لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"
فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات 18
مقدمه:
از زمانی که بزرگترین پروژه EDI به دستور بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا، در تاریخ 26 اکتبر 1993 در آن کشور مطرح و بموجب آن دولت آمریکا مکلف شد تا خرید کالا و خدمات را از طریق "تجارت الکترونیکی" انجام دهد، تجارت سنتی و کاغذی در دنیا بیش از پیش رو به افول گذاشت[1] . طبق ارزیابیهای انجام شده, در تجارت سنتی حدود 7درصد ارزش مبادلات جهانی فقط صرف تهیه و مبادله اسناد مربوطه میشود[2]. برآوردهای انجام شده نشان میدهد که با بهرهگیری از تجارت الکترونیکی بجای روشهای سنتی مبتنی بر کاغذ بین 21 تا 70 در صد صرفه جوئی در فعالیتهای مختلف تجاری حاصل میگردد.[3] کاربرد تجارت الکترونیکی در کاهش هزینهها و تسهیل و روان سازی تجارت ملی و منطقهای سبب شده است تا بازرگان
الکترونیک بنحو بسیار زودرس و غیر منتظرهای در تمام سطوح اقتصادی, اعم از ملی, منطقهای و جهانی خود را بر جهانیان تحمیل نماید. در گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه OECD آمده است که تاسال 2005 سقف تجارت الکترونیکی باید به مبلغی حدود یک تریلیون دلار برسد[4].
با رسمیت یافتن تجارت الکترونیکی در جهان، بیش از پیش به شناخت جنبههای حقوقی این نوع تجارت و قانونمند کردن آن احساس نیاز میگردد. دست اندرکاران تجارت ملی، منطقهای و بین المللی حق دارند تا به آثار قانونی و حقوقی اقدامات
ON LINE خود واقف گردند. لذا از مدتهاپیش مجامع بین المللی و هر یک از کشورها در این زمینه در حد نیاز یا توان خود اقدام به وضع قوانین و مقرراتی نموده اند.
قبل از ورود به موضوع بحث خوب است اشارهایبه مفهوم تجارت الکترونیکی
(E.Commerce) و تفاوت آن با مبادله الکترونیک دادهها (EDI) داشته باشیم تا هنگام بحث از وضعیت حقوقی و قانونی تجارت الکترونیکی تصویر مشترکی از آن وجود داشته باشد.
[1]- K.K Bajaj Debjani Nag: FROM EDI To ELECTRONIC COMMERCE, proceedings of EDI com 96, 1996.
ترجمه: دکتر بهنام مجتهدی, ایرج- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی 1376 ص 27.
3- وزیر محترم بازرگانی:CD مجموعه مقالات اولین همایش بینالمللی مالکیت فکری و تجارت الکترونیکی,
25-26 دی 1380 تهران.
3- مرجع پیشین.
[4] - CYBERMAKETING: A GUIDE FOR MANAGERS IN DEVELOPING COUNTRIES
ترجمه: فنایی نجف آبادی, محمد علی- بازاریابی الکترونیک (راهنمایی برای مدیران در کشورهای در حال توسعه), شرکت چاپ و نشر بازرگانی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی 1382 ص 7.
مقاله وضعیت حقوقی و قانونی تجارت الکترونیکی در جهان و ایران