بررسی رابطه میان شخصیت برند و وفاداری مشتریان در بخشمحصولات
لوازم خانگی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
-1 مقدمه ............................................................................................................................................. 2 -1
-2 بیان مساله.................................................................................................................................... 3 -1
-3 اهمیت وضرورت پژوهش............................................................................................................. 4 -1
-4 اهداف پژوهش................................................................................................................................ 5 -1
-1-4 هدف کلی .......................................................................................................................... 5 -1
-2-4 اهداف جزئی....................................................................................................................... 5 -1
-5 سوالات پژوهش.............................................................................................................................. 6 -1
-1-5 سوال اصلی پژوهش........................................................................................................... 6 -1
-2-5 سوالات فرعی پژوهش....................................................................................................... 6 -1
-6 فرضیات پژوهش ............................................................................................................................ 6 -1
-1 فرضیه اصلی ........................................................................................................................ 6 -6 -1
-2 فرضیات فرعی .................................................................................................................... 6 -6 -1
-7 استفاده کنندگان از پژوهش .................................................................................................... 7 -1
-8 قلمرو پژوهش ................................................................................................................................ 7 -1
-1 قلمرو زمانی ..................................................................................................................... 7 -8 -1
-2-8 قلمرو مکانی........................................................................................................................ 7 -1
-3-8 قلمرو موضوعی.................................................................................................................... 7 -1
-9 تعاریف، واژه ها و اصطلاحات...................................................................................................... 8 -1
-1-9 تعاریف مفهومی................................................................................................................. 8 -1
-2-9 تعاریف عملیاتی................................................................................................................. 9 -1
-10 روش شناسی پژوهش.......................................................................................................... 10 -1
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش
-1 مقدمه ............................................................................................................................................. 12 -2
-2 شخصیت برند................................................................................................................................. 13 -2
ب
عنوان صفحه
-1-2 مفهوم برند و نقش آن در حوزه ی خدمات................................................................ 13 -2
-2-2 مفهوم شخصیت برند........................................................................................................ 14 -2
-3-2 چارچوب شخصیت برند................................................................................................... 17 -2
-4-2 ابعاد شخصیت .................................................................................................................. 19 -2
-5-2 شخصیت برند و شکل دهی به ادراک.......................................................................... 20 -2
-6-2 تجانس میان شخصیت انسانی و برند........................................................................... 20 -2
-7-2 تصویر برند.......................................................................................................................... 24 -2
-8-2 هویت برند.......................................................................................................................... 25 -2
-9-2 چارچوب تئوریک هویت برند......................................................................................... 29 -2
-10-2 شخصیت برند و رجحان برند....................................................................................... 30 -2
-11-2 شخصیت برند و فعالیت های ترفیعی........................................................................ 30 -2
-12-2 ارزش ویژه برند............................................................................................................... 31 -2
-13-2 اعتبار برند........................................................................................................................ 39 -2
-14-2 اعتماد برند....................................................................................................................... 40 -2
-15-2 ارتباط برند...................................................................................................................... 41 -2
-16-2 وفاداری برند.................................................................................................................... 42 -2
-17-2 وجهه برند........................................................................................................................ 43 -2
-18-2 ویژگی های برند جهانی................................................................................................ 44 -2
-19-2 مدل های مربوط به برند.............................................................................................. 45 -2
-3 وفاداری........................................................................................................................................... 55 -2
-1-3 مفهوم وفاداری................................................................................................................... 55 -2
-2-3 چارچوب ارزش ادراکی، رضایت مندی، اعتماد و وفاداری....................................... 57 -2
-3-3 ابعاد وفاداری...................................................................................................................... 63 -2
-4-3 بازاریابی رابطه مند و ارتباط آن با وفاداری مشتریان................................................ 67 -2
-4 رابطه ی شخصیت برند با میزان وفاداری مشتریان.............................................................. 70 -2
-1-4 وفاداری به نام تجاری...................................................................................................... 70 -2
ج
عنوان صفحه
-2-4 تئوری ویژگی شخصیت افراد......................................................................................... 71 -2
