تعریف ارباب رجوعClient:
1ـ ایجاد فرهنگ مشتری مداری
2ـ توانمندسازی منابع انسانی
3ـ رهبری به عنوان یک الگو
4ـ مشتریان و تجارت خود را بشناسید
5ـ بازخوردهای خدمت به مشتری
انواع نیازها وانتظارات مشترک مشتریان:
کاربردی:آنچه از کالایا خدمات که نتیجه عملیات وفعالیت سازمان است انتظار می رود.
کیفیت:مانند عمرطولانی ،سریع،صحیح وکامل بودن خدمات
ظاهری:طرح،بسته بندی و محیط سازمان
پنهان:ارتباطات،احترام،اطمینان واعتماد
Schewe and Smith:
رضایت بر دو نوع است :
1 ) رضایت کارکرد : این نوع رضایت ناشی از استفاده از محصول می باشد. مثلاً مشتریان از سازمان تأمین اجتماعی انتظار دارند که هر گاه به دستگاه عابر بانک برای دریافت پول مراجعه کردند، بتوانند به پول مورد نیاز دسترسی پیدا کنند.
2 ) رضایت روانی : مشتری تنها محصول و خدمات نمی خرد، بلکه منافع، ارزش، احترام و… عوامل دیگری هستند که بایستی سازمان بدان توجه داشته باشد. مثلاً هنگامی که مشتری به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه می کند انتظار دارد که کارکنان با وی رفتار و برخورد دوستانه داشته باشند و به او توجه شود.
z
مشتریان انتظار دارند در حداقل زمان خدمات به آنها ارائه شود .
معمولاً ایجاد یک چرخه کاری مناسب که در آن بتوان از اتلاف وقت جلوگیری کرد ،
خواسته درونی مشتریان است . در این چرخه دو اصل سرعت و دقت انجام کار و
توالی خدمات مهم است . مدیران واحدهای خدماتی برای آنکه بتوانند مشتریان
را راضی نگه دارند باید به این چرخه همت گمارند و از کارکنانی استفاده کنند که
مفهوم استفاده درست از زمان را بخوبی درک کنند .
این سه اصل را بپذیرید وخود را متحول کنید:
دانلود پاورپوینت کارگاه مدیریت ارتباط با مشتری- 109 اسلاید