مشخصات این فایل
عنوان: اختلاط بتن (از انتخاب مصالح اولیه برای تا سازه نهایی - مشکلات سه راه)
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 53
این مقاله درمورد اختلاط بتن (از انتخاب مصالح اولیه برای تا سازه نهایی - مشکلات سه راه) می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله اختلاط بتن (از انتخاب مصالح اولیه برای تا سازه نهایی - مشکلات سه راه) می خوانید :
پایداری
پایداری، درونی ترین واژه در ساخت و ساز است و اگر این موضوع دراین مقاله لحاظ نشود ناقص به نظر خواهد رسید.
هدف از طراحی سازه، تولید سازه هایی امن، بادوام به صرفه است. «امن» به این معنی که یک سازه بتواند بارهای درنظر گرفته شده برای آن و کمی از بارهایی که شامل آن نمی شود را تحمل کند. منظور از « بادوام» این است که یک سازه بتواند عمر مفید در نظر حال گرفته شده برای آن را طی کند « مقرون هیرفه» به این معنی است که یک سازه برای هدف در نظر گرفته شده کافی باشد، نه اینکه بیشتر از آن هزینه بر باشد. فاکتور آخری اغلب فراموش می شود اما نویل شوت- مهندس و نویسنده - می گوید: مهندس کسی است که بتواند کارش را با پنج دلار انجام دهد، کاری را که هر احمقی هم می تواند بکند.
اخیراً فاکتور دیگری به الزامات فوق اضافه می شود و آن پایداری است. آنطور که من فهمیده ام پایداری به این معنی است که مصالح و انرژی بیش از نیاز نکنیم تا چیزی برای نوه و نتیجه های ما بخواهد باقی بماند. در دهة 1960 باشگاهی بود بنام باشگاه روم که پیش بینی کرده بود اگر به همین عنوان از مصالح استفاده کنیم، بزودی تمام خواهند شد، که من به این موضوع شک دارم.
در سالهای اخیر بسیاری مصالح مانند فلزات جایگزینی چون پلاستیک پیدا کردند. شبیه بتوان فرض کرد وقتی تولید یک مصالح کم شود، مصالح دیگری جایگزین آن می شود درباره انرژی هم باید گفت هر منبع انرژی جدیدی که می آید گرانتر از منبع انرژی رایج قبلی است. شاید این امر اجتناب ناپذیر باشد.
با تمام این گفته ها، می دانیم که با ید در مصرف مصالح و انرژی صرفه جویی کرد، اما به نظر من، در صورت افزایش هزینه نمی توان در صرفه جویی موفق بود. با رویکرد به بتن باید بدانیم که حتماً از نرمه خاکستر و شن و ماسه بازیافت شده استفاده کنیم . قبلاً در مورد نرمه خاکستر صحبت کرده ام و از فواید فنی آن گفته ام و دوباره می گویم هر چند اگر گرانتر از سیمان هم تمام شود باید از آن در اختلاط بتن استفاده کرد. برای اینکه بهتر قضیه را درک کنیم باید بدانیم کارخانه ای که یک تن سیمان تولید می کند یک تن هم دی اکسید کربن تولید می کند.
تقاضای جهانی سیمان به قدری است که هفت در صد از تولید دی اکسید کربن جهان را به خود اختصاص داده است. در ضمن باید گفت باقی مانده دی اکسید کربن موجود در جهان نیمی از طریق اتومبیل ها و نیم دیگرش در امریکای شمالی تولید می شود. چین و
هند هم مشترکاً میلیون موتور اتومبیل بیرون خواهند داد و در حالیکه به فکر مسائل های خود خواهند بود، کاهش بسزایی در تولید گازهای گلخانه ای خواهند داشت.
در زمینه سیمان، مسائل های مربوط به آن یعنی اخذ مالیات بابت تولید دی اکسید کربن آن همینطور که شن وماسه بازیافت شده بدست می آید، یعنی دیگر از مصالح در محیط پیدا می شوند. به عنوان مثال در انگلستان و در جند کشور دیگر حتی بر روی لاشه سنگ و همچنین پس مانده های آن مالیات وضع شده است.
در واقع تبدیل بتن تخریب شده به شن و ماسه از دادن دو مالیات جلوگیری می کند، اما محدودیت هایی هم دارد. محدودیتی مانند خرد کردن شن وماسه با شکل و درجه بندی خوب است، تا بتواند به کار گرفته شود.
این می تواند چنین معنی شود که خرده سنگ ها از محل تخریب تا یک مکان محلی حمل شوند. همچنین بایدآرماتورها را از بتن جدا کرد که این خود می تواند یک منبع برای آرماتوربندی های دیگر باشد. در نبتجه از نظر اقتصادی و اکولوژیکی این کار مانند تبدیل یک اتوبان قدیمی به یک بزرگراه جدید است. علاوه بر این نظارب دقیق بر حجم رطوبت روی سیگریزه ها لازم است و خرده سنگ ها برای تسهیل حرکت باید چنین نگاه داشته شوند. از طرف دیگر هیدراسیون ثانویه سیمان « قدیمی» موجود در بتن مقاومت اندکی ایجاد می کند.
