توسعه شگفت انگیز فناوری اطلاعات و گسترش آن به بازارهای پولی و بانکی جهان، علاوه بر تسهیل امور مشتریان بانکها، روش های جاری بانکداری را متحول و دگرگون ساخته است. با رشد روزافزون معاملات تجارت الکترونیک در سطح جهان و نیاز تجارت به حضور بانک جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیک به عنوان بخشی تفکیک ناپذیر از تجارت الکترونیک و دارای نقشی اساسی در اجرای آن است. به جرأت می توان گفت: بدون بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک نیز محقق نخواهد شد. سرعت توسعه صنعت انفورماتیک، باعث ایجاد تغییرات عمدهای در شکل پول و سیستمهای انتقال منابع در عرصه بانکداری گردیده و مفاهیم جدیدی را به عنوان پول الکترونیک و انتقال الکترونیکی آن ارائه نموده است. این دو مفهوم ایجاد کننده نوع جدیدی از بانکداری، تحت عنوان (بانکداری الکترونیک) می باشند
با گسترش شبکه اینترنت و قابل دسترسی بودن برای همگان، شیوه عرضه خدمات د ربانکها متحول شده و این تحولات زمینه پدیدههایی مانند: Mo bile Ba nking، Internet Banking، Cyber Banking و ... گردیده است.
بانکداری الکترونیک به ایجاد محصولات و خدمات با بهای کم از طریق کانال های الکترونیکی اطلاق می شود.
این محصول و خدمات می توانند شامل صورت حساب، وام، مدیریت سپرده ها، پرداخت های الکترونیکی و ایجاد محصولات و خدمات پرداختهای الکترونیکی همان پول الکترونیکی باشند.
یک بانک الکترونیکی در واقع مؤسسه ای بدونه هرگونه شعبه فیزیکی است و در واقع بانکی ست که نیاز به امور کاغذی ندارد، محدود به مناطق جغرافیایی خاصی نیست و 24 ساعته به مشتریان سرویس می دهد.
تاریخچه ی بانکداری الکترونیکی در جهان:
زمان شروع پرداخت الکترونیکی در دنیا به سال 1918 میلادی بر می گردد.یعنی هنگامی که بانک های فدرال رزرو آمریکا به انتقال وجوه از طریق تلگراف می پرداختند.اینترنت درسال 1970 توسط متخصصین دانشگاهی ، به منظور اشتراک دریافت ها توسعه یافت و تا سال1993 محبوبیت اینترنت برای عموم و خصوصاً تجاری که امید به گسترش مشتریانشان داشتند،افزایش پیدا کرد.عواملی که بانکداران را به سمت اینترنت متوجه ساخت عبارت بود از:مواجه شدن با مبالغ هنگفت ورقابت بین غیربانکی ها.در سال 1994،بانک ها شروع به کاوش دراینترنت کردند تا به عنوان یک سیستم تحویل داری، پیشنهادی برای محصولات و خدماتشان از بانکداری اینترنتی استفاده کنند. این نوع بانک برای هر تراکنشی قیمت کمتری رااز بانک های شعبه دار پیشنهاد کرد.همچنین به دسترسی بازارهای جهانی و آسایش بیشتر مشتریان توجه بیشتری نشان داد.تا ژانویه ی 1995،فقط 24 بانک بر روی شبکه ی اینترنت وجود داشت.لیکن،به فاصله ی یک سال،800 بانک به این تعداد افزوده شد،به طوری که کارشناسان بانکهای صنعتی تخمین زدند که بانکهای شمال آمریکا تاسال 2000 ، حدود 1500 شبکه ی اینترنت تاسیس خواهند کرد.
