهش می یابد. مکانیزمی که شرح داده شد اساس کار روش تنش زدایی ارتعاشی است.