فهرست:
مقدمه
تاریخچه پیدایش آسانسور
فصل ۱- موتورهای آسانسور
۱-۱- انواع آسانسور
۱-۱-۱- آسانسورهای هیدرولیک
۱-۱-۲- آسانسورهای کابلی یا کششی
۱-۲- انواع سیستم های محرکه آسانسور
۱-۲-۱- موتورهای گیربکس (Geared Machines)
۱-۲-۲- نحوه کاهش سرعت توسط گیربکس
۱-۳- گیربکس، ساختمان (اجزاء) و عملکرد
۱-۴- محدودیتهای استفاده از ماردون و چرخ دنده
۱-۵- محل قرار گرفتن ماردون نسبت به چرخ دنده، محاسن و معایب
۱-۶- انواع موتورهای گیربکسی
۱-۶-۱- موتورهای گیربکسی تک سرعته کشش
۱-۶-۲- موتورهای گیربکسی دو سرعته کشش
۱-۶-۳- موتورهای گیر بکسی ولتاژ متغیر کشش
۱-۷- موتورهای بدون گیربکس
۱-۷-۱- آسانسورهای بدون گیربکس با موتورهای سنکرون و آسنکرون
۱-۷-۲- آسانسورهای بدون گیربکس فاقد موتورخانه (Roomless)
۱-۷-۳- آسانسورهای بدون گیربکس برای ظرفیت های بالا
۱-۷-۴- کنترل الکتریکی موتور
فصل ۲- کنترل سرعت موتورهای آسانسور
و …
تاریخچه پیدایش آسانسور به ۲۵۳ سال قبل از میلاد مسیح بازمیگردد. ارشمیدس وسیلهای شبیه به آسانسور اختراع کرد که قابلیت حمل یک نفر را برای ارتفاعات نه چندان بلند داشت. این آسانسور دستی نمونهای از نخستین حرکات بشر برای ساختن یک بالابر بود.
اما آسانسور ساخته دست آقای اتوود یک قرقره بزرگ و یک طناب بود. این دانشمند و ریاضیدان با ساختن ماشین اتوود که عبارت بود از دو وزنه که با یک نخ به یکدیگر مربوط میشدند و روی قرقرهها بالا و پایین میرفتند، توانست طرح ابتدایی یک آسانسور را ارایه دهد. اتوود یک کار هم برای ایمن سازی این آسانسور اولیه انجام داده بود. اگر هنگام بالا و پایین رفتن، طناب پاره میشد، قسمت انتهایی طناب روی قرقره قفل میماند و این کار باعث میشد تا آسانسور به رغم سقوط آزادیکه از ارتفاع به سمت پایین داشت، به زمین برخورد نکند و سوارشونده (فردی که سوار آسانسور میشود)، جان سالم به در ببرد.
در سال ۱۸۰۰ تولید فولاد، انقلابی در ساخت ساختمانهای بلند مرتبه ایجاد کرد. اسکلت بندی بناها به کمک فلزات شروع شد و معماران و مهندسان آسمانخراشهایی به طول صدها پا ساختند. اما اگر اختراعی به نام آسانسور نبود، این برجها قابل استفاده نبودند.