فرمت فایل :powerpoint تعداد صفحات ۶۴ صفحه
بخشی از اسلایدها:
مقدمه:
امروزه مدیریت دانش به عنوان راهبردی برای بهبود رقابت پذیری سازمانی به شمار می آید.
هدف این مقاله: شناسایی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی شرکتها
بدین منظور ادبیات موجود در مورد مدیریت دانش و مزیت رقابتی و همچنین راهبردهای تجاری مورد بررسی قرار گرفته و مفاهیم راهبردی و مدیریت دانش ارائه شده است.
این مقاله یک روشی نوآورانه در ایجاد مدلی از رابطه بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی ارائه می کند.
در راستای مدل ارائه شده پنج پیشنهاد نیز ارائه شده است.
امروزه مدیریت دانش به عنوان راهبردی برای بهبود رقابت پذیری سازمانی به شمار می آید.
هدف این مقاله: شناسایی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی شرکتها
بدین منظور ادبیات موجود در مورد مدیریت دانش و مزیت رقابتی و همچنین راهبردهای تجاری مورد بررسی قرار گرفته و مفاهیم راهبردی و مدیریت دانش ارائه شده است.
این مقاله یک روشی نوآورانه در ایجاد مدلی از رابطه بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی ارائه می کند.
در راستای مدل ارائه شده پنج پیشنهاد نیز ارائه شده است.
سوالات تحقیق:
آیا رابطه ای بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی سازمان ها وجود دارد؟
آیا رابطه ای بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی وجود دارد؟
مدیریت دانش:
داونپورت و همکارانش از دانش به عنوان ترکیبی از مفهوم انسانی و اطلاعات قابل پیگیری نام برده اند(Davenport & Prusak, 1998)
سانچز(Sanchez, 1996) دانش را به عنوان توانایی بهره برداری از دارایی ها و امکانات، با یک روش مطمئن، برای دسترسی به هدف تعریف کرده است.
(Davenport and Prusak, 1998) دانش را به عنوان ترکیبی از تجربه ها، ارزش ها، اطلاعات مربوطه و تخصص تعریف کرده اند که چارچوبی برای ارزیابی و ادغام تجربه ها و اطلاعات جدید ارائه می دهد.
تعریف دانش به خاطر تفسیر های چندگانه از آن سخت می باشد(Choi, 2000).
مدیریت دانش به عنوان روش های سیستماتیک برای کشف، فهمیدن و استفاده از دانش برای خلق ارزش کاربرد دارد(O dell, 1996).
مدیریت دانش و مزیت رقابتی:
رهبران تجارت های جهانی به صورت فزاینده بر این دیدگاه باور دارند که دانش سرمایه های انسانی از مهم ترین قابلیت ها و شایستگی های سازمانی می باشد و شاید بتوان گفت پایه و ریشه تمام مزیت های رقابتی به شمار می رود(Hitt, Hoskisson, 2005)
ما وارد عصری شده ایم که مزیت رقابتی تنها از دستیابی به اطلاعات حاصل نمی شود، بلکه از طریق ایجاد و اکتساب دانش جدید دست یافتنی است (Davenport, 1997, 149-158)
احتمال دست یابی به مزیت رقابتی استراتژیک در قرن 21 برای سازمان هایی می باشد که این مهم را درک کرده باشند که بقای آنها وابسته به توانایی تسخیر هوشمندی، زیرکی، انتقال آن به دانش قابل استفاده و انتشار سریع آن در سطوح سازمانی می باشد(King, 2003)
اندیشمندان زیادی(Nonaka, 1996, Grant,1996, Zack, 2000, Porter, 1991, Barney, 1991, Watson, 2003, عقیده دارند که تنها منبع خلق مزیت رقابتی پایدار، دانش است.
پاورپوینت درباره بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و مزیت رقابتی