![پاورپوینت کامل و جامع با عنوان سیستم سوخت رسانی انژکتوری در 55 اسلاید](../prod-images/916943.jpg)
سیستم سوخت رسانی انژکتوری یکی از روشهای سوخت رسانی به موتورهای احتراق داخلی به روش تزریق سوخت است که در این سیستم سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لولههای سوخت رسانی و ریل سوخت وارد میشود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعیشیر محسوب میشوند به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر بصورت پودر شده پاشیده میشود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست میآید.
تاریخچه
در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی کارخانه شورولت و پونتیاک اولین طرح سوخت رسانی انژکتوری مکانیکی نوع تزریق دائم را عرضه نمودند. مرسدس بنز در سال ۱۹۵۲ خودروی300SL W194که اولین خودروی انژکتوری بنزینی بود را به بازار عرضه نمود. در اواخر دهه ۱۹۵۰ شرکت کرایسلر تعدادی اتومبیل انژکتوری با سیستم الکترونیکی تولید نمود و نام این طرح را بندیکس الکتروژکتور نامید. با ظهور ترانزیستور و دیود در صنعت الکترونیک، در سال ۱۹۶۸ میلادی شرکت فولکس واگن نمونه جالبی از طرح شرکت بوش را که از فناوریهای نوین بهره جسته بود در روی موتورهای خود بکار برد.
مزایای تزریق سوخت
توزیع یکنواخت سوخت بین سلیندرها، کاهش خام سوزی و تولید گازهای خطرناک، راندمان حجمیبالاتر موتور به علت حذف ونتوری، کاهش ارتفاع موتور، عدم نیاز به گرمکن، شتاب گیری زیادتر موتور، کاهش مصرف سوخت و اندازهگیری دقیق سوخت از مزایای روش تزریق سوخت میباشد.
معایب تزریق سوخت
وجود قطعات حساس، دقیق و گرانقیمت، نیاز به تخصص فراوان در امر تولید و تعمیر قطعات و پیچیدگی سیستم از معایب روش تزریق سوخت میباشد.
انواع سیستم سوخت رسانی انژکتوری
مکانیکی
- نوع کا - جترونیک
الکترونیکی EFI
- نوع الکتروجکتور
- نوع دی - جترونیک
- نوع کا - جترونیک لامبدا
- نوع ال - جترونیک
- نوع ال اچ - جترونیک
اجزاء سیستم سوخت رسانی انژکتوری
- سنسورها: شامل سنسور فشار هوا، سنسور دمای هوا، سنسور دمای آب، سنسور سرعت،سنسور دور موتور، سنسور اکسیژن،سنسور زاویه میل لنگ، پتانسیومتر دریچه گاز، سنسور ضربه، سوئیچ اینرسی، سنسور جریان جرمی هوا
- پمپ
- لولههای سوخت رسانی
- فیلتر سوخت
- ریل سوخت
- انژکتورها
- مانیفولد هواو بدنه گاز
- واحد کنترل الکترونیکی
- موتور کنترل دور آرام
- رگلاتور فشار شکن
انواع روشهای تزریق
- نوع تک نقطهای شامل: TBI، CFI
- نوع تزریق مداوم
- نوع تزریق دریچه مرکزی شامل:CPI و CPFI
- نوع چند نقطهای
- نوع تزریق مستقیم
فهرست مطالب:
معرفی کلی سیستم سوخت رسانی انژکتوری
سیستم سوخت رسانی
اجزای سیستم سوخت رسانی
پمپ سوخت
فیلتر سوخت و شیلنگها و مسیر سوخت رسانی
ریل سوخت
رگولاتور فشار سوخت
سوییچ اینرسی
انژکتور
سیستم هوارسانی
دریچه گاز
موتور مرحله ای دور آرام
سنسور موقعیت دریچه گاز
منیفولد هوای ورودی
سیستم جرقه
کویل جرقه زنی
وایرهای شمع
شمع ها
سیستم جرقه زنی یک کویل بر دو سیلندر
واحد کنترل الکترونیک
نحوه عملکرد ECU در شرایط مختلف
اجزا و متعلقات سیستم
سنسور دور موتور و موقعیت میلنگ
سنسور میل سوپاپ
سنسور فشار و دمای هوای ورودی منیفولد
سنسور دمای آب CTS
سنسور سرعت خودرو
سنسور اکسیژن
سنسور ضربه-Knock
و...
پاورپوینت کامل و جامع با عنوان سیستم سوخت رسانی انژکتوری در 55 اسلاید