کنترل و هدایت از راه دور توسط SMS در سیستم موبایل
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:90
پایان نامه کارشناسی رشته مهندسی برق – الکترونیک
فهرست مطالب :
فصل اول
مفاهیم مربوط به شبکه ها و اجزای آنها
مقدمه
1 تاریخچه شبکه
1-1 مدل های شبکه
1-1-1 مدل شبکه مبتنی بر سرویس دهنده
1-1-2 مدل سرویس دهنده/ سرویس گیرنده
1-2 ریخت شناسی شبکه
1-2-1 توپولوژی حلقوی
1-2-2 توپولوژی اتوبوس
1-2-3 توپولوژی توری
1-2-4 توپولوژی درختی
1-2-5 توپولوژی ترکیبی
1-3 پروتکل های شبکه
1-4 مدل OSI(Open System Interconnection)
1-5 مفاهیم مربوط به ارسال سیگنال و پهنای باند
1-6 عملکرد یک شبکه Packet - swiching
فصل دوم
شبکه های بی سیم با نگاهی به Wi-Fi-Bluetooths
مقدمه
2-1مشخصات و خصوصیات WLAN
2-2 همبندی های 11، 802
2-2-1 همبندی IBSS
2-2-2 همبندی زیر ساختار در دوگونه ESS و BSS
2-3 لایه فیزیکی
2-3-1 دسترسی به رسانه
2-3-1-1 روزنه های پنهان
2-3-2 پل ارتباطی
2-4 خدمات توزیع
2-5 ویژگی های سیگنال طیف گسترده
2-5-1 سیگنال های طیف گسترده با جهش فرکانس
2-5-1-1 تکنیک FHSS(PN-Code: persuade Noise Code)
2-5-1-2 تغییر فرکانس سیگنال های تسهیم شده به شکل شبه تصادفی
2-5-2 سیگنال های طیف گسترده با توالی مستقیم
2-5-2-1 مدولاسیون باز
2-5-2-2 کدهای بارکر
2-5-3 استفاده مجدد از فرکانس
2-5-3-1 سه کانال فرکانسی F1,F2,F3
2-5-3-2 طراحی شبکه سلولی
2-5-4 پدیده ی چند مسیری
2-6-1 مقایسه مدل های 11، 802
2-6-1-1 استاندارد 11، b802
2-6-1-1-1 اثرات فاصله
2-6-1-1-2 پل مابین شبکه ای
2-6-2 استاندارد 11،a802
2-6-2-1 افزایش باند
2-6-2-2 طیف فرکانس تمیزتر
2-6-2-3 کانال های غیرپوشا
2-6-2-4 همکاری wi-fi
2-6-3 80211g یک استاندارد جدید
2-7 معرفی شبکه های بلوتوس
2-7-1 مولفه های امنیتی در بلوتوس
فصل سوم
امنیت در شبکه با نگرشی به شبکه بی سیم
مقدمه
3-1 امنیت شبکه
3-1-1 اهمیت امنیت شبکه
3-1-2سابقه امنیت شبکه
3-2 جرایم رایانه ای و اینترنتی
3-2-1 پیدایش جرایم رایانه ای
3-2-2 قضیه ی رویس
3-2-3 تعریف جرایم رایانه ای
3-2-4 طبقه بندی جرائم رایانه ای
3-2-4-1 طبقه بندی OECDB
3-2-4-2 طبقه بندی شورای اروپا
3-2-4-3 طبقه بندی اینترپول
3-2-4-4 طبقه بندی در کنوانسیون جرایم سایبرنتیک
3-2-5 شش نشانه از خرابکاری
3-3 منشا ضعف امنیتی در شبکه های بیسیم و خطرات معمول
3-3-1 امنیت پروتکل WEP
3-3-2 قابلیت ها و ابعاد امنیتی استاندارد 802.11
3-3-2-1 Authentication
3-3-2-2 Confidentiality
3-3-2-3 Integrity
3-3-3 خدمات ایستگاهی
3-3-3-1 هویت سنجی
3-3-3-1-1 Authentication بدون رمزنگاری
3-3-3-1-2 Authentication با رمزنگاری RC4
3-3-3-2 اختفا اطلاعات
3-3-3-3 حفظ صحت اطلاعات (Integrity)
3-3-4 ضعف های اولیه ی امنیتی WEP
3-3-4-1 استفاده از کلیدهای ثابت WEP
3-3-4-2 استفاده از CRC رمز نشده
3-4 مولفه های امنیتی در بلوتوث
3-4-1 خطرات امنیتی
3-4-2 مقابله با خطرات
3-4-2-1 اقدامات مدیریتی
3-4-2-2 پیکربندی درست شبکه
