سازمانهای امروز با مسائلی چون تغییرات سریع و غیر قابل پیش بینی، سفارشات خاص و سلیقه ای مشتریان، کیفیت کامل، انتظار دریافت سطح خیلی بالایی از خدمت و … روبرو هستند.
از این رو سازمان ها برای بقاء و حفظ موقعیت خود، شکل های متفاوتی به خود گیرند. یکی از جدیدترین شکل های سازمانی، فرم سازمان های چابک می باشد. سازمان های چابک فراتر از انطباق با تغییرات می اندیشند و متمایل به استفاده از فرصت های بالقوه در یک محیط متلاطم و کسب یک موقعیت ثابت بخاطر نوآوری ها و شایستگی های خود می باشند.
سازمان های چابک درباره ارضای نیازهای مشتریان نیز به گونه ای دیگر می اندیشند این سازمانها تنها محصولات خود را به فروش نمی رسانند، بلکه راه حلهای برآوردن نیازهای واقعی مشتریان را بفروش می رسانند این سازمانها معتقدند که محصولاتشان کامل نیست و به منظور غنی سازی ارزش های دریافتی مشتریان از محصول و ایجاد ارزش افزوده برای آنان سعی در غنی سازی محصول خود دارند. این امر سبب غیر قابل دسترس شدن موقعیت سازمان های چابک برای رقبا می شود.
علاوه بر این سازمان های چابک بر طراحی یا توسعه محصولاتی متمرکز می شوند که بطور ویژه، به نیازهای منحصر به فرد مشتریان پاسخ دهد. نیاز به طراحی موثر و سریع بدین معنی است که رویکرد سنتی در داشتن محصولات جدید شکست خورده است.
مقدمه
تحولات تئوری های تولید
نکات اصلی در تعاریف تولید چابک
تعریف چابکی:
تفاوت تولید چابک با تولید در کلاس جهانی یا تولید ناب
قواعد کلی تولید چابک:
مشکلات تولید انبوه سنتی
کامیابی مشتری
مفاهیم اصلی چابکی:
سازمان مجازی(virtual enterprise)
دو رویکرد برای عملی ساختن سازمان های مجازی وجود دارد
قابلیت تجدید ساختار(capability for re-configuration)
سازمان دانش گرا (knowledge-driven enterprise)
مدلی مفهومی چابکی
محرکهای چابکی(agility drivers)
قابلیت های چابکی (agility capabilities)
نتیجه گیری
شامل 14 صفحه فایل word