لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 4
شیوه نامه تصحیح املای فارسی دوره های ابتدایی و راهنمایی
ب - موارد دو املایی
عناوین دو املایی
مصوبه
گونه دیگر
دو املایی
الف : اتصال و انفصال
اتصال و انفصال « است » اند .
معلم است ، معلم اند
« معلمست ، معلمند »
هردو صحیح است
اتصال و انفصال پیشوند « به »
« به نام » ، « به خصوص »
« بنام » ، « بخصوص »
هردو صحیح است
اتصال و انفصال « بی »
« بی علاقه »
« بیعلاقه »
هردو صحیح است
اتصال و انفصال « تر، ترین »
« بزرگ تر »
« بزرگتر»
هردو صحیح است
اتصال و انفصال « چه »
« چه قدر »
« چقدر »
هردو صحیح است
اتصال و انفصال « کلمات ترکیبی »
« فرهنگ سرا »
« فرهنگسرا »
هردو صحیح است
اتصال و انفصال « که »
« چنان که»
« چنانکه »
هردو صحیح است
اتصال و انفصال « ها »
« کتاب ها »
« کتابها »
هردو صحیح است
اتصال و انفصال « هم »
« هم کلاس »
« همکلاس »
هردو صحیح است
اتصال و انفصال « به » ، می
« به خانه می رود »
« بخانه میرود »
هردو صحیح است
ب : اتصال و انفصال
تغییر واج
خانه ی علی
املای فارسی ، دانایی
خانه علی
املاء فارسی ، دانائی
هردو صحیح است
هردو صحیح است
پ : حذف و اضافه
« رعایت نشانه گذاری »
« داناست ، نیکوست » و ...
« داود ، جست و جو و ... »
گفت : می آیم و ...
« دانا است ، نیکو است » و ...
« داوود ، جستجو و ... »
گفت : « می آیم و .... »
هردو صحیح است
هردو صحیح است
هردو صحیح است
چند تذکر :
1- هر مورد غلط در کل املا هر کلمه ، تنها یک بار گرفته می شود ، مثلا اگر صبر را سه بار سبر بنویسد یک با رغلط گرفته می شود .
2- موارد دو املایی عمدتا کلماتی است که در کتاب های درسی - و نه کتاب های غیر درسی - به دو شکل دیده می شوند و قرار است همه آن ها در آینده ، شیوه املایی واحدی داشته باشند ؛ بنابراین ، کاربرد بخش دو املایی دائمی نیست .
3- در موارد کم یا زیاد گذاشتن نقطه و دندانه در کل املا دو بار محاسبه خواهد شد .
4- درباره تشدید و سرکج در کل املا تنها دوبار محاسبه خواهد شد .
01 در دواملایی اصل بر شکل مصوبه است اما اگر گونه ای دیگر نوشته شود ، غلط نیست ، معلم باید بر اصل مصوب تاکید و تکیه کند .
الف : یک غلطی ها و نیم غلطی ها
عناوین غلط های املایی
نیم غلطی
یک غلطی
ملاحظات
الف : انتخاب نا به جا
انتخاب نا به جای کلمه
انتخاب بیش از یک شکل کلمه
از قلم انداختن یک کلمه
آوردن جانشین برای یک کلمه
تغییر دادن کلمه
*
*
*
*
*
« سبر » به جای « صبر»و « گل و خوار » به جای « گل و خار»
« سبر» و « صبر »با هم
کلمه ای که اهمیت و بار املایی دارد
کلمه ای که اهمیت و بار املایی دارد
« غذا » به « قضا » تغییر یابد .
ب : حرف نادرست
شکل نادرست حرف
حرف اضافی یا حذف حرف
دندانه اضافی یا حذف دندانه
نقطه اضافی ، کم یا نابه جا
سرکج اضافی یا حذف سرکج
کرسی نادرست همزه
حرف کشیده نادرست
یای میانجی اضافی یا حذف آن
تغییر دادن حرف ( به تبع واج )
تغییرندادن حرف ( به تبعیت از عربی )
تغییر دادن شکل حرف
شکسته نوشتن حرف
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
« با ـغ » به جای « باغ »
« بیانداخت » به جای « بینداخت » ، « علاقمند » به جای « علاقه مند »
« بسبی » به جای « بسی » ، « صبحانه »به جای « صبحانه »
« باوره » به جای « باور » ، « جنان » به جای « چنان » ، « تفت « به جای « نفت »
« عسگر » به جای « عسکر » ، « جنکاور » به جای « جنگاور » :
« مأثر » به جای « مؤثر »
« سخن » به جای « سخن »
« خانه دار» به جای « خانه دار ن ، « خانه احمد » به جای « خانه ی احمد »
« پمبه » به جای « پنبه » و ...
« اسمعیل » به جای « اسماعیل » و ...
« شست » به معنی 60 به جای « شصت » و ...
« برای » به جای « برای » و ...
پ : نشانه نادرست
نشانه اضافی ؛ کم یا نابه جا
*
« گلآب » به جای « گلاب » ، « می اید » به جای « می آید » و « متکا » به جای « متکّا» و ...
ت : انفصال نادرست
انفصال « به « از فعل
انفصا « کلمات ترکیبی »
( منظور کلماتی است که در هیچ یک از کتاب های درسی موجود به شکل جدا دیده نشده اند )
*
*
به رفت » به جای « برفت » و ...
« به داشت » به جای « بهداشت » و ...
ث : کلمه نادرست ( فاقد ارزش املایی )
کلمه اضافی
کلمه محذوف
جانشین کردن کلمه دیگر
تغییر دادن کلمه
تکرار کردن کلمه
( اگر کلمه مکرر صحیح باشد ، بار اول غلط محسوب نمی شود ولی برای بار دوم و بیش تر در کل املا یک غلط محسوب می شود )
*
*
*
*
*
اضافه شدن مثلا « مداد » به متن املا و ...
حذف شدن مثلا « مداد » از متن املا و ...
مثلا « خویش » به جای « خود » و ...
مثلا « پارسال » به جای « پارسا » و برعکس ( غلط سمعی )
« دوست » و « دوست » با هم
شیوه نامه تصحیح املای فارسی دوره های ابتدایی و راهنمایی