کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

دانلود تحقیق درمورد میزان آگاهی دانشجویان از مسائل علمی و تربیتی قرآن

اختصاصی از کوشا فایل دانلود تحقیق درمورد میزان آگاهی دانشجویان از مسائل علمی و تربیتی قرآن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 15

 

فصل اول

کلیات تحقیق

1-1- مقدمه

“ما مفتخریم و ملت عزیر سر تا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می‌خواهد حقایق قرآنی که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می‌زند، از مقبره‌ها و گورستانها نجات داده و بعنوان بزرگترین نسخه نجات دهنده بشر از جمع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می‌کشاند نجات دهد.” (امام خمینی، 1368، صفحه3).

با همه تلاشها و اقدامات مفید و مؤثری که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون توسط مسئولین و دست‌اندکاران تعلیم و تربیت در رابطه با قرآن به عمل آمده است اما افسوس که ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم. هنز قرآن در جامعه ما مظلوم و مهجور است. آنچه که به طور قاطع می‌توان از آن به عنوان مشکل قرآن‌آموزی در آموزش و پرورش نام برد. عدم پیشرفت و توسعه سیستم آموزش قرآن کریم به موازات سایر دروس می‌باشد. شاید به جرأت بتوان ادعا کرد که روش‌های آموزش قر آن در نیم قرن اخیر از تحول اساسی بی‌بهره بوده است و تحول ناچیز در 20 سال بعد از انقلاب اسلامی نتوانسته پاسخگوی عطش شدید جامعه اسلامی به معارف قرآن کریم گردد. در حالی که شایسته‌تر آن بود که در راستای ایجاد تحول و بازنگری در آموزش قرآن کریم، پیشرفت علوم و ابزار و تکنولوژی جدید جهت کشف اسرار و زیبایی‌های نهفته قرآن به کار گرفته می‌شد. در ایجاد این تحول، رسالت آموزش عالی از نهادها و سازمان‌های دیگر سنگین‌تر می‌نماید، زیرا:

یکی از گسترده‌ترین نهادهای فرهنگی جامعه است و کارآمدترین نیروی های انسانی را در دسترس دارد.

بخش اعظم جمعیت جوان جامعه را تحت تعلیم و تربیت دارد و این جمعیت هم از لحاظ کیفی با مخاطبان سایر نهادها و سازمان‌ها قابل قیاس نیست. در این رساله با عنایت به این رسالت سنگین آموز عالی در تعلیم و تربیت نسل جوان جامعه سعی بر این است که تأثیر آموزش کاربردی قرآن کریم در بین دختران دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته، در خاتمه با ارائه پیشنهادها و راه حلهایی که مأخوذ از نتایج تحقیق می‌باشند، گامی در جهت رفع این موانع و مشکلات برداشته شود.

1-2- بیان مسأله

تحقیق و بررسی در مسائل آموزش عالی و انطباق نتایج آن با هدفهای از پیش تعیین شده می‌تواند در نشان دادن نارساییهای فرایند تعلیم و تربیت و اقدام برای رفع مسائل و مشکلات آن راه‌گشا باشد. از دیگر سو، نوجوانان و جوانان که خیل عظیمی از جمعیت کشور مان را تشکیل می‌دهند در مدار آموزش عالی قرار داشته و از مفاهیم علمی واجتماعی و اخلاقی در جهت رشد و تعالی بهره می‌برند. یکی از دروس مهمی که در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود و نقش عمده‌ای در تعلیم و تربیت این آینده‌سازان جامعه ایفا می‌نماید، درس قرآن می‌باشد.

در جامعه اسلامی ما، اهمیت و قدر و منزلت قرآن و دستورات آن بر همگان روشن و واضح گشته و دانش‌جویان از طریق فراگیری محتوی و کاربرد عملی آن، راه سعادت را خواهند پیمود. اما به نظر می‌رسد که بازنگری به برنامه دروس قرآن در سطح دانشگاه و بررسی چگونگی ثمردهی این برنامه‌ها با توجه به اهمیت خاص درس قرآن ضروری می‌باشد. این بازنگری به منظور کمک به تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های بعدی و شناخت موانع و مشکلات بر سر راه تحقق اهداف آموزشی درست و ارائه راهبردهایی به منظور رفع این موانع صورت خواهد گرفت. که در این راستا از تجارب اساتید در این زمینه استفاده خواهد شد.

آموزش عالی در بیان اهداف کلی آموزش قرآن در دبیرستان در قسمت حیطه‌شناختی، آگاهی پیدا نمودن از برخی مفاهیم مهم قرآنی و ترجمه برخی از آیات و عبارات قرآنی ساده و درک مفهوم کلی آنها و نیز آگاهی یافتن از برخی قواعد تجویدی را ذکر نموده است. و در حیطه عملی نیز، بیان برخی آیات ساده قرآنی و


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق درمورد میزان آگاهی دانشجویان از مسائل علمی و تربیتی قرآن
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.