-3-4 شخصیت برند.................................................................................................................... 72 -2
-4-4 تاثیر اعتبار برند بر وفاداری مشتریان........................................................................... 72 -2
-5 پژوهشهای انجام شده............................................................................................................. 75 -2
-1-5 پژوهشهای خارجی.......................................................................................................... 75 -2
-2-5 پژوهشهای داخلی............................................................................................................ 81 -2
-6 جمع بندی مطالب ومعرفی مدل مفهومی پژوهش.......................................................... 84 -2
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
-1 مقدمه............................................................................................................................................... 87 -3
-2 روش پژوهش.................................................................................................................................. 87 -3
-3 جامعه آماری................................................................................................................................... 87 -3
-4 نمونه و روش نمونه گیری............................................................................................................ 87 -3
-5 روش و ابزار جمع آوری دادهها................................................................................................... 88 -3
-1-5 پرسشنامه شخصیت برند و وفاداری ............................................................................. 88 -3
-6 ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری............................................................................................. 92 -3
-1 روایی.................................................................................................................................... 92 -6-3
-2 پایایی.................................................................................................................................... 100 -6 -3
-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها...................................................................................................... 101 -3
-1-7 توصیف متغیرهای اصلی پژوهش................................................................................... 101 -3
-2-7 تحلیل داده های پژوهش.................................................................................................. 101 -3
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
-1 مقدمه............................................................................................................................................. 103 -4
-2 توصیف داده های پژوهش.......................................................................................................... 104 -4
-1-2 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی........................................................................... 104 -4
-2-2 توصیف متغیرهای اصلی پژوهش.................................................................................. 108 -4
-3 تحلیل داده های پژوهش............................................................................................................ 111 -4
د
عنوان صفحه
-1-3 بررسی فرض نرمال بودن دادههای مربوط به پرسشنامه......................................... 111 -4
-4 بررسی سوالات پژوهش.............................................................................................................. 112 -4
-1-4 یافتههای مربوط به سوال اصلی پژوهش..................................................................... 112 -4
-2-4 یافتههای مربوط به سوال فرعی اول پژوهش............................................................. 115 -4
-3-4 یافتههای مربوط به سوال دوم پژوهش........................................................................ 118 -4
-5 بررسی فرضیات پژوهش............................................................................................................. 121 -4
-6 تحلیل عاملی تاییدی متغیرهای پژوهش................................................................................ 140 -4
-1 تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول شخصیت برند........................................................... 141 -6 -4
-2 تحلیل عاملی تائیدی مرتبه دوم شخصیت برند........................................................... 144 -6 -4
-3 تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول وفاداری مشتریان..................................................... 147 -6 -4
-4 تحلیل عاملی تائیدی مرتبه دوم وفاداری مشتریان..................................................... 148 -6 -4
-7 بررسی مدل ساختاری پژوهش................................................................................................... 151 -4
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات پژوهش
-1 مقدمه............................................................................................................................................. 154 -5
-2 یافته های پژوهش....................................................................................................................... 154 -5
-1-2 یافته های حاصل از توصیف داده های پژوهش......................................................... 154 -5
-2-2 یافته های حاصل از سوالات پژوهش............................................................................. 155 -5
-3-2 یافته های حاصل از فرضیات پژوهش............................................................................ 157 -5
-3 پیشنهادات پژوهش....................................................................................................................... 163 -5
-1-3 پیشنهادات منتج از فرضیات............................................................................................ 163 -5
-2-3 سایر پیشنهادات.................................................................................................................. 166 -5
-3-3 پیشنهاد به پژوهش های آتی........................................................................................... 166 -5
-4 محدودیت های پژوهش............................................................................................................... 167 -5
-1-4 محدودیت های تحت کنترل........................................................................................... 167 -5
-2-4 محدودیت های خارج از کنترل....................................................................................... 167 -5
منابع........................................................................................................................................................... 168
پیوست..................................................................................................................................................... 174
ه
عنوان صفحه
1: مولفه های شخصیت برند و وفاداری............................................................................ 89 - جدول 3
و آزمون کرویت بارتلت برای شخصیت برند.............................. 92 KMO 2: شاخص - جدول 3
3: واریانس توضیح داده شده توسط فاکتورهای استخراج شده برای شخصیت - جدول 3
برند.
