نوع فایل: word
قابل ویرایش 124 صفحه
مقدمه:
مدیریت در مفهوم کلی و عام آن به شکل ها و با دیدگاههای متفاوت تعریف شده است . همه اندیشمندان مدیریت در یک نکته اتفاق نظر دارند و آن این است که مدیریت عامل رسیدن به اهداف سازمان می باشد . استونر "stoner" می گوید ، فرآیند برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت و کنترل کوشش های اعضای سازمان و استفاده از تمام منابع سازمان برای دست یابی به اهداف معین سازمانی است . بیشترین تأکید این تعریف بر وظایف اصلی مدیریت و استفاده از همه منابع و امکانات برای رسیدن به هدف های سازمانی می باشد .
فلیپو "Flippo" مدیریت را هماهنگی همه منابع از طریق فراگردهای برنامه ریزی و کنترل عملیات سازمان بطوری که هدف ها را بتوان بطور موثر و صرفه جویانه حاصل نمود تعریف می کند . در این تعریف مدیریت جریانی مجموعه ای است که مهم ترین کار او هماهنگی ، برنامه ریزی و کنترل است . اساسی ترین نکته در تعریف فوق اصطلاحات موثر و صرفه جویانه است . موثر بودن کار مدیر یعنی دست یافتن به هدف ها و آنچه سازمان می بایست به آن برسد . مفهوم صرفه جویانه به معنی استفاده مناسب ، بجا و اقتصادی از امکانات و منابع موجود در سازمان است . مدیر باید در ظرف زمان و مکان و رعایت عمر و انرژی مصرف شده از منابع استفاده بهینه کند . صرفه جویانه یعنی این که برآیند نتایج بدست آمده بطور قایل ملاحظه ای از برآیند منابع ، نیروها ، امکانات ، انرژی و زمان صرف شده بیشتر باشد .
علی علاقه بند ، مدیریت را بوجود آوردن و حفظ کردن محیطی که در آن افراد بتوانند در جهت برآوردن هدف های معینی بطور موثر و کار آمد فعالیت کنند تعریف می کند . در بیشتر تعاریف مدیریت ، به انسان و کار کردن انسان ها اشاره شده است . یک تعریف مدیریت را کار کردن با افراد و به وسیله افراد و گروه ها برای تحقق هدف های سازمانی معرفی می کند . صاحب نظر دیگری می گوید ، مدیریت یعنی هنر انجام دادن کارها به وسیله دیگران . عده ای نیز مدیریت را فراهم کردن محیط مناسب برای افراد می دانند .
فهرست مطالب:
1- تشخیص مفاهیم
1-1- مدیریت ، مدیریت آموزشی اصول و کاربرد آنها
1-2- انواع سبکهای مدیریتی
1-3- آموزش و انواع آن
1-4- سیستم ، انواع و کارکردهای آن ( نگرش سیستمی در مدیریت آموزشی )
1-5- سازمان ، انواع و کارکردهای آن ( نظریه های سازمان مدیریت )
2- برنامه ریزی ، نظارت بر اجرای برنامه ها
2-1- برنامه ریزی آموزشی و نظارت بر اجرای آن برنامه ها
2-2- فرآیند برنامه ریزی آموزشی
2-3- اصول تدوین اهداف کلی و جزئی دوره آموزشی
2-4- اصولا تحلیل محتوای دوره آموزشی
2-5- ویژگیهای اساسی آموزش پودمانی
3- ارزشیابی از دوره های آموزشی
3-1- مفهوم ارزشیابی آموزشی و روشهای آن
3-2- اصول ارشیابی جامع و فراگیر
3-3- اصول ارزشیابی از اثر بخشی آموزشی
4- نحوه تهیه گزارش های مورد نیاز یک آموزشگاه
4-1- پایه های اساسی و مقررات مکاتبات اداری
5- برقراری روابط انسانی و اصول ارتباطات
5-1- اصول برقراری روابط انسانی
5-2- مفهوم ارتباط و عوامل تشکیل دهنده آن
5-3- عوامل مؤثر ارتباطی و سدها و موانع ارتباط
5-4- اصول روانشناسی عمومی
5-5- اصول جامعه شناسی عمومی
6- نظارت بر امور مالی آموزشگاه
6-1- هدف اصلی حسابداری و مفهوم معادله اصل آن
6-2- مفاهیم و اصطلاحات حسابداری ( دارایی ها و بدهی ها )
6-3- اصول عمومی حسابداری
6-4- ثبت معاملات حساب ها ( شناخت دفاتر مالی قانونی و دفاتر کمکی حسابداری )
6-5- انواع گزارشهای حسابداری ( تراز آزمایشی ، ترازنامه ، صورت سود و زیان و صورت حساب )
7- تهیه محتوای مربوط به خلاقیت و نوآوریهای مدیر
7-1- خلاقیت ، نوآوری و فنون آنها
7-2- شیوه های تفکر خلاق
7-3- موانع خلاقیت ونوآوری درسازمانها
8- نحوه پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط کار
8-1- حوادث شغلی و علل بروز آنها و بهداشت محیط کار
8-2- اصول پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط کار
8-3- عوارض جانبی و اصول کمکهای اولیه
8-4- آتشسوزی و اصول انجام آتش نشانی
8-5- آسیبهای الکتریکی
8-6- اقدامات در وضعیتهای اورژانس
پروژه انواع سبک های مدیریتی. doc