3-4-2-3 نظارت های اضافی بر شبکه
3-5 Honeypot تدبیری نو برای مقابله با خرابکاران
3-5-1 تعریف Honeypot
3-5-2 تحوه ی تشخیص حمله و شروع عملکرد Honeypot
3-5-3 مزایای Honeypot
3-5-4 تقسیم بندی Honeypot از نظر کاربرد
3-5-4-1 production Honeypot
3-5-4-1-1 prevention
3-5-4-1-2 Detection (کشف یا شناسایی)
3-5-4-1-3 Response (پاسخ)
3-5-4-2 Research Honeypot
3-5-5 تقسیم بندی Honey pot از نظر تعامل با کاربر
3-5-5-1 Low Interaction Honeypot
3-5-5-2 Medium Interaction Honeypot
3-5-5-3 High Interaction Honey pot
3-5-5-3-1 مزایای استفادهازHigh Interaction Honey pot
3-5-5-3-2 معایباستفادهاز High Interaction Honey pot
فصل چهارم
مفهوم GPRS با رویکرد IT
4-1 ویژگی های GPRS
4-1-1 مواد لازم برای استفاده از GPRS
4-1-2 ویژگی های سیستم سوئیچینگ پکتی
4-1-3 کاربردهای GPRS
4-1-4 اطلاعات مبتنی و قابل مشاهده
4-1-4-1 تصاویر ثابت
4-1-4-2 تصاویر متحرک
4-1-5 مرورگر
4-1-5-1 پوشه های اشتراکی یا کارهای گروهی
4-1-5-2 ایمیل یا پست الکترونیکی
4-1-6 MMS
4-1-7 رتبه کاربرد محیط
4-1-8 کارایی GPRS
4-2 مفهوم GSM
4-2-1 توانایی GSM
4-2-2 شبکه GSM
4-2-3 شبکه GSM
4-2-3-1 سیستم سوئیچینگ
4-2-3-2 سیستم ایستگاه پایه
4-2-4 سیستم پشتیبانی و عملیاتی
فصل پنجم
بررسی و مطالعه شبکه SMS و معرفی ابزاری برای کنترل توسط SMS
5-1 مطالعه نسل های مختلف موبایل
5-1-1 مزایا و معایب MTS
5-1-2 سیستم های سلولی و آنالوگ
5-1-3 مشکلات سیستم های 1V
5-1-4 سیستم های نسل دوم 2V
5-1-5 سیستم های نسل 2.5V
5-2 معرفی شبکه SMS و چگونگی انتقال SMS
5-2-1 تاریخچه ساختار سرویس پیغام کوتاه
5-2-2 فوائد سرویس پیغام کوتاه
5-2-2-1 Shart message Entities
5-2-2-2 سرویس مرکزی پیغام کوتاه (sms c)
5-2-2-3 Home Locatin Rigis – ثبات موقعیت دائم
5-2-2-4 ثبات موقعیت دائم (HLR)
5-2-2-5 مرکز سوئیچ موبایل
5-2-2-6 بازدید کننده (VLR)
5-2-2-7 محل اصل سیستم
5-2-2-8) محل موبایل (MS)
5-2-3 اجزایی توزیع(مخابره)
5-2-3-1 اجزای خدمات
5-2-3-2 خدمات مشترکین
5-2-3-3 خدمات اطلاعاتی موبایل
5-2-3-4 مدیریت و توجه به مشتری
5-2-4 مثال موبایل هایی که پیام کوتاه به آنها رسیده
5-2-5 مثال موبایلی که پیام کوتاه ارسال نموده است
5-2-6 ارائه مداری برای کنترل ابزار به کمک SMS در تلفن همراه
نتیجه گیری
پیوست
منابع
چکیده :
فصل اول
مفاهیم مربوط به شبکه ها و اجزا آنها
استفاده از شبکه های کامپیوتری در چندین سال اخیر رشد فراوانی کرده و سازمانها و موسسات اقدام به برپایی شبکه نموده اند. هر شبکه کامپیوتری باید با توجه به شرایط و سیاست های هر سازمان، طراحی و پیاده سازی گردد. در واقع شبکه های کامپیوتری زیر ساختهای لازم را برای به اشتراک گذاشتن منابع در سازمان فراهم می آورند؛ در صورتی که این زیرساختها به درستی طراحی نشوندع در طمان استفاده از شبکه مشکلات متفاوتی پیش امده و باید هزینههای زیادی به منظور نگهداری شبکه و تطبیق ان با خواسته های مورد نظر صرف شود.