93
4: ماتریس همبستگی چرخش یافته پرسشنامه شخصیت برند................................. 94 - جدول 3
و آزمون کرویت بارتلت برای وفاداری مشتریان........................ 98 KMO 5: شاخص - جدول 3
6 : واریانس توضیح داده شده توسط فاکتورهای استخراج شده برای وفاداری - جدول 3
مشتریان...................................................................................................................................................
99
7: ماتریس همبستگی چرخش یافته پرسشنامه وفاداری مشتریان........................... 99 - جدول 3
8:پایایی پرسشنامه به تفکیک ابعاد.................................................................................. 101 - جدول 3
1: توزیع فراوانی مربوط به جنسیت مشتریان.................................................................. 104 - جدول 4
2: توزیع فراوانی مربوط به وضعیت تاهل مشتریان......................................................... 105 - جدول 4
3: توزیع فراوانی مربوط به سن مشتریان.......................................................................... 106 - جدول 4
4: توزیع فراوانی مربوط به تحصیلات مشتریان............................................................... 106 - جدول 4
5: توزیع فراوانی مربوط به شغل مشتریان........................................................................ 107 - جدول 4
6 : آمار توصیفی برند سامسونگ........................................................................................ 108 - جدول 4
7 : آمار توصیفی برند ال. جی............................................................................................. 109 - جدول 4
8 : آمار توصیفی برند پارس خزر........................................................................................ 110 - جدول 4
9 : آمار توصیفی برند اسنوا.................................................................................................. 110 - جدول 4
10 : نتیجه آزمون نرمال بودن متغیرها.............................................................................. 111 - جدول 4
11 : رابطه شخصیت برند سامسونگ و وفاداری به آن.................................................... 112 - جدول 4
12 : رابطه شخصیت برند ال.جی و وفاداری به آن.......................................................... 113 - جدول 4
13 : رابطه شخصیت برند پارس خزر و وفاداری به آن.................................................... 114 - جدول 4
14 : رابطه شخصیت برند اسنوا و وفاداری به آن.............................................................. 114 - جدول 4
15 : آمار توصیفی شخصیت برند سامسونگ.................................................................... 115 - جدول 4
فهرست جداول
و
عنوان صفحه
16 : آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت شخصیت برند سامسونگ................... 115 - جدول 4
17 : آمار توصیفی شخصیت برند ال.جی.......................................................................... 116 - جدول 4
18 : آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت شخصیت برند ال.جی......................... 116 - جدول 4
19 : آمار توصیفی شخصیت برند پارس خزر................................................................... 117 - جدول 4
20 : آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت شخصیت برند پارس خزر.................. 117 - جدول 4
21 : آمار توصیفی شخصیت برند اسنوا............................................................................. 117 - جدول 4
22 : آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت شخصیت برند اسنوا............................ 117 - جدول 4
23 : آمار توصیفی وفاداری به برند سامسونگ................................................................. 118 - جدول 4
24 : آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت وفاداری به برند سامسونگ................ 118 - جدول 4
1 1 25 : آمار توصیفی وفاداری به برند ال.جی ...................................................................... 9 - جدول 4
26 : آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت وفاداری به برند ال.جی....................... 119 - جدول 4
27 : آمار توصیفی وفاداری به برند پارس خزر................................................................ 120 - جدول 4
28 : آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت وفاداری به برند پارس خزر................ 120 - جدول 4
29 : آمار توصیفی وفاداری به برند اسنوا.......................................................................... 120 - جدول 4
30 : آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت وفاداری به برند اسنوا.......................... 120 - جدول 4
31 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند سامسونگ با - جدول 4
وفاداری به این برند...............................................................................................................................