تاریخچه ی بانکداری الکترونیکی در ایران:
در اواخر دهه ی 1360 بانک ها ی کشور به سیستم اتوماسیون عملیات بانکی و رایانه ای کردن ارتباطات خود توجه نشان دادند.حرکت به سمت بانکداری الکترونیکی ازاوایل دهه ی70 آغاز شد و پس از آن کارت های اعتباری ،خودپردازها ،سیستم ها ی گویا و... وارد خدمات نوین بانکی شد.سیستم شتاب یا شبکه ی تبادل اطلاعات بین بانک در سال 1381 ایجاد شد.شتاب با ایجاد ارتباط بین دستگاه های خود پرداز سه بانک صادرات ، کشاورزی و توسعه ی صادرات آغاز به کار کرد.
تعریف بانکداری الکترونیک:
بانکداری الکترونیکی شیوه ای از بانکداری است که در آن مشتری در کلیه ساعات شبانه روز و بدون حضور فیزیکی در شعب بانک با استفاده از سرویس های امن الکترونیکی که بانک در اختیار وی قرار میدهد ، از خدمات بانکی استفاده نماید
برای برخی از مشتریان ، بانکداری الکترونیکی به معنی دسترسی 24 ساعته به موجودی حساب بانکی از طریق دستگاه خودپرداز میباشد. در صورتیکه بانکداری الکترونیکی شامل خدمات مختلف بانکی است که به صورت غیر حضوری از طریق درگاه های مختلف ( نظیر پایانه فروش ، اینترنت ، خودپرداز ،تلفن ثابت و همراه و ... ) قابل ارایه میباشد .
بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری اطلاعات در جهت حذف دو قید زمان و مکان از خدمات بانکی است . بانکداری الکترونیکی را می توان استفاده از فناوری پیشرفته شبکه ها و مخابرات جهت انتقال منابع (پول) در نظام بانکداری معرفی نمود .
دو مفهوم اساسی تشکیل دهنده بانکداری الکترونیکی:
پول الکترونیکی و انتقال الکترونیکی
منابع است.
از دید موسسات مالی:
ایجاد و افزایش شهرت بانک ها در افزایش نوآوری
حفظ مشتریان کنونی بانک
جذب مشتریان جدید
گسترش محدوده جغرافیایی
ارائه خدمات بیشتر به مشتریان کنونی
افزایش امکان رقابت
از دید مشتریان:
صرفه جویی در زمان
دسترسی به کانال های متعدد
صرفه جویی در هزینه ها
خطرهای امنیتی
در نظام بانکداری جدید افراد می توانند با بدست آوردن رمز اشخاص ازحسابهای آنان برداشت کنند و یا به طورکلی به حسابهای اشخاص حمله یا آنها را ازاعتبار ساقط نمایند. باید گفت که درنظام بانکداری سنتی به دلیل ماشینی بودن سیستم و یادستی بودن آن ،فقط متصدیان اموربانکی به حسابهای مشتریان دسترسی داشتند و از این نظر میزان این نوع خطرهای امنیتی برای حسابهای افراد و شرکتها بسیارپایین بود.
ناآشنایی با فناوری
عده کثیری ازافراد جامعه با این شیوه بانکداری الکترونیکی آشنایی ندارند که از نبود آموزشهای عمومی وزمینه های لازم فرهنگی واجتماعی ناشی می شود. برای متداول شدن این شیوه بانکداری و استفاده مشتریان ازآن ،به برگزاری دوره های آموزش شیوه کار با نظام خدمات الکترونیکی نیاز است.
ازسایر معایب بانکداری الکترونیکی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- دسترسی هکرها به حسابهای اشخاص
- نبودن اینترنت پرسرعت ودائمی دربرخی ازکشورها
اما با وجود مشکلاتی که پیش روی این شیوه بانکداری است به جرات می توان گفت که بانکداری الکترونیکی نقش عمده ای درایجاد رفاه مشتریان ،کاهش هزینه های حاصل از
آن وهمچنین صرفه جویی دروقت مردم جامعه رادربردارد.
دانلود پاورپوینت بانکداری الکترونیک