قابل ویرایش
دانلودپایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت کارآفرینی تأثیر نوآوری و رهبری تحول گرا بر عملکرد سازمانی
چکیده
تمامی سازمان های دولتی و خصوصی برای توسعه رشد و پایداری و بهبود عملکرد سازمان در عرصه رقابت امروزی به نوآوری سازمان نیاز دارند تا در رقابت آن بتوانند پاسخگوی نیازهای خواسته های مشتریان باشند. به علت وجود تحولات اخیر صنعت بیمه در زمینه خصوصی سازی و آزادسازی این صنعت، نوآوری در محصولات و خدمات عرضه شده توسط شرکت های بیمه و فرآیندهای آن بیش از پیش اهمیت می یابد. هم چنین ضرورت های خاص مربوط به وضعیت صنعت بیمه در ایران مانند وجود بازار بالقوه بالا برای انواع رشته های بیمه ای در بخش های مختلف اجتماع، ضعف ساختاری و مدیریتی شرکت های بیمه به لحاظ بکار نگرفتن نیروی کار متخصص و دانش مدار، عدم تناسب رشد و خدمات شرکت های بیمه با رشد تکنولوژیک سایر سازمان ها و بخش های اجتماع و غیره، همگی حکایت از لزوم تصمیم گیری جدی برای بکارگیری روش های نوین و رشد نوآوری در صنعت بیمه را دارد. از سوی دیگر رهبری نیز در شرکت های بیمه اهمیت بیشتری یافته است. لذا شرکت های بیمه که خواهان ایجاد و یا حفظ مزیت رقابتی هستند نیاز به رهبرانی دارند که کارکنان سازمان را در انجام تغییرات و ایجاد ساختار فرهنگی که تأکید اصلی آن بر نوآوری است، هدایت کنند. از این رو پژوهش حاضر، تأثیر رهبری تحول گرا و نوآوری بر عملکرد سازمانی را مورد بررسی قرار داده تا با شناسایی این رابطه بتواند عملکرد را بهبود بخشد.
دو نمونه آماری متشکل از 140 نفر از کارمندان و 32 نفر از مدیران و معاونان شعب مرکزی شرکت های بیمه خصوصی شیراز به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. با استفاده از دو پرسشنامه طراحی شده به جمع آوری داده ها اقدام به عمل آمد. روایی پرسشنامه با استفاده از روش محتوایی و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد. که مقدار بدست آمده قابل اتکا بود.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی بر پایه نر افزارSPSS جهت طبقه بندی اطلاعات جمع آوری شده و در گام اول از تحلیل عاملی تاییدی و در گام دوم از تحلیل مسیر بر پایه نرم افزار PLS برای تحلیل روابط بین سازه ها بهره برده شده است.
یافته های تحقیق حاکی از آن است که رهبری تحول گرا و نوآوری بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارند. هم چنین از بین مؤلفه های رهبری تحول گرا، انگیزش الهام بخش و توجه و ملاحظات فردی بیشترین تأثیر را بر عملکرد دارند. از مؤلفه های نوآوری نیز، نوآوری کلی سازمان بیشترین اثر را بر عملکرد سازمانی می گذارد. با توجه به چنین نتایجی، تقویت نوآوری و وجود رهبران تحول گرا با تکیه بر رفتارهایی که بیشترین تأثیر را بر عملکرد دارند، در شرکت های بیمه می توانند عملکرد سازمان را بهبود بخشند.
واژگان کلیدی: رهبری تحول گرا، نوآوری، عملکرد سازمانی
فهرست مطالب
4-1 سؤالات اصلی و فرعی تحقیق.. 7
1-6-1 متغیر برون زا ( مستقل). 8
2-6-1 متغیر درون زا (وابسته). 8
8-1 شرح واژه ها و اصطلاحات پژوهش... 9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 13
2-1-2- پیشینه رهبری تحول گرا 18
4-1-2- عناصر رهبری تحول گرا 20
5-1-2- رهبری تبادلی و عوامل آن. 22
7-1-2- تفاوت رهبری تحول گرا و رهبری تبادلی.. 23
8-1-2-نقاط قوت و ضعف نظریه رهبری تحول گرا 24
9-2-2 استراتژی های نوآوری.. 29
14-2-2 نوآوری در فعالیت های خدماتی.. 34
1-14-2-2 ویژگی خدمات و تأثیر آن ها بر فرآیند نوآوری.. 36
2-14-2-2 فرآیند گام به گام نوآوری در خدمات.. 37
3-14-2-2- عوامل کلیدی موفقیت در نوآوری.. 40
4-2 رهبری تحول گرا و عملکرد سازمانی.. 42
5-2 نوآوری و عملکرد سازمانی.. 43
1-2-2 پیشینه تحقیق در ایران. 44
2-3 جامعه آماری، تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 53
1-3-3 مطالعات کتابخانه ای.. 54
1-4-3 پایایی و روایی پرسشنامه. 56
1-1-4-3 روایی ( اعتبار) پرسش نامه. 57
2-1-4-3 پایایی ( قابلیت اعتماد) پرسش نامه. 57
5-3 روش های تجزیه و تحلیل داده ها 59
6-3 دلایل انتخاب روش پی.ال.اس برای این مطالعه. 61
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 63
1-4 توصیف ویژگی های جمعیت شناختی اعضای نمونه. 64
4-1- 4. سابقه کار(کارمندان). 69
1-2-4. ضریب همبستگی بین متغیرهای پژوهش.. 74
2-2-4 تحلیل مدل اندازه گیری (Measurement Model). 76
3-2-4. روش حداقل مربعات جزئی.. 80
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 91
2-1- 5 نتایج یافته های توصیفی.. 92
3-1-5 نتایج یافته های استنباطی.. 93
1-2-5 پیشنهاد های اجرایی مبتنی بر یافته های پژوهش.. 96
2-2-5 پیشنهاد به محققین آتی.. 98
3-5 موانع و محدودیت های تحقیق.. 99