تعداد صفحات :60
پیشگفتار
لو تعلق العلم باکناف السماء لنا له قوم من اهل فارس.[1]
اگر دانش به کنارههای آسمان بیاویزد گروهی از مردم پارس آنرا بدست آورند.
بیشک مطالعهی پیشینیان در هر زمینهای و دقت در احوالات آنها نه تنها چشماندازی از گذشتهی ما انسانها را نمایان میسازد بلکه راهنمایی است که ما را به سوی بهتر شدن فرا میخواند.
من به عنوان شاگرد کوچک شما، دانشجوی ترم آخر رشتهی حقوق با گرایش خاصی که به تاریخ، به خصوص پیشینهی کشورمان ایران دارم، این موضوع را جهت ارائه به استاد محترم خود، جناب آقای نعیمی برگزیدم و در حالیکه سعی نمودهام آنرا به وصف ایجاز و اختصار موصوف نمایم، تلاشی نیز در جهت برخورداری آن از تمامی ادوار نمودهام.
با اعتذار از کاستیها و نقایص آن، امید است مورد توجه واقع شود. همچنین با اغتنام از فرصت به دست آمده، از فرمودههای روشنگر جناب آقای دکتر محمد یارارشدی استاد محترم دانشکده حقوق واحد تهران- مرکزی تشکر فراوان بعمل میآورم.
رؤیا حاجیلوئی- 1388
فهرست مطالب
پیشگفتار ...............................................................................................................
مقدمه.....................................................................................................................
فصل اول
حقوق در دولتها
بخش اول- پیشدادیان...........................................................................................
الف- نامگذاری......................................................................................................
ب- قانون در این زمان.........................................................................................
بخش دوم- هخامنشیان.........................................................................................
الف- دادگاههای کیفری و اصول قضایی..............................................................
ب- توجه به عدالت................................................................................................
بخش سوم- اشکانیان...........................................................................................
الف- نظام کیفری دوران اشکانیان........................................................................
ب- تشکیلات نظام قضایی دوره اشکانی...............................................................
بخش چهارم- ساسانیان.......................................................................................
الف- قضاوت و اصول دادرسی در زمان ساسانیان............................................
ب- دادگاههای زمان ساسانیان.............................................................................
فصل دوم
حقوق در ادیان و متون باستانی
بخش اول- میترا....................................................................................................
بخش دوم- مزدسینا.............................................................................................
بخش سوم- ماتیکان هزار دادشان.......................................................................
فصل چهارم
حقوق و جایگاه زنان
بخش اول- حقوق عمومی زن...............................................................................
بخش دوم- ازدواج................................................................................................
فصل پنجم
تاریخچهی سازمان قضاوتی ایران
بخش اول- سازمان قضاوتی ایران از دورهی هخامنشیان تا دورهی ساسانیان.
بخش دوم- سازمان قضاوتی ایران از دوره ساسانیان تا ظهور اسلام در ایران
فصل ششم
قوانین پیشین
بخش اول- قوانین پیش از بابلیها........................................................................
بخش دوم- بابلیها و مجموعه قوانین حمورابی...................................................
الف- شرح قانون...................................................................................................
ب- امتیاز مجموعه حمورابی.................................................................................
ج- قراردادها.........................................................................................................
د- بانکداری و حقوق دریایی...............................................................................
هـ- آیین دادرسی بابل..........................................................................................
و- روابط خانوادگی..............................................................................................
ی- اموال منقول و غیرمنقول................................................................................
ز- کیفر شگفتآور................................................................................................
ح- نخستین اعلام حقوق بشر................................................................................
بخش سوم- هیتا...................................................................................................
بخش چهارم- در پایان.........................................................................................
مقدمه
اگر چه در زمینهی تاریخ حقوق، کتابها، جزوهها و مقالههای فراوانی به قلم استادان و پژوهشگران به رشتهی تحریر درآمده و عرضه شده است اما زمانی تمامی این تلاشها موجد نتیجه خواهد شد که با ملاحظهی راستیها، بدون توجه به زمان و مکان وقوعشان و بدون تعصبات بیمورد و البته با توجه به گذر زمان و وقوع تغییرات در تمامی سطوح، قواعد مذکور را اجرا کنیم و در مقابل، با ملاحظهی کجیها و نقطههای تاریک و عوامل فریب و تباهی مردم و کشف همان قواعد زشت در دنیای امروز خود، به اصلاح و حتی پاک نمودن برخی بایدها و نبایدها بپردازیم.
تاریخ هزاران داستان گفته و ناگفته در خود دارد، او همچون کتابی است با میلیونها صفحه که در گوشهای به انتظار افرادی است که به سویش آیند و از گنجینههای پنهان در آن استفاده کنند. او کتابی است بسیار باارزش، برابر با عمر تمامی انسانهای موجود در آن، برابر با دستاوردهای بینظیر اندیشمندانهاش، اما تفاوت فاحش تاریخ با کتب دیگر این است که؛ هزینهای که نویسندگان آن برای به رقم خوردنش پرداخت نمودهاند بسیار بسیار گزافتر از هزینهای است که ما برای مطالعهی آن میپردازیم. نویسندگان این کتاب عظیم، عمر، علم، جان و تمام زندگانی خویش را صرف آن کردهاند و چیزی در مقابل آن دریافت ننمودهاند اما ما با مطالعهی آن قادر خواهیم بود که از اشتباهاتشان عبرت بگیریم و هرگز، آزمودهها را نیازماییم. مانند اینکه از فاصلهای دور بر نقشی بنگریم و قوتها و ضعفهای آنرا بشناسیم و در صدد رفع آنها برآئیم.
چرا خود را از این موهبت محروم نماییم؟؟؟؟
در این متن، به وضع قانون و اجرای آن در دورهی پیش از اسلام پرداختهام، چرا که قانون و به طور کلی حقوق در کشور ما سه مرحلهی اصلی را پیموده است:
1- دوران پیش از اسلام 2- دوران اسلامی 3- دوران معاصر
«لاعلم لنا الا ما علمتنا انک انت العلیم الحکیم»[2]
«ما چیزی جز آنچه به ما تعلیم دادهای، نمیدانیم، تو دانا و حکیمی.»