بررسی توسعه بانکداری الکترونیک در ایران
120 صفحه ورد قابل ویرایش
12000تومان
فهرست مطالب :
1-1- بیان موضوع و مسأله تحقیق : 3
7-1- جامعه آماری و نمونه تحقیق.. 6
2-1-2- پیشینه بانک در جهان. 11
2-1-3- پیشینه بانک در ایران. 11
2-2- تبادلات مالی بصورت الکترونیکی.. 12
2 -2-1- انتقال الکترونیکی منابع EFT.. 12
2-2-3- مبادله الکترونیکی دادهها(EDI) 15
2-3- بانکداری الکترونیک.... 18
2-3-1- تعریف بانکداری الکترونیک.... 18
2-3-3- تاریخچه بانکداری الکترونیک.... 20
2-3-4- سیستمهای پرداخت در بانکداری الکترونیک.... 22
کارتهای اعتباری، بدهکار، هزینه. 24
2-3-5- انواع خدمات مهم بانکداری الکترونیک.... 25
انواع بدهی در پرداخت الکترونیک از طریق پایانه های فروش... 29
امنیت پرداخت از طریق پایانه های فروش... 29
کاربردهای کارت هوشمند در بانکداری.. 33
2-4- مزایای بانکداری الکترونیک: 33
2-6 بانکداری الکترونیک در ایران: 37
2-7 موانع پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک در ایران. 38
2-7-2 شاخص های موانع فرهنگی: 39
2-7-3 شاخص های موانع مدیریتی: 40
2-7-4 شاخص های موانع مالی.. 40
3-5-1 فرضیههای فرعی تحقیق عبارتند از: 48
3-7 روش های مورد استفاده در جمع آوری اطلاعات این تحقیق: 52
3-7-3- جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه. 53
3-9- تعیین پایایی پرسشنامه. 55
3-10-2 روشهای آماری تحلیل دادهها 57
4-1-1 ویژگیهای فردی پاسخ کنندگان: 64
4-1-2 اطلاعات حاصل از سؤالات مربوط به فرضیههای تحقیق: 67
4-2- انجام آزمونهای مورد نظر: 88
4-2-1- آزمون فرضیههای اصلی تحقیق: 88
4-2-2- آزمون فرضیه های فرعی تحقیق: 93
5-4- پیشنهاداتی برای پژوهش های آتی: 109
مقدمه
ورود به قرن بیست و یکم و عصر اطلاعات با چالش ها و نگرانیهای بسیار جدی همچون بحران های زیست محیطی، فقر، گرسنگی، سوء تغذیه و خشکسالی همراه بوده است. در این میان، هیچ یک از برنامه های طراحی شده توسعه و فناوری های نوین قرن بیستمی، نتوانستهاند تاثیر قاطعی در رفع این مسایل و شکاف توسعه و تبعات ناشی از آن داشته باشند. (کارول، کلی، 2003)
تمام افراد در جامعه دانش محور، در هر موقعیت مکانی و زمانی، دسترسی یکسانی به اطلاعات مورد نیاز خود خواهند داشت و این دسترسی به اطلاعات نه تنها حق افراد است، بلکه ابزار و شاخص توسعه[1] نیز محسوب گردیده و حتی این جوامع را می توان بر مبنا شاخص ارزش اطلاعات[2] و دسترسی به آن طبقه بندی کرد. (اسکات تاپ، 1996)
عوامل متعدد و متنوعی زمینه ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک را فراهم می سازند که همگی ناشی از رشد فناوری و پیچیده تر شدن زندگی بشر هستند. در این باره ضرورت های زیر را می توان برشمرد:
الف – رشد فناوری به ویژه فناوری اطلاعات و پهنای باند مخابراتی :
فناوری اطلاعات نهاد عصر حاضر بوده و با نرخی فزاینده و تصاعدی در حال رشد است. به طوریکه در واقع می توان عصر حاضر را عصر فناوری اطلاعات[3] نامید .
ب – افزایش سرمایه گذاری بانکها در بخش فناوری اطلاعات و تطبیق آن با نیازها و شرایط خویش :
بانکها، سرمایه گذاری کلانی در زمینه فناوری اطلاعات به عمل آورده اند و بخش دولتی نیز در پاسخگویی به شرایط کنونی و کم کردن شکاف بین بخش خصوصی و دولتی، ناگزیر از سرمایه گذاری در این زمینه می باشد.[4] (OECD,1999)
1 - Development Index
2 - Information Value
3 - Information Technoloagy Age
4 - Organization for Economic Co- Operation and Development
بررسی توسعه بانکداری الکترونیک در ایران