در زمان طراحی یک شبکه سوالات متعددی مطرح می شود:
- برای طراحی یک شبکه باید از کجا شروع کرد؟
- چه پارامترهایی را براید در نظر گرفت؟
- هدف از برپاسازی شبکه چیست؟
- انتظار کاربران از شبکه چیست؟
- آیا شبکه موجود ارتقاء می یابد و یا یک شبکه از ابتدا طراحی می شود؟
- چه سرویس ها و خدماتی بر روی شبکه ارائه خواهد شد؟
به طور کلی قبل از طراحی فیزیکی یک شبکه کامپیوتری، ابتدا بید خواسته ها شناسایی و تحمل شون، مثلا در یک کتابخانه چرا قصد ایجاد یک شبکه را داریم و این شبکه باید چه سرویس ها و خدماتی را ارائه نمایند؛ برای تامین سرویس ها و خدمات مورد نظر اکثریت کاربران، چه اقداماتی باید انجام داد؛ مسائلی چون پروتکل مورد نظر برای استفاده از شبکه، سرعت شبکه و از همه مهمتر مسائل امنیتی شبکه، هر یک از اینها باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. سعی شده است پس از ارائه تعاریف اولیه، مطالبی پیرامون کاربردهای عملی ان نیز ارائه شود تا در تصمیم گیری بهتر یاری کند.
1- تاریخچه پیدایش شبکه
در سال 1957 نخستین ماهواره یعنی اسپوتنیک توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق به فضا پرتاب شد. در همین دوران رقابت سختی از نظر تسلیحاتی بین دو ابر قدرت آن زمان جریان داشت و دنیا در دوران جنگ سرد به سر می برد. وزارت دفاع آمریکا در اکنش به این اقدام رقیب نظامی خود، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته یا آرپا (ARPA) را تاسیس کرد. یکی از پروژه های مهم این آژانس تامین ارتباطات در زمان جنگ جهانی احتمالی تعریف شده بود. در همین سال ها در مراکز تحقیقاتی غیر نظامی که در امتداد دانشگاه ها بودند، تلاش برای اتصال کامپیوترها به کاربران سرویس می دادند. در اثر اهمیت یافتن این موضوع آژانس آرپا (ARPA) منابع مالی پروژه اتصال دو کامپیوتر از راه دور به یکدیگر را در دانشگاه MIT بر عهده گرفت. در اواخر سال 1960 اولین شبکه کامپیوتری بین چهار کامپیوتر که دوتای آنها در MIT ، یکی در دانشکده کالیفرنیا و دیگری در مرکز تحقیقاتی استنفورد قرار داشتند، راه اندازی شد. این شبکه آرپانت (ARPA net ) نامگذاری شد. در سال 1965 نخستین ارتباط راه دور بین دانشگاه MIT و یک مرکز دیگر نیز بر قرار گردید.
