طراحی فعالیت یادگیری کارورزی 2 در 25 صفحه word
فعالیتهای یادگیری، فرصتهایی برای کسب تجربیات مستقیم، ارزیابی و بازاندیشی درباره یادگیری است. انواع فعالیتهای یادگیری که میتوان به آن اشاره کرد، عبارتند از: درگیری تحصیلی، مرور مباحث، سنجش آموختهها، یادگیری مشارکتی، مهارتهای تفکر، طراحی تکلیف، رفع بدفهمی، رفع عقب ماندگی تحصیلی، و ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان.
در طراحی، اجرا و ارزیابی فعالیتهای یادگیری این نکته مهم است که دانشجویان کاروزی با این حقیقت روبرو شوند که بسیاری از مسائل تعلیم و تربیت، پیچیده و به هم پیوسته و وابسته به زمینهاند. از این رو فرصتهای یادگیری تدارک دیده شده در کارورزی 2، به دنبال آن است تا دانشجویان را در معرض دانش کاربردی که ترکیبی از انواع مختلف دانش بیانی، رویهای، موقعیتی، فراشناختی[1] است قرار دهد. آنچه مهم است این است که دانشجویان در فعالیتهای یادگیری انتخاب شده، درگیر شوند و در صورت لزوم مسائل مختلف آموزشی را از ابعاد مختلف و زوایای گوناگون ببینند و در تمرین معلمی، ملزم شوند برای انجام هر فعالیت یادگیری، به تدوین برنامه، مشخصکردن نحوه اجرای آن فعالیت و نیز ارزیابی آن بپردازند و با بازاندیشی درباره فعالیت یادگیری، علت موفقیت و یا عدم موفقیت خود را بیابند و در صورت نیاز مجدداً به تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه بپردازند. بنابراین نمونههای معرفی شده صرفاً مثالی است و با توجه به ابعاد مختلف و موقعیتهای گوناگون، انتظار میرود مراحل مختلفی برای تدوین، اجرا، ارزیابی و بازاندیشی از سوی دانشجو شناسایی و به کار گرفته شود. در این بخش، به طور اجمالی با این فعالیتهای یادگیری و گامهای اجرایی آنها آشنا میشویم.
فرم مشاهده کلاس درس9 صفحه word
این فرم ، فهرستی از رفتارهای مؤثر در فرایند آموزش است که امکان دارد در کلاس رخ دهد. این فرم می تواند به عنوان یک فهرست راهنما برای مشاهده – و نه الزامات فرایند تدریس، مورد استفاده قرار بگیرد. پیشنهاد می شود مشاهده گر این فهرست را قبل از مشاهده به عنوان مبنایی برای بحث و انتخاب مواردی که قرار است بر روی آن متمرکز شود، در نظر بگیرد.
مدیریت کیفیت در آموزش:
شکلدهی امتیازات و مزایای ویژه در عملکرد دانشآموز 20 صفحه word
این تحقیق بر مبنای بررسی مدرسه نمونهای واقع در تگزاس با نام «برازواسپرت ISD*» صورت گرفته که از الگوی مدیریت کیفیت که در نهایت منجر به بروز مزایای بیشتر در عملکرد دانشآموز میشود، بهره جسته است. مواجه با نتایج آزمایشی ضعیف در چندین مدرسه، به ویژه مدارسی با جمعیت بالایی از دانشآموزان که وضعیت اقتصادی نامطلوبی داشتند، محققین را بر آن داشت تا با انتخاب منطقهای محدود و مدرسهای نمونه و با به کارگیری فلسفه، وسایل و روشهای مدیریت کیفیت به نتایج موردنظر خود دست یابند.
آنها با بهرهگیری از الگوی مدیریت کیفیت به عنوان راهی برای افزایش یادگیری دانشآموزان و از طریق عبور از مسیر و بهبود فرآیندهای آموزشی به این مهم نائل شوند.
نتایج این بررسی از مدرسهای که با موفقیت شیوه تربیتی خود را تغییر داده برگزیده شده است، زیرا این مدرسه اهداف و روشهای آموزشی خود را نیز به منظور اطمینان حاصلکردن از موفقیت هر دانشآموز تغییر داد.
این مقاله با ارائه تحلیلی از شیوه و به کارگیری این تغییرات و نتایج به دست آمده حاصل از آن، به بررسی راهکارهایی که به پیشرفت مستمر در سایر سیستمهای مدارس عمومی منجر میشود نیز میپردازد.
در جهت اثبات در میزان اعتبار موفقیت روش جدید و نتایج به دست آمده از آن میتوان به دستیابی مدرسه «برازواسپرت ISD» به «جایزه کیفیت تگزاس*» در سال 1998 اشاره کرد، همچنین این مدرسه موفق به کسب جایزه «کیفیت ملی مالکوم بالدریج**» در سال 1999 شده است و به عنوان تنها مدرسهای که توانسته هر دو افتخار را نصیب خود کند، شناخته میشود.
کلمات کلیدی: اصلاح تربیتی، فرآیند آموزشی،« جایزه کیفیت ملی مالکوم بالدریج»، بهبود آموزشی، آزمایش منطقهای، «جایزه کیفیت تگزاس»، مدیریت کیفیت کلی
فعالیت یادگیری ، فرم مشاهد کلاس درس و یک گزارش پایانی