بازاریابی ورزشی عبارت است از بکار گیری فرایند ها و اصول بازاریابی برای محصولات ورزشی و بازار یابی محصولات غیر ورزشی از طریق ورزش.
بازار یابی ورزشی فرایند طراحی و اجرای فعالیت ها برای تولید ،قیمت گذاری ،ترویج و توزیع یک محصول ورزشی به منظور تأمین نیاز مشتری و دستیابی به اهداف شرکت می باشد.
بازار یابی ورزشی شامل همه فعالیت ها ی طراحی شده برای مواجهه با نیاز ها و خواست های مشتریان ورزشی از طریق فر ایند های داد و ستد می باشد.بازار یابی ورزشی به دو شکل مهم گسترش پیدا کرده است :
بازار یابی خدمات و محصولات ورزشی بطور مستقیم با مشتریان ورزشی،بازار یابی خدمات و محصولات صنعتی و غیرورزشی از تبلیغات ورزشی با دیگر مشتریان
صنعت ورزش:
تماشاگر
2007-2006 لیگ فوتبال 22 میلیون نفر 256 مسابقه
97/3درصد
2007-2006 لیگ بسکتبال 21 میلیون نفر 600 مسابقه
92/3 در صد 17757 نفر
2007-2006 لیگ بیسبال 79 میلیون نفر
32785 نفر
2007-2006 لیگ هاکی 20 میلیون
97 درصد 16961 نفر
پوشش رسانه ای
2008 (super bowl) 97/5 میلیون نفر
2004 آتن 300 کانال تلویزیون ، 35000 ساعت، 3/9میلیارد نفر، 220 کشور
چهار شبکه رسمی 2000 ساعت ورزش در سال
شبکه خانوادگی کابلی 86000 ساعت
ان بی سی 2/3 میلیارد دلار حق پخش المپیک 2004، 2006 ، 2008
// 1/27 میلیارد دلار حق پخش المپیک 2000، 2002
// 2/2 میلیارد دلار حق پخش المپیک 2010، 2012
// 2/64 میلیارد دلار حق پخش فوتبال
مدل ساده شده ارتباط مصرف کننده و عرضه کننده:
محصولات
مسابقات
کالاهای ورزشی
آموزش های ورزشی
اطلاعات ورزشی
تولید کننده گان
مالکان
برگزارکننده گان
حامیان
رسانه ها
واسطه ها
کارخانه های وسایل ورزشی
مصرف کننده گان
تماشا گران
شرکت کنندگان
سازمان ها
برنامه ریزی استراتژیک:
فرایندی است که بدان وسیله بین تعیین هدف ها و توانایی های شرکت از یک سو، و فرصت های در حال تغییر بازاریابی از سوی دیگر، نوعی سازگاری استراتژیک فراهم می گردد.
(mission statement)بیانیه یا رسالت سازمان:
ماموریت سازمان گویای هدف شرکت است، یعنی شرکت در محیط بزرگتر.
بیانیه ماموریت باید باتوجه به بازار بیان شود.
واقع بینانه ، دقیق و انگیزه بخش باشد.
نوع کار و فعالیت ما چیست؟
مشتری ما چه کسی هستند؟
ارزش مورد نظر مشتریان چیست؟
کسب و کار و فعالیت ما چه خواهد بود؟
چه نوع فعالیتی را باید انجام دهیم؟
تقسیم بندی بازار ( segmentation)
فرایند تقسیم کردن بازار بر مبنای گروه های مشخص از خریداران که دارای نیازها، ویژگی ها یا رفتارهای متفاوت و خواستار محصولات یا آمیزه بازاریابی جداگانه هستند، تقسیم بندی بازار نامیده می شود.
تعیین بازار مورد هدف(target market)
ارزیابی جذابیت هریک از بخش های بازار و انتخاب یک یا چند بخش از آن برای ورود راتعیین بازار مورد هدف می گویند .شرکت باید بخش هایی از بازار که می تواند بیشترین ارزش را برای مشتری به بار آورد و
برای یک دوره زمانی بلند مدت آن راحفظ نماید هدف قرار دهد.
ایجاد پایگاه در بازار ( positioning)
جا انداختن یک محصول به صورت روشن، ممتاز و مطلوب در ذهن مصرف کنندگان مورد نظر، با توجه به محصولات شرکت های رقیب.
شامل 21 اسلاید POWERPOINT
دانلود پاورپوینت بازاریابی ورزشی