121
32 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند ال.جی با - جدول 4
وفاداری به این برند................................................................................................................................
122
33 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند پارس خزر با - جدول 4
وفاداری به این برند................................................................................................................................
122
34 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند اسنوا با وفاداری - جدول 4
به این برند...............................................................................................................................................
123
ز
عنوان صفحه
35 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صداقت شخصیت برند - جدول 4
سامسونگ با وفاداری به این برند........................................................................................................
123
36 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صداقت شخصیت برند - جدول 4
ال.جی با وفاداری به این برند...............................................................................................................
124
37 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صداقت شخصیت برند - جدول 4
پارس خزر با وفاداری به این برند........................................................................................................
124
38 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صداقت شخصیت برند - جدول 4
اسنوا با وفاداری به این برند..................................................................................................................
125
39 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد اشتیاق و هیجان شخصیت - جدول 4
برند سامسونگ با وفاداری به این برند................................................................................................
126
40 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد اشتیاق و هیجان شخصیت - جدول 4
برند ال.جی با وفاداری به این برند......................................................................................................
126
41 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد اشتیاق و هیجان شخصیت - جدول 4
برند پارس خزر با وفاداری به این برند................................................................................................
127
42 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد اشتیاق و هیجان شخصیت - جدول 4
برند اسنوا با وفاداری به این برند.........................................................................................................
127
43 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صلاحیت شخصیت برند - جدول 4
سامسونگ با وفاداری به این برند........................................................................................................
128
44 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صلاحیت شخصیت برند - جدول 4
ال.جی با وفاداری به این برند...............................................................................................................
129
45 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صلاحیت شخصیت برند - جدول 4
پارس خزر با وفاداری به این برند........................................................................................................
129
46 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صلاحیت شخصیت برند - جدول 4
اسنوا با وفاداری به این برند..................................................................................................................
130
47 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد کمال شخصیت برند - جدول 4
سامسونگ با وفاداری به این برند.........................................................................................................
130
ح
عنوان صفحه
48 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد کمال شخصیت برند - جدول 4
ال.جی با وفاداری به این برند...............................................................................................................
131
49 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد کمال شخصیت برند پارس - جدول 4
خزر با وفاداری به این برند........................................................................................................
131
50 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد کمال شخصیت برند اسنوا - جدول 4
با وفاداری به این برند..................................................................................................................
132
51 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد قوت و استحکام شخصیت - جدول 4
برند سامسونگ با وفاداری به این برند................................................................................................
133
52 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد قوت و استحکام شخصیت - جدول 4
برند ال.جی با وفاداری به این برند......................................................................................................
133
53 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد قوت و استحکام شخصیت - جدول 4
برند پارس خزر با وفاداری به این برند................................................................................................
134
54 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد قوت و استحکام شخصیت - جدول 4
برند اسنوا با وفاداری به این برند.........................................................................................................
134
55 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند سامسونگ با - جدول 4
وفاداری نگرشی به این برند..................................................................................................................
135
56 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند ال.جی با - جدول 4
وفاداری نگرشی به این برند..................................................................................................................
135
57 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند پارس خزر با - جدول 4
وفاداری نگرشی به این برند..................................................................................................................
136
58 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند اسنوا با وفاداری - جدول 4
نگرشی به این برند..................................................................................................................................
136
59 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند سامسونگ با - جدول 4
وفاداری رفتاری به این برند..................................................................................................................
137
60 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند ال.جی با - جدول 4
وفاداری رفتاری به این برند..................................................................................................................
138
ط
عنوان صفحه
61 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند پارس خزر با - جدول 4
وفاداری رفتاری به این برند..................................................................................................................
138
62 : نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند اسنوا با وفاداری - جدول 4
رفتاری به این برند..................................................................................................................................