در سال 1970 شرکت معتبر زیراکس، یک مرکز تحقیقاتی در پالوآلتو تاسیس کرد. این مرکز در طول سالها مهمترین فناوری های مرتبط با کامپیوتر را معرفی کرده است و از این نظر به یک مرکز تحقیقاتی افسانه ای بدل گشته است. این مرکز تحقیقاتی که پارک (PARC) نیز نامیده می شود. به تحقیقات در زمینه شبکه های کامپیوتری پیوست، تا این سال ها شبکه آرپانت به امور نظامی اختصاص داشت، اما در سال 1972 به عموم معرفی شد. در این سال شبکه آرپانت مراکز کامپیوتری بسیاری از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را به هم متصل کرده بود. در سال 1972 نخستین نامه الکترونیکی از طریق شبکه منتقل کردید.
در این سال ها حرکتی غیر انتفاعی به نام MERIT که چندین دانشگاه بنیان گذار آن بودند، مشغول توسعه روش های اتصال کاربران ترمینال ها به کامپیوتر مرکزی یا میزبان بود. مهندسان پروژه MERIT در تلاش برای ایجاد ارتباط بین کامپیوترها، مجبور شدند تجهیزات لاز را خود طراحی کنند. آنان با طراحی تجهیزات واسطه برای مینی کامپیوتر OECPOP نخستین بستر اصلی یا Backbone شبکه های کامپیوتری را ساختند. تا سالها نمونه های اصلاح شده این کامپیوتر با نام PCP یا Primary Communications Processor نقش میزبان را د رشبکه ها ایفا می رکد. نخستین شبکه از این نوع که چندین ایالت را به هم متصل می کرد Michnet نام داشت.
در سال 1973 موضوع رساله دکترای آقای باب مت کالف(Bob Metcalfe) درباره مفهوم اترنت در مرکز پارک مورد آزمایش قرار گرفت. با تثبیت اترنت تعداد شبکه های کامپیوتری رو افزایش گذاشت.
روش اتصال کاربران به کامپیوتر میزبان در آن زمان به این صورت بود که یک نرم افزار خاص بر روی کامپیوتر مرکزی اجرا می شد و ارتباط کاربران را بر قرار می کرد. اما در سال 1976 نرم افزار جدیدی به نام Hermes عرضه شد که برای نخستین بار به کاربران اجازه می داد تا از طریق یک ترمینال به صورت تعاملی مستقیما به سیستم MERIT متصل شوند. این، نخستین باری بود که کاربران می توانستند در هنگام برقراری ارتباط از خود بپرسند: « کدام میزبان؟».
از وقایع مهم تاریخچه شبکه های کامپیوتری، ابداع روش سوئیچینگ بستهای یا Packet Switching است. قبل از معرفی شدن این روش از سوچینگ مداری یا Circuit Switching برای تعیین مسیر ارتباطی استفاده می شد. اما در سال 1974 با پیدایش پروتکل ارتباطی TCP/IP از مفهوم Packet switching استفاده گسترده تری شد. این پروتکل در سال 1982 جایگزین پروتکل NCP شد و به پروتکل استاندارد برای آرپانت تبدیل گشت. در همین زمان یک شاخه فرعی بنام MIL net در آرپانت، همچنان از پروتکل قبلی پشتیبانی می کرد و به ارائه خدمات نظامی می پرداخت. با این تغییر و تحول، شبکه های زیادی به بخش تحقیقاتی این شبکه متصل شدند و آرپانت به اینترنت تبدیل گشت. در این سالها حجم ارتباطات شبکه ای افزایش یافت و مفهوم ترافیک شبکه مطرح شد.
مسیریابی در این شبکه به کمک آدرس های IP به صورت 32 بیتی انجام می گرفته است. هشت بیت اول آدرسها IP به صورت تخصیصدادهشده بود که به سرعت مشخص گشت تناسبی با نرخ رشد شبکهها ندارد و باید در آن تجدید نظر شود. مفهوم شبکه های LAN و شبکه های WAN در سال دهه 70 میلادی از یکدیگر تفکیک شدند.
