کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

پایان نامه بهبود مدیریت موقعیت در شبکه های بین خودرویی

اختصاصی از کوشا فایل پایان نامه بهبود مدیریت موقعیت در شبکه های بین خودرویی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه بهبود مدیریت موقعیت در شبکه های بین خودرویی


پایان نامه بهبود مدیریت موقعیت در شبکه های بین خودرویی

نام محصولپایان نام بهبود مدیریت موقعیت در شبکه های بین خودرویی

 

فرمت : word

تعداد صفحات : 90

زبان : فارسی

سال گردآوری : 94

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد  M.A

رشته :مهندسی کامپیوتر            

گرایش: نرم افزار

 

 

 

 

 

مقدمه :

مقدمه

Vanet[1]­ها نوعی از شبکه سیار هستند که از مفهوم ارتباط میان خودروها برای یک نیاز یا یک هدف خاص شکل گرفته­اند. که امروزه به عنوان یک شبکه معتبر برای برقراری ارتباط میان خودروها و وسایل نقلیه شهری و جاده­ای ساخته شده است. البته در کنار مزیت این فناوری یکسری از چالش­ها نظیر پهنای باند، امنیت، مسیریابی و گسست لینک­ها همراه با تحرک خودروها را پیشرو داریم که پژوهشگران در حال حاضر در حال بررسی این چالش­ها می­باشند. با این وجود ونت­ها برای کمک و بهبود کیفیت امنیت و کنترل مدیریت ترافیک برای جوامع مدرن امروزی طراحی شده است. به این صورت که زمانی که خودروها در خیابان­ها یا جاده­ها در حال حرکت هستند می­توانند اطلاعات شرایطی محیط را برای یکدیگر با استفاده از حسگرهای بی­سیم و زیر ساخت­ها کنار جاده­ای ارسال کنند.[1]

 

1-2-انواع شبکه­های بی­سیم

1-2-1-Wireless personal Area Network) WPA N ) 

Wpan (شبکه شخصی وایرلس) در دسته‌ی شبکه‌های Ad Hoc قرار می‌گیرند. که به تمامی دستگاه­های مستقل اجازه برقراری ارتباط با یکدیگر را می­دهد. فرکانس این دسته بر روی موج 2.4 GHz است که به دلیل در دسترس بودن درسرتاسر جهان و کم هزینه بودن مورد استفاده عمومی قرار می­گیرد. برای مثال یک شبکه رایانه­ای که برای برقراری ارتباط میان وسایل رایانه‌ای که اطراف یک فرد می‌باشد از امواج رادیوی با برد کوتاه استفاده می­کند. بیشتر کامپیوترها دارای ابزارهای جانبی مانند صفحه نمایش، صفحه کلید، پرینتر و کیس می­باشند که ممکن است کاربران را در اتصال کابل دستگاه با مشکلاتی مواجه شوند، .بعضی از شرکت­ها با یک شبکه­ای بی­سیم کوچک به نام Bluetooth این مولفه­ها را بدون سیم به هم متصل می­کنند. دو تکنولوژی مورد استفاده برای این شبکه­ها عبارتند از: (Infrared) و Bluetooth(IEEE802.15) می­باشد که مجوز ارتباط در محیط­های کوچک مانند خانه را می­دهد. البته در Infrared نیاز به ارتباط مستقیم بوده و محدودیت مسافت وجود دارد . برای مثال  یک سخت‌افزار، به‌ محض ورود به فضای تحت پوشش یک شبکه WPAN، به‌صورت پویا به شبکه اضافه می‌شود. برای مثال شما می­توانید Bluetooth لب­تاب خود را در حالت آماده قرار دهید و به محض آنکه شما Bluetooth   تلفن همراه خود را روشن کنیدBluetooth  لب­تاب دستگاه شما را شناسایی می­کند. آماده تبادل اطلاعات می­شوند.[2]

 

1-2-2- Wireless Local Area Network) WLANS)

مقصود از WLAN تمامی پروتکل­ها و استاندارد­های خانواده IEEE 502.11 است. این شبکه به عنوان یک نمونه­ای از شبکه­های، هزینه بالا و پهنای باندی پایین را تحمیل می­کرد که ابداً مقرون به صرفه نبود. این نوع شبکه برای کاربران محلی از جمله محیط­های دانشگاهی یا آزمایشگاه­ها که نیاز به استفاده از اینترنت دارند، مفید می­باشد. در این حالت اگر تعداد کاربران محدود باشند و سیستم­ها به اندازه کافی به هم نزدیک باشند می­توان بدون استفاده ازAccess Point این ارتباط را برقرار نمود. در این سیستم­های کامپیوتر دارای یک مودم رادیویی و آنتن با کارت بی­سیم می­باشد که از طرف آن می­توانند با کامپیوترهای دیگر ارتباط برقرار کند.[3]

 