139
63 : محدوده دامنه شاخص و خوبی برازش...................................................................... 140 - جدول 4
64 : شاخص های مناسب بودن برازش مدل انداز گیری ابعاد شخصیت برند......... 141 - جدول 4
65 : شاخص های مناسب بودن برازش مدل انداز گیری ابعاد وفاداری مشتریان.... 147 - جدول 4
ی
عنوان صفحه
1: چارچوب شخصیت برند................................................................................................... 18 - نمودار 2
2:هویت برند......................................................................................................................... 28 - نمودار 2
3:چارچوب تئوریک هویت برند.......................................................................................... 29 - نمودار 2
4: مدل ارزش ویژه برندآکر................................................................................................... 38 - نمودار 2
5: رابطه بین شخصیت برند، ترفیعات فروش و ارزش ویژه برند.................................... 45 - نمودار 2
6: مدیریت ارزش ویژه برند.................................................................................................. 49 - نمودار 2
7: ویژگی های فردی موثربر برند...................................................................................... 52 - نمودار 2
8: تاثیر سازگاری خود پنداره بر وفاداری به برند.............................................................. 54 - نمودار 2
9: چارچوب ارزش ادراکی، رضایت مندی، اعتماد و وفاداری......................................... 57 - نمودار 2
10 : بررسی ارتباط میان شخصیت نام تجاری،رضایت، ارزش ادراکی، اعتماد و - نمودار 2
وفاداری.......................................................................................................................................................
60
11 : مدل وفاداری مشتریان.................................................................................................. 61 - نمودار 2
12 : تاثیر وفاداری نگرشی بر وفاداری رفتاری................................................................... 64 - نمودار 2
13 : مدل وفاداری..................................................................................................................... 66 - نمودار 2
14 : بنیان های بازاریابی رابطه مند..................................................................................... 68 - نمودار 2
15 : ساختار ادراکی............................................................................................................... 70 - نمودار 2
16 : تاثیر اعتبار برند بر وفاداری مشتریان.......................................................................... 74 - نمودار 2
1 : نمودار کتل مربوط به ابعاد شخصیت برند................................................................. 93 - نمودار 3
2 : نمودار کتل مربوط به ابعاد وفاداری مشتریان............................................................. 100 - نمودار 3
1: توزیع درصد فراوانی مربوط به جنسیت مشتریان....................................................... 104 - نمودار 4
2: توزیع درصد فراوانی مربوط به وضعیت تاهل مشتریان.............................................. 105 - نمودار 4
3: توزیع درصد فراوانی مربوط به سن مشتریان............................................................... 106 - نمودار 4
4: توزیع درصد فراوانی مربوط به تحصیلات مشتریان.................................................... 107 - نمودار 4
5: توزیع درصد فراوانی مربوط به شغل مشتریان............................................................. 108 - نمودار 4
6 : مدل اندازه گیری شخصیت برند در حالت تخمین استاندارد مرتبه اول.............. - نمودار 4
142
فهرست نمودارها
ک
عنوان صفحه
7 : مدل اندازه گیری شخصیت برند در حالت عدد معناداری مرتبه اول................... 143 - نمودار 4
8 : مدل اندازه گیری شخصیت برند در حالت تخمین استاندارد مرتبه دوم............. 145 - نمودار 4
9 : مدل اندازه گیری شخصیت برند در حالت عدد معناداری مرتبه دوم.................. 146 - نمودار 4
10 : مدل اندازه گیری وفاداری مشتریان در حالت تخمین استاندارد مرتبه اول...... 147 - نمودار 4
11 : مدل اندازه گیری وفاداری مشتریان در حالت عدد معناداری مرتبه اول............. 148 - نمودار 4
12 : مدل اندازه گیری وفاداری مشتریان در حالت تخمین استاندارد مرتبه دوم....... 149 - نمودار 4
13 : مدل اندازه گیری وفاداری مشتریان در حالت عدد معناداری مرتبه دوم............ 150 - نمودار 4
14 : مدل ساختاری پژوهش در حالت تخمین استاندارد.............................................. 151 - نمودار 4
15 : مدل ساختاری پژوهش در حالت عدد معناداری................................................... 152 - نمودار 4