در آدرس دهی 32 بیتی اولیه، بقیه24 بیت آدرس به میزبان در شبکه اشاره می کرد. در سال 1983 سیستم نامگذاری دامنه ها (Domain Name System) به وجود آمد و اولین سرویس دهنده نامگذاری (Name server) راه اندازی شد و استفاده از نام به جای آدرس های عددی معرفی شد. در این سال تعداد میزبان های اینترنت از مرز ده هزار عدد فراتر رفته بود.
1-1 مدل های شبکه
در شبکه، یک کامپیوتر می تواند هم سرویس دهنده و هم سرویس گیرنده باشد. یک سرویس دهنده (Server) کامپیوتری است که فایلهای اشتراکی و همچنین سیستم عامل شبکه که مدیریت عملیات شبکه را بعهده دارد را نگهداری می کند.
برای آنکه سرویس گیرنده"Client" بتواند به سرویس دهنده دسترسی پیدا کند، ابتدا سرویس گیرنده باید اطلاعات مورد نیازش را از سرویس دهنده تقاضا کند. سپس سرویس دهنده اطلاعات در خواست شده را به سرویس گیرنده ارسال خواهد کرد.
سه مدل از شبکههایی که مورد استفاده قرار میگیرند، عبارتند از:
1- شبکه نظیر به نظیر"Peer-to-peer"
2- شبکه مبتنی بر سرویس دهنده "Server-Based"
3- شبکه سرویس دهنده/ سرویس گیرنده "Client Server"
مدل شبکه نظیر به نظیر:
در این شبکه ایستگاه ویژهای جهت نگهداری فایلهای اشتراکی و سیستم عامل شبکه وجود ندارد. هر ایستگاه میتواند به منابع سایر ایستگاهها در شبکه دسترسی پیدا کند. هر ایستگاه خاص میتواند هم بعنوان Server وهم بعنوان Client عمل کند. در این مدل هر کاربرخود مسئولیت مدیریتو ارتقاءدادن نرمافزارهای ایستگاه خود را بعهده دارد. از آنجایی که یک ایستگاه مرکزی عملیات شبکه وجود ندارد، این مدل برای شبکهای با کمتر از 10 ایستگاه بکار می رود.
1-1-1 مدل شبکه مبتنی بر سرویس دهنده:
در این مدل شبکه، یک کامپیوتر بعنوان سرویس دهنده کلیه فایلها و نرم افزارهای اشتراکی نظیر واژه پردازها، کامپایلرها، بانکهای اطلاعاتی و سیستم عامل شبکه را در خود نگهداری میکند. یک کاربر میتواند به سرویس دهنده دسترسی پیدا کرده و فاسلهای اشتراکی را از روی آن به ایستگاه خود منتقل کند.
1-1-2 مدل سرویس دهنده/ سرویس گیرنده:
در این مدل یک ایستگاه در خواست انجام کارش را به سرویس دهنده ارائه میدهد و سرویس دهنده پس از اجرای وظیفه محوله، نتایج حاصل را به ایستگاه درخواست کننده عودت میدهد. در این مدل حجم اطلاعات مبادله شده شبکه، در مقایسه با مدل مبتنی بر سرویس دهنده کمتر است و این مدل دارای کارایی بالاتری میباشد.
هر شبکه اساسا از سه بخش ذیل تشکیل میشود:
ابزارهایی که به پیکربندی اصلی شبکه متصل میشوند بعنوان مثال: کامپیوترها، چاپگرها، هابها "Hubs" سیمها، کابلها و سایر رسانههایی که برای اتصال ابزارهای شبکه استفاده میشوند.