هیچ کدام از مطالبب فوق را نباید به عنوان عدم حمایت من از بحث « پایداری » تفسیر کرد چرا که تولید بتن دی اکسید کربن وانرژی بیشتری تولید می کند. در کنار آب، بتن دومین مصالحی است که در جهان از آن استفاده می شود.
امروزه سوخت موجود در کورة سیمان را می توان از منابع سوختی فراوانی چون لاستیک ها و تایرهای از رده خارج و دیگر مواد دور ریختنی تأمین کرد. ولی این منابع، سولفات با واکنش پذیری پایین تولید می کنند. بنابر این وقتی که در اختلاط بتن از روان سازها استفاره می شود تری اکسید سولفور در کلینکر سیمان با سولفات ضعیف رفتار متفاوتی خواهد داشت . به همین دلیل پایداری باید بیش از اینها مورد بحث قرار گیرد ما باید به دنبال بهترین راه حل با انتخاب طرح و مصالح مناسب باشیم تا بتوانیم یک ساختمان « سبز » بنا کنیم.
این موضوع شامل عایق کاری وساخت وساز دیر پا ( از نظر عمر سازه ) می شود. به این معنی که کیفیت ساخت وساز ودوام و سازه باید پیشرفت کند واحتیاج به باز سازی و تعمیر کم شود . در حال حاضر، در انگلستان بیشتر ساخت وسازها بجای اینکه نو سازی باشند باز سازی وتعمیر هستند.
جنبه های خاص بتن پیش ساخته
در فرآیند تولید بتن، پیش ساخته مزایای بیشتری نسبت به دیگر بتن ها دارد اول اینکه مکان بتن ریزی اغلب ثابت است، بنابر این مشکلی در رابطه با حمل ونقل ، کارآیی ، یا هیدراسیون زود رس نخواهیم داشت. کیفیت قالب بندی ، پرداخت و پرورش بین می توانند در حد عالی از کار در آیند. اگر تمام سیمان از یک سیلوی واحد آورده شده باشد تغییری در کیفیت آن نخواهد بود. در ضمن نظارت هم آسانتر می شود.
بتن خود سفت شو این امکان را می دهد تا اجزا را در اشکال مختلف و با تقویت بهتری پیش ساخته شوند. پرورش بتن را می توان زودتر یا اینکه آن را با بخار یا به صورت سریع انجام داد.
امروزه، قطعات خیلی بزرگ وسنگین را می توان بصورت پیش ساخته تهیه و جابجا کرد. در حالت پل های دو قوسی جفت کردن سطوح را می توان با استفاده از سطوح قالبی پیش ساخته انجام داد.
بتن با مقاومت بالا به راحتی قابل دسترس است در صورتیکه نیاز مداوم به پرورش زود هنگام تأمین شود. فواید بتن پیش ساخته فراوان است. بصورت خلاصه باید گفت بیشتر الزامات برای دستیابی به یک فرآیند بی عیب و نقص در یک جا جمع می شود و این کار باعث می شود تا مقام قطعات یکپارچه و با یک کیفیت باشند.
هنگامی که تمام موضوعات این مقاله برای همه نوع بتن صدق کند بتن پیش ساخته سه جنبه پیدا می کند. اولین نکته اینکه مزایای قابل توجهی درباب وجود نرمه خاکستر در اختلاط خواهد بود. دوم، با استفاده از رطوبت سنج، نظارت دقیق بر روی میزان رطوبت موجود بین شن وماسه، عملی می شود و سوم، در حالت بتن خود سفت شو، رعایت نسبت ها در اختلاط، مزایای بیشماری به فرآیند پیش سازی می بخشد.
نتیجه گیری
این مقاله قصد بد نام کردن بتن را ندارد، چطور می توانم این مصالح را در حالی که بیش از پنجاه سال نان وآب من را فراهم کرده، کوچک کنم.
صفحات پیش مروری سریع بر فعالیت های مختلف و تصمیم های لازم بری ایجاد یک سازه بتنی رضایت بخش داشتند. لزوماً، امکان بحث بیشتر نبوده و البته توضیحات قوی وپخته هم داده نشده است. با وجود این، امیدوارم توانسته باشم اکثر فعالیت ها و تصمیم های مربوط، و اهمینت هر کدام اط آنها را برای اجرای خود و درست به نشان داده باشم. تنها راه بنای یک سازه رضایت بخش این است: چشم پوشی یا برخورد ملایم با هر مرحله ای که منجر به یک محصول نا کارآمد می شود.
متأسفانه این مورد کمتر رایج است، باید بهتر عمل کنیم!
بخشی از فهرست مطالب مقاله اختلاط بتن (از انتخاب مصالح اولیه برای تا سازه نهایی - مشکلات سه راه)
سوتیتد:
متن:
ماهیت مساله
پروسه بی عیب ونقص
بتن با تکنیک ضعیف
بتن با تکنیک بالا
ویژگی های دقیق سیمان
مخلوط های سه تایی
انتخاب مخلوط
عملیات بتن ریزی
میلگرد گذاری بتن:
بتن خود سفت شو
پروراندن بتن.
تخصیص حداقل سیمان:
پایداری
جنبه های خاص بتن پیش ساخته
نتیجه گیری
دانلود مقاله اختلاط بتن (از انتخاب مصالح اولیه برای تا سازه نهایی - مشکلات سه راه)