1-2-3- (Wireless WMANS) WMANS

شبکه­های WMAN شبکه­هایی هستند که پوشش آن­ها در حد ناحیه شهری می­باشد. استانداردIEEE 802.16 (WiMAX) یکی از استانداردهای اینگونه از شبکه می­باشد. این استاندارد در دسامبر2001 به ثبت رسید. در سال 2005 نیز نسخه اصلاح شده این استاندارد تحت عنوان استاندارد e 802.16 به اتمام رسید. توسط این تکنولوژی ارتباط بین چندین شبکه یا ساختمان در یک شهر برقرار می­شود. برای راه­اندازی backup آنها می­توان از خطوط اجاره­ای، فیبر نوری یا کابل­های مسی نیز استفاده نمود.[4]

 

1-2-4- Wireless WANS) WWANS)

این تکنولوژی امکان ارتباط چندین شبکه بزرگ را (مانند نمایندگی شرکت­ها) فراهم می­کند و جایگزین شبکه­های سیمی می­باشد. که می­تواند مناطق بزرگی را در شهرها و کشورها با استفاده از سیستم ماهواره­ای و یا سایت­های آنتی در یکISP  به هم مرتبط سازد. شبکه­های فوق به سیستم­های نسل دوم شناخته شده و در کل شبکه­هایی با پوشش بی­سیم بالا می­باشند.CDPD[2] نمونه­های از این شبکه­ها هستند که برای انتقال واحدهای کوچکتر از داده­ها به عنوان یک بسته استفاده می­شود، بعلاوه اینکه در این شبکه­ها ساختار بی­سیم سلولی نیز مورد استفاده در شبکه­های تلفن همراه است. شبکه­های بی­سیم سلولی از جهاتی شبیه LANهای بی­سیم هستند با این تفاوت که مسافت­ها طولانی بوده و نرخ انتقال بیت­ها کمتر است.[5]

 

1-2-5- AD-HOC 

Ad-Hoc به شبکه­های سیار بدون زیرساخت گفته می­شود که عمدتاً دارای یک کاربرد خاصی می­باشند. شبکه Ad-hoc در سال 1970 توسط پروژه نظامی DARPA که در آن زمان PRNET-Packet Radio ‌ نامیده می­شد به وجود آمد. این شبکه­ها به عنوان مجموعه­ای از نود­های بی­سیم و هر نود خود در قالب یک سیستم مستقل[3] هستند. که از طریق امواج بدون زیرساخت مرکزی و ایستگاه پایه با همدیگر ارتباط برقرار می­کنند. برای تبادل اطلاعات منطقه­ای، در منطقه­ای مشخص به یکدیگر وصل می­شوند. در­ واقع در این نوع از  شبکه­ها هر نود می­­تواند هم نقش سرویس دهنده و هم سرویس گیرنده را ایفا کند. چرایی این امر آن است که تمام ایستگاه­های موجود در محدوده تحت پوشش شبکه Ad hoc، از وجود یکدیگر با خبر و قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر می­باشند. در شبکه­های Ad-hoc ارسال Data بوسیله نودهایی که قبلاً توسط یکی از پروتکل­های مسیریابی مشخص شده است، صورت می­گیرد. گفتنی است که هر نود تنها با نود­هایی که در شعاع رادیویی­اش وجود دارند در ارتباط هستند که اصطلاحاً به آن نودهای همسایه می­گویند. شبکه Ad-hoc فاقد هسته مرکزی برای کنترل ارسال و دریافت اطلاعات می­باشد و حمل Data توسط خود نودها صورت می­گیرد. که متغیر بودن توپولوژی شبکه­های Ad-hoc را نشان می­دهد زیرا نودهای شبکه می­توانند متحرک باشند و در هر لحظه از زمان جای خود را تغییر بدهند.[6]


 

 

شبکه­های Manet[1] و Vanet در دسته شبکه­های Ad-hoc قراردارند. در Manet نودهای شبکه با سرعت کمی حرکت می­کنند (مثلاً سرعت پیاده­روی یک شخص) و به طبع توپولوژی شبکه با سرعت کم­تری تغییر می­کند اما در شبکه­های Vanet بعلت تحرک­پذیری با سرعت بالا نودها، مسیر­یابی مشکل و پیچیده­تر نسبت به شبکه­های Manet انجام می­شود.

اکثر خودروهای مدرن امروزی به دستگاه­های بی­سیم مجهز هستند که با کمک آن اطلاعات را دریافت و ارسال می­نمایند. طبق پیش­بینی­های بعمل آمده شرکت­های سازنده خودرو و سازمان استاندارد­سازی به تدریج با گسترش خودروها و افزایش خطرات احتمالی نظیر تصادف و ترافیک­های جاده­ای در آینده نزدیک خودروهای بیشتری به این امکانات دسترسی خواهند داشت تا با استفاده از این ساختار و سیگنال­های ارتباطی بتوانند با خودروهای دیگر ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال شکل 2-1 در یک ترافیک شهری در مسیر رفت خودورها به کمک یکدیگر پیام ترافیک و تصادف را نشر می­دهند تا خودروهای عقب­تر سرعت خود را به صورت اتوماتیک کم نمایند تا حادثه دیگری در طول مسیر رخ ندهد.


 


دانلود با لینک مستقیم


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.