بررسی نقش عدالت سازمانی در تعاملات رفتار شهروندی سازمانی با تکیه بر تکریم ارباب رجوع در شهرداری سال 1391(با فرمتpdfغیر قابل ویرایش)
پایان نامه +پروپوزال+پرسشنامه و ...
چکیده:
پژوهش حاضر با عنوان بررسی نقش عدالت سازمانی در تعاملات رفتار شهروندی شهرداری شهرستان انجام شد و تعداد 18 نفر از کارکنان شهرداری شهرستان که از این تعداد 15 نفر مرد و 3 نفر زن به روش نمونه در دسترس، مورد بررسی قرار گرفتند.این پژوهش با هدف بررسی نقش عدالت سازمانی در تعاملات رفتار شهروندی شهرداری شهرستان انجام شد . به طور کلی این پژوهش به دنبال این مساله بود که آیا بین عدالت سازمانی در تعاملات رفتار شهروندی رابطه وجود دارد یا نه؟
تحقیق حاضر با توجه به اهداف آن یک تحقیق کاربردی از نوع توصیفی و با روش همبستگی بوده و در پی توصیف و پیش بینی رابطه بین متغییر های پیش بینی کننده عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شهرداری شهرستان تدوین گردید.
داده ها با استفاده از پرسش نامه های عدالت سازمانی )نیهوف و مورمن،1993) و پرسش نامه رضایت شهروندی گردآوری شد و با استفاده از نرم افزار spss به صورت آمار توصیفی و استنباطی سوالات زیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج زیر بدست آمد:
- طبق نتایج آماری بدست آمده(rs = 0.481*، n = 18، و p =0.043 ، دو دامنه است ) بین عدالت سازمانی و تعاملات رفتار شهروندی سازمانی همبستگی معنادار مثبت وجود اشت. در این صورت سوال اول پژوهش تایید شد. بدین معنا که رابطه معنادار مثبت بین دو متغیر عدالت سازمانی و تعاملات رفتار شهروندی سازمانی همبستگی معنادار وجود داشت؛ 2. میزان عدالت سازمانی کارکنان شهرداری شهرستان در حد 69.40 می باشد. 3. طبق نتایج فصل چهارم در مورد سوال سوم پژوهش (rs = 0. 512*، n = 18، و p =0.030 ، دو دامنه است ) بین عدالت مراوده ای و تعاملات رفتار شهروندی سازمانی همبستگی مثبت در سطح 0.05 آلفا وجود داشت که معنادار می باشد . در این صورت سوال پژوهش تایید شد. بدین معنا که رابطه معنادار مثبت بین عدالت مراوده ای و تعاملات رفتار شهروندی سازمانی وجود داشت و با افزایش یکی دیگری افزایش می یابد و بالعکس.