در بررسی حمل و نقل دریایی،توجه به سه بخش زیر ضروری است:
رابطه ای که همیشه بین شناور و کالا وجود دارد این است که، یا شناور بدنبال کالا است ویا آنکه کالا در جستجوی شناور.و بندر هم واسط بین حمل و نقل دریایی است.
بنادر دریک محیط کاملا رقابتی فعالیت می کنند و از این رو اهمیت بازاریابی در مدیریت و توسعه بندر در اغلب بنادر دنیا شناخته شده است.رقابت فزاینده بین بنادرمختلف،به جهانی شدن حمل و نقل و ارتباطات مرتبط می شود.
بازاریابی،فرآیند برنامه ریزی مفاهیم،قیمت،ترویج و توزیع کالاها و خدمات است که منجر به تغییراتی در اهداف فردی و سازمانی می شود.بازاریابی در بنادر مانند سایر بخش های اقتصادی شامل فعالیت های مرتبط با تحقیق در بازار و تحقق بازار می باشد.فعالیت های تحقیقی امکان تجزیه و تحلیل بازار،تعیین استراتژی و تنظیم اهداف بنادر را فراهم می نماید پس از آن در مرحله تحقق، از ابزارهای بازاریابی برای رسیدن به اهداف استفاده می شود.
تهدید ها و فرصت ها عوامل خارجی محسوب می شوند که بر آینده بندر اثر می گذلرند.تجزیه و تحلیل swot بر روی محصول که د راینجا بندر است انجام می شود. بندر محصولی ترکیبی شامل اجزاء مختلف ذیل است:
برای توسعه تجاری یک بندر،قابل دسترس بودن دائم جاده های متصل به بندر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و جزء مسئولیتهای خطیر دولت ها محسوب می شود.
قیمت گذاری نقش کلیدی را در استراتژی بازرگانی بندر برای جذب ترافیک دارد و بر سطح درآمد یک بندر و در نتیجه فرصت های سرمایه گذاری آن دارد.بنادر باید به صورت مستمر بعضی از تصمیمات قیمت گذاری را مدنظر قرار دهند که به قرار زیر است:
دانلود پاورپوینت بازاریابی بنادر- 20 اسلاید