کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

دانلود پاورپوینت روانشناسی کار

اختصاصی از کوشا فایل دانلود پاورپوینت روانشناسی کار دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پاورپوینت روانشناسی کار


دانلود پاورپوینت روانشناسی کار

تعریف سازمان :

«ساختی که از طریق گروه بندی نظام مند وظایف و برقراری ارتباط رسمی جهت توانمندتر ساختن افراد برای کار اثربخشتر با یکدیگر و دستیابی به هدفهای مشترک، شکل گرفته است» (بیتل، 1974، ص 136).

ویژگیهای سازمانهایی که مدیران

آنها به کارگروهی ترغیب می شوند:

1- هدفهای سازمان برای اکثریت کارکنان روشن است و کلیه ی فعالیتها در جهت دستیابی به هدفهای سازمان، انجام می گیرد.

2- کلیه ی کارکنان نسبت به سازمان محل کار خود احساس تعلق و وابستگی دارند .

3- مسایل و مشکلات در چهارچوب امکانات موجود و به صورت فعال و واقع بینانه، حل می شود.

4- کارکنان سازمان به صورت غیررسمی و بدون توجه به عنوان مقام رسمی خود در سازمان، در جهت حل مشکلات با یکدیگر همکاری می کنند.

5- تصمیم گیری در زمینه ی افزایش بهره وری سازمان بر اساس عواملی نظیر «توانایی» ، «حس مسئولیت»، «موجود بودن اطلاعات»، «حجم کار»، «زمان مناسب»

و «تجزیه و تحلیل منطقی مسایل»، صورت می گیرد.

6- برنامه ریزیها در سازمان، بر اساس واقعیتها و «آینده نگری»، «عملکرد» و برقراری نظم» صورت می گیرد به عبارت دیگر، «قبول» مسئولیت با مشارکت فعال

همه ی اعضای سازمان»، بخوبی و با میل و رغبت انجام می گیرد.

7- نحوه ی قضاوت و خواستهای منطقی کارکنان سطح پایین سازمان مورد توجه و احترام مقامات و مدیران سطوح بالاتر است.

8- نیازهای شخصی و روابط انسانیِ مناسب نیز از جمله امور مهمی تلقی می شوند که باید در سازمان، مورد توجه و بررسی قرار گیرند.

9- تشریک مساعی به صورت آزاد و داوطلبانه انجام می گیرد

10- وقتی سازمان دچار بحران می شود، کارکنان خود را موظف می دانند آن بحران را رفع می کنند.

11- اختلاف نظر در تصمیم گیریها مهم تلقی می گردد و این تضادها به شیوه ای اثربخش، با همکاران در میان گذاشته می شود.

12- یادگیری در حین انجام دادن وظایف شغلی به میزان زیاد، بر اساس ارایه طریق، کوشش فرد یادگیرنده و همچنین راهنمایی و توصیه ی یاددهنده صورت می گیرد.

13- انتقاد گروهی در رابطه با پیشرفت کارها، به طور عادی و به شیوه ای معقول، بی طرفانه، محترمانه و با بینش و آگاهی انجام می گیرد.

14- صداقت کارکنان در هنگام تعامل با یکدیگر کاملاً مشهود است و کارکنان نسبت به یکدیگر احساس احترام و تعلق دارند.

15- اساس فعالیت سازمان را گروههای کار، فعالیت های گروهی و گروههای منسجم تشکیل می دهند (فِرنِچ و بِل، 1995، ص168).

ویژگیهای مدیرانی که نسبت به همکاری گروهی علاقه نشان می دهند:

1- در رهبری و مدیریت سازمان تحت نظارت خود، عملاً از نوعی دیدگاه نظام مند پیروی می کنندو شیوه ی کار آنان در مدیریت منابع انسانی سازمان نیز به گونه ای است

که افراد را در جهت دستیابی به هدف اصلی

سازمان، یعنی، «بهره وری بهینه»، سوق می دهند.

2- نسبت به آموزش کارکنان سازمان توجه نشان می دهند ضمناً، صَرف هزینه برای آموزش کارکنان سازمان و به ویژه برای مدیران را جزء سرمایه گذاری اساسی (و نه

هزینه)، تلقی می کنند.

3- نسبت به فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان تحت نظارت خود و به ویژه مشارکت آنان در فعالیتهای گروهی، توجه خاص نشان می دهند و تلاش می کنند تا این گونه

ارزیابیهای بر اساس ضابطه و معیارهای علمی انجام

گیرد. ضمناً از دید آنان، مهمترین بخش فرایند ارزیابی عملکرد شغلی کارکنان سازمان، «مصاحبه ی ارزشیابی» است (ساعتچی، 1374).

4- به اعتقاد این مدیران، تا وقتی انتخاب کارکنان سازمان به درستی و با روشهای علمی انجام نگیرد، بهره وری سازمان نیز تا آن میزان افزایش نشان نخواهد داد .

5- نسبت به شناخت ماهیت شغلی کارکنان سازمان علاقه مند هستند .

6- اثر بخشترین شیوه های ارتباطی در سازمان را به

 کار می گیرند .

7- می دانند که نگرش کارکