کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

پایان نامه ارزیابی کارایی وتخمین بازده به مقیاس دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده های فازی

اختصاصی از کوشا فایل پایان نامه ارزیابی کارایی وتخمین بازده به مقیاس دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده های فازی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه ارزیابی کارایی وتخمین بازده به مقیاس دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده های فازی


پایان نامه ارزیابی کارایی وتخمین بازده به مقیاس دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده های فازی

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:87

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته صنایع (M.Sc)
گرایش: صنایع

فهرست مطالب:
عنوان                                                   شماره صفحه
چکیده    1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه    3
1-2- بیان مساله    3
1-3- سابقه و ضرورت انجام تحقیق    5
1-4- هدف از انجام تحقیق    6
1-5- اهداف کاربردی تحقیق    6
1-6- جنبه نوآوری تحقیق    6
1-7- روش انجام تحقیق    6
1-8- روش تجزیه وتحلیل و ابزار گرد آوری داده ها    7
1-9- مراجع استفاده کننده از نتایج پایان نامه    7
فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه    9
2-2- تاریخچه و مدل های مرسوم در DEA    10
2-2-1 تاریخچه تحلیل پوششی داده ها    10
2-2-2 مبانی ابتدایی در مدل DEA    12
2-2-2-1 تعریف کارایی    12
2-2-2-2 تعریف بهره وری    12
2-2-2-3 تعریف ورودی    13
2-2-2-4 تعریف خروجی    13
2-2-2-5 تعریف واحد تصمیم گیرنده    13
2-2-2-6 تعریف واحد تصمیم گیرنده متجانس    14
2-2-3 مفاهیم DEA    14
2-2-3-1 تعریف مرز کارایی    15
2-2-3-3  اصول موضوعه    16
2-2-3-4 مجموعه مرجع    17
2-2-4 به دست آوردن یک مدل خطی DEA با استفاده از مفهوم کارایی    17
2-2-4-1 انواع کارایی از دیدگاه فارل    17
2-2-4-2 اندازه گیری کارایی    18
2-2-4-3 مدل ریاضی اولیه جهت محاسبه کارایی    19
2-2-5 مدل های متداول در DEA    20
2-2-5-1 مدل CCR    20
2-2-5-1-1 برنامه ریزی ریاضی کسری مدل CCR    20
2-2-5-1-2 تبدیل مدل کسری CCR به برنامه ریزی خطی    21
2-2-5-1-3 قضیه استقلال از واحد اندازه گیری    21
2-2-5-1-4 کارای –CCR    21
2-2-5-1-5 مجوعه امکان تولید در مدل CCR    21
2-2-5-1-6 مساله دوگان مدل CCR    22
2-2-5-1-7 دلایل استفاده از DLP برای حل مدل CCR    22
2-2-5-2 مدل BCC    23
2-2-5-2-1 تعریف مدل BCC    23
2-2-5-2-2 مدل برنامه ریزی خطی مدل BCC    24
2-2-5-2-3 مدل دوگان برنامه ریزی خطی BCC    24
2-2-5-2-4 کارایی مدل BCC    24
2-2-5-2-5 مجموعه امکان تولید مدل BCC    25
2-2-5-3 مدل های جمعی    25
2-2-5-3-1 تعریف مدل های جمعی    25
2-2-5-3-2 مجموعه امکان تولید در ADD    26
2-2-5-3-3 مدل برنامه ریزی خطی مدل ADD    26
2-2-5-3-4مدل برنامه ریزی خطی دوال ADD    26
2-2-5-3-5 کارایی درADD    27
2-3- بازده به مقیاس    27
2-3-1 تعریف بازده به مقیاس    27
2-3-2 مفهوم ریاضی بازده به مقیاس    27
2-3-3 بازده به مقیاس در مدل CCR    28
2-3-4 بازده به مقیاس در مدل BCC    28
2-3-5 بازده به مقیاس در مدل ADD    29
2-3-6 تعریف نقطه MPSS    29
2-4- منطق فازی    30
2-4-1 مقدمه    30
2-4-2 مجموعه های کلاسیک    31
2-4-3 مجموعه های فازی    32
2-4-4 تابع عضویت مجموعه های فازی    33
2-4-5 خواص مجموعه های فازی    33
2-4-6 عملگر های فازی    34
2-4-6-1 اجتماع دو مجموعه فازی    34
2-4-6-2 اشتراک دو مجموعه فازی    34
2-4-6-3 ماکزیمم روی اعداد فازی    34
2-4-6-4 مینیمم روی اعداد فازی    34
2-4-7 اعداد فازی    34
2-4-7-1 تعریف ریاضی عدد فازی    34
2-4-7-2 اعداد فازی خاص    35
2-4-7-2-1 اعداد فازی مثلثی    35
2-4-7-2-1-1 اعمال جبری بر روی اعداد فازی مثلثی    35
2-4-7-2-2 اعداد فازی ذوزنقه ای    36
2-4-7-2-2-1 اعمال جبری بر روی اعداد ذوزنقه ای    36
2-4-8 آلفا- برش عدد فازی    37
2-4-9 رتبه بندی اعداد فازی    37
2-4-10 برنامه ریزی خطی فازی    37
2-4-10-1 تعریف برنامه ریزی خطی    38
2-4-10-2 تعریف مساله برنامه ریزی خطی    38
2-5- مروری بر نظام های رتبه بندی دانشگاه های جهان    38
2-5-1 مقدمه    38
2-5-2 ارزیابی عملکرد و رتبه بندی دانشگاه ها    39
2-5-3 نظام های رتبه بندی دانشگاه های جهان    40
2-5-3-1 نظام رتبه بندی کامگی    40
2-5-3-2 روش رتبه بندی تایمز    40
2-5-3-3 نظام رتبه بندی شانگهای(ARWU)    41
2-5-3-4 روش رتبه بندی کیواس    41
2-5-3-5 نظام رتبه بندی موسسه بین المللی سایماگو    42
2-5-3-6 نظام رتبه بندی URAP    42
2-5-3-7 نظام رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام    42
2-5-3-8 ارزیابی عملکرد دانشگاه ها براساس تکنیک تحلیل پوششی داده ها    42
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه    46
3-2- مدل BCC    47
3-2-1 تعریف واحد کارا در مدل BCC    47
3-2-2 مدل دوال مدل BCC    47
3-2-3 تعیین بازده به مقیاس در مدل BCC    47
3-3- مدل های جمعی    48
3-3-1 تعیین بازده به مقیاس با استفاده از مدل ADD    48
3-4- مدل پیشنهادی    49
3-4-1 تعیین MPSS در مدل پیشنهادی    51
3-5- رویکرد فازی برای مدل پیشنهادی    52
3-5-1 تعریف واحد کارای فازی    52
3-5-2 تعیین بازده به مقیاس در مدل های فازی    53
3-6- مدل CCR فازی    54
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه    56
4-2- معرفی صندوق رفاه دانشجویان    56
4-3- داده ها    57
4-4- فازی سازی داده ها    58
4-5- نتایج حاصل از تعیین کارایی وبازده به مقیاس    58
4-5-1 خروجی های بازده به مقیاس در GAMS    59
4-5-2 خروجی های تعیین کارایی در GAMS    64
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- جمع بندی    70
5-2- پیشنهادات    71
منابع و مآخذ    72
فهرست منابع فارسی    72
فهرست منابع انگلیسی    73
پیوست    75
واژه نامه تخصصی    75
چکیده انگلیسی    76

 
فهرست جداول
عنوان                                                   شماره صفحه
جدول 2-1: حالت یک ورودی و یک خروجی    14
جدول 2-2: حالت یک ورودی و دو خروجی    15
جدول 3-1: نتایج مثل 3-1    51
جدول 4-1: بازده به مقیاس در سطح =0 α    59
جدول 4-2: بازده به مقیاس در سطح  =0.25 α    60
جدول 4-3: بازده به مقیاس در سطح  =0.5 α    61
جدول 4-4: بازده به مقیاس در سطح  =0.75 α    62
جدول 4-5: بازده به مقیاس در سطح  =1 α    63
جدول 4-6: تعیین کارایی توسط مدل CCR فازی در سطح  =0 α    64
جدول 4-7: تعیین کارایی توسط مدل CCR فازی در سطح  =0.25 α    65
جدول 4-8: تعیین کارایی توسط مدل CCR فازی در سطح  =0.5 α    66
جدول 4-9: تعیین کارایی توسط مدل CCR فازی در سطح  =0.75 α    67
جدول 4-10: تعیین کارایی توسط مدل CCR فازی در سطح  =1 α    68


فهرست شکل ها
عنوان                                                   شماره صفحه
شکل 2-1: تعیین مرز کارایی    15
شکل 2-2: تعریف فضای امکان تولید    16
شکل 2-3: مجموعه امکان تولید در مدل CCR    23
شکل 2-4: مجموعه امکان تولید در مدل BCC    24
شکل 2-5: مجموعه امکان تولید ADD    26
شکل 2-6: بهره ورترین اندازه مقیاس    29
شکل 2-7: بیان هندسی عدد فازی مثلثی    35
شکل 2-8: بیان هندسی عدد فازی ذوزنقه ای    36


 
چکیده
امروزه با توجه به محدود شدن بودجه های دولتی و همچنین افزایش فضای رقابتی بین شرکت ها و        سازمان های خصوصی ودولتی، استفاده بهینه از تمام امکانات و ظرفیت ها را در هر سازمان را به امری بدیهی واجتناب ناپذیر تبدیل کرده است به طوریکه بررسی عملکرد وکارایی واحد های زیر مجموعه یک سازمان  را به یک نیاز اساسی تبدیل کرده  است. یکی از بهترین  ابزار برای بررسی  عملکرد واحد ها تکنیک تحلیل  پوششی داده ها  است. تکنیک تحلیل پوششی داده ها ابزاری است برای رتبه بندی و شناسایی واحد های کارا و ناکارا. یکی از مهمترین مباحث در تحلیل پوششی داده ها بررسی میزان تاثیر تغییر عوامل تولید بر خروجی آن واحد تولیدی است که از آن به عنوان بازده به مقیاس یاد می شود. در این تحقیق بازده به مقیاس سی و سه دانشگاه کشور از طریق تکنیک خیراللهی و خدا بخشی که تعمیم یافته مدل های جمعی است برآورد می شود. و در نهایت نیز با  استفاده از تکنیک  CCR فازی به تعیین کارایی دانشگاه ها می پردازیم. با توجه به این که داده های ورودی وخروجی به صورت فازی در نظر گرفته شده است. نتایج به دست آمده دارای دقت و صحت بیشتری هستند وبه همین دلیل دارای قابلیت استفاده توسط مسولین صندوق رفاه دانشجویان و وزارت علوم و تحقیقات را دارد.

کلید واژه: تحلیل پوششی داده های فازی، بازده به مقیاس، رتبه بندی، کارایی


دانلود با لینک مستقیم


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.