1-2 ریخت شناسی شبکه"Net work Topology"
توپولوژی شبکه تشریح کننده نحوه اتصال کامپیوترها در یک شبکه به یکدیگر است. پارامترهای اصلی در طراحی یک شبکه، قابل اعتماد بودن و مقرون به صرفه بودن است. انواع توپولوژیها در شبکه کامپیوتری عبارتند از :
1- توپولوژی ستارهای"Star" :
در این توپولوژی، کلیه کامپیوترها به یک کنترل کننده مرکزی با هاب متصل هستند. هرگاه کامپیوتری بخواهد با کامپیوتر دیگری تبادل اطلاعات نماید، کامپیوتر منبع ابتدا باید اطلاعات را به هاب ارسال نماید. سپس از طریق هاب آن اطلاعات به کامپیوتر مقصد منتقل شود. اگر کامپیوتر شماره یک بخواهد اطلاعاتی را به کامپیوتر شمار 3 بفرستد، باید اطلاعات را ابتدا به هاب ارسال کند، آنگاه هاب آن اطلاعات را به کامپیوتر شماره سه خواهد فرستاد. نقاط ضعف این توپولوژی آن است که عملیات کل شبکه به هاب وابسته است. این بدان معناست که اگر هاب از کار بیفتد، کل شبکه از کار خواهد افتاد. نقاط قوت توپولوژی ستاره عبارتند از:
- نصب شبکه با این توپولوژی ساده است.
- توسعه شبکه با این توپولوژی به راحتی انجام می شود.
- اگر یکی از خطوط متصل به هاب قطع شود، فقط یک کامپیوتر از شبکه خارج میشود.
1-2-1 توپولوژی حلوقی "Ring" :
این توپولوژی توسط شرکت IBM اختراع شد و به همین دلیل است که این توپولوژی بنام "IBM Tokenring" مشهور است.
در این توپولوژی کلیه کامپیوترها به گونهای به یکدیگر متصل هستند که مجموعه آنها یک حلقه میسازد. کامپیوتر مبدا اطلاعات را به کامپیوتری بعدی در حلقه ارسال نموده و آن کامپیوتر آدرس اطلاعات را برای خود کپی میکند، آنگاه اطلاعات را به کامپیوتر بعدی در حلقه منتقل خواهد کرد و به همین ترتیب این روند ادامه پیدا میکند تا اطلاعات به کامپیوتر مبدا میرسد. سپس کامپیوتر مبدا این اطلاعات را از روی حلقه حذف میکند. نقاط ضعف توپولوژی فوق عبارتند از:
- اگر یک کامپیوتر از کار بیفتد، کل شبکه متوقف می شود.
- به سخت افزار پیچیده نیاز دارد"کارت شبکه آن گران قیمت است".
- برای اضافه کردن یک ایستگاه به شبکه باید کل شبکه را متوقف کرد.
نقاط قوت توپولوژی فوق عبارتند از:
- نصب شبکه با این توپولوژی ساده است.
- توسعه شبکه با این توپولوژی به راحتی انجام میشود.
- در این توپولوژی از کابل فیبر نوری میتوان استفاده کرد.
1-2-2 توپولوژی اتوبوسی "BUS" :
در یک شبکه خطی چندین کامپیوتر به یک کابل بنام اتوبوسی متصل میشوند. در این توپولوژی، رسانه انتقال بین کلیه کامپیوترها مشترک است. یکی از مشهورترین قوانین نظارت بر خطوط ارتباطی در شبکههای محلی اترنت استو توپولوژی اتوبوس از متداولترین توپولوژیهایی است که در شبکه محلی مورد استفاده قرار میگیرد. سادگی، کم هزینه بودن و توسعه آسان این شبکه، از نقاط قوت توپولوژی اتوبوسی میباشد. نقطه ضعف عمده این شبکه آن است که اگر کابل اصلی که بعنوان پل ارتباطی بین کامپیوترهای شبکه میباشد قطع شود، کل شبکه از کار خواهد افتاد.
1-2-3 توپولوژی "Mesh" :
در این توپولوژی هر کامپیوتری مستقیما به کلیه کامپیوترهای شبکه متصل میشود. مزیت این توپولوژی آن است که هر کامپیوتر با سایر کامپیوترها ارتباطی مجزا دارد. بنابراین، این توپولوژی دارای بالاترین درجه امنیت و اطمینان میباشد. اگر یک کابل ارتباطی در این توپولوژی قطع شود، شبکه همچنان فعال باقی میماند. ار نقاط ضعف اساسی این توپولوژی آن است که از تعداد زیادی خطوط ارتباطی استفاده می کند، مخصوصا زمانی که تعداد ایستگاهها افزایش یابند. به همین جهت این توپولوژی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. برای مثال، در یک شبکه با صد ایستگاه کاری، ایستگاه شماره یک نیازمند به نود و نه میباشد. تعداد کابلهای مورد نیاز در این توپولوژی با رابطه N(N-1)/2 محاسبه می شود که در آن N تعداد ایستگاههای شبکه میباشد.
1-2-4 توپولوژی درختی "Tree"
این توپولوژی از یک یا چند هاب فعال یا تکرار کننده برای اتصال ایستگاهها استفاده میکند. هاب مهمترین عنصر شبکه مبتنی بر توپولوژی درختی است: زیرا کلیه ایستگاهها را به یکدیگر متصل میکند. وظیفه هاب دریافت اطلاعات از یک ایستگاه و تکرار و تقویت آن اطلاعات و سپس ارسال آنها به ایستگاه دیگر میباشد.
1-2-5 توپولوژی ترکیبی "Hybrid" :
این توپولوژی ترکیبی است از چند شبکه با توپولوژی متفاوت که توسط یک کابل اصلی بنام استخوان بندی "bone Back" به یکدیگر مرتبط شدهاند. هر شبکه توسط یک پل ارتباطی "Bridg" به کابل استخوان بندی متصل میشود.
پروتکل برای برقراری ارتباط بین رایانههای سرویس گیرنده و سرویس دهنده قوانین کامپیوتری برای انتقال و دریافت داده مشخص شدهاند که به قرار داد یا پروتکل موسومند. این قرار دادها و قوانین به صورت نرم افزاری در سیستم برای ایجاد ارتباط ایفای نقش میکنند. پروتکل با قرارداد، در واقع زبان مشترک کامپیوتری است که برای درک و فهم رایانه بهنگام درخواست و جواب متقابل استفاده میشود. پروتکل تعیین کننده مشخصههای شبکه، روش دسترسی و انواع فیزیکی توپولوژیها، سرعت انتقال دادهها و انواع کابل کشی است.
1-3 پروتکلهای شبکه:
ما در این دستنامه تنها دو تا از مهمترین پروتکلهای شبکه را معرفی میکنیم:
پروتکل کنترل انتقال/ پروتکل اینترنت
"Protocol/InternetProtocol TCP/IP=Transmission control"
پروتکل فوق شامل چهار سطح است که عبارتند از :
الف- سطح لایه کاربرد "Application"
ب- سطح انتقال "Transporter"
ج- سطح اینترنت "Internet"
د- سطح شبکه "Net work"
از مهمترین و مشهوترین پروتکلهای مورد استفاده در شبکه اینترنت است این بسته نرم افزاری به اشکال مختلف برای کامپیوترها و برنامههای مختلف ارائه میگردد. Tcp /ip از مهمترین پروتکلهای ارتباطی شبکه در جهان تلقی میشود و نه تنها بر روی اینترنت و شبکههای گسترده گوناگون کاربرد دارد، بلکه در شبکههای محلی مختلف نیز مورد استفاده قرار میگیرد و در واقع این پروتکل زبان مشترک بین کامپیوترها به هنگام ارسال و دریافت اطلاعات یا داده می باشد. این پروتکل به دلیل سادگی مفاهیمی که در خود دارد اصطلاحا به سیستم باز مشهور است، بر روی هر کامپیوتر و ابررایانه قابل طراحی و پیاده سازی است. از فاکتورهای مهم که این پروتکل بعنوان یک پروتکل ارتباطی جهانی مطرح می گردد، به موارد زیر می توان اشاره کرد:
1- این پروتکل در چارچوب UNIX Operating System ساخته شده و توسط اینترنت بکار گرفته میشود.
2- بر روی هر کامپیوتر قابل پیاده سازی میباشد.
3- بصورت حرفه ای در شبکههای محلی و گسترده مورد استفاده قرار میگیرد.
4- پیشتیبانی از مجموعه برنامهها و پروتکل های استاندارد دیگر چون پروتکل انتقال فایل "FTP" و پروتکل دو سویه "Point to point Protocol=PPP".
بنیاد و اساس پروتکل Tcp/ip آن است که برای دریافت و ارسال دادهها یا پیام پروتکل مذکور؛ پیامها و داده ها را به بسته های کوچکتر و قابل حملتر تبدیل می کند، سپس این بسته ها به مقصد انتقال داده میشود و در نهایت پیوند این بسته ها به یکدیگر که شکل اولیه پیام ها و داده ها را بخود میگیرد، صورت میگیرد. یکی دیگر از ویژگی های مهم این پروتکل قابلیت اطمینان آن در انتقال پیام هاست، یعنی این قابلیت که به بررسی و بازبینی بسته ها و محاسبه بسته های دریافت شده دارد. در ضمن این پروتکل فقط برای استفاده در شبکه اینترنت نمی باشد. بسیاری از سازمان و شرکت ها برای ساخت و زیر بنای شبکه خصوصی خود که از اینترنت جدا می باشد نیز در این پروتکل استفاده می کنند.
پروتکل سیستم ورودی و خروجی پایه شبکه "System=Net work basic input/ output Bios" واسطه یا رابطی است که توسط IBM بعنوان استانداردی برای دسترسی به شبکه توسعه یافت. این پروتکل دادهها را از لایه بالاترین دریافت کرده و آنها را به شبکه منتقل می کند. سیستم عاملی که با این پروتکل ارتباط برقرار میکند سیستم عامل "NOS" نامیده می شود کامپیوترها از طریق کارت شبکه خود به شبه متصل می شوند. کارت شبکه به سیستم عامل ویژهای برای ارسال اطلاعات نیاز دارد. این سیستم عامل ویژه را Net BIOS مینامند که در حافظه ROM کارت شبکه ذخیره شده است.
BIOS Net همچنین روشی را برای دسترسی به شبکه ها با پروتکلهای مختلف مهیا میکند. این پروتکل از سخت افزار شبکه مستقل است. این پروتکل مجموعهای از فرامین لازم برای درخواست خدمات شبکهای سطح پایین را برای برنامههای کاربردی فراهم میکند تا جلسات لازم برای انتقال اطلاعات در بین گرههای یک شبکه را هدایت کنند.
در حال حاضر وجود "Net BIOS Net BEUI =Net BIOS Enhansed User Interface" امتیازی جدید میدهد که این امتیاز در واقع ایجاد انتقال استاندراد است و Net BEUI در شبکههای محلی بسیار رایج است. همچنین قابلیت انتقال سریع دادهها را نیز را دارد. اما چون یک پروتکل غیر قابل هدایت است به شبکه های محلی محدود شده است.
1-4 مدل OSI Open System Interconnection :
این مدلمبتنی بر قراردادی است کهسازمان استانداردهای جهانی ایزو بعنوان مرحلهای ازاستانداردسازی قرار دادهای لایه های مختلف توسعه دارد. نام این مدل مرجع به این دلیل ا.اس.آی است چونکه با اتصال سیستمهای باز سرو کار دارد و سیستمهایی هستند که برای ارتباط با سیستمهای دیگر باز هستند. این مدل هفت لایه دارد که اصولی که منر به ایجاد این لایه ها شده اند عبارتند از :
1- وقتی نیاز به سطوح مختلف از انتزاع است، لایهای باید ایجاد شود.
2- هر لایه باید وظیفه مشخصی داشته باشد.
3- وظیفه هر لایه باید با در نظر گرفت قراردادهای استاندارد جهانی انتخاب گردد.
4- مرزهای لایه باید برای کمینه کردن جریان اطلاعات از طریق رابطها انتخاب شوند.
اکنون هفت لایه را به نوبت از لایه پایین مورد بحث قرار میدهیم:
1- لایه فیزیکی :
به انتقال بیتهای خام بر روی کانال ارتباطی مربوط میشود. در اینجا مدل طراحی با رابطهای مکانیکی، الکتریکی، و رسانه انتقال فیزیکی که زیر لایه فیزیکی قرار دارند سروکار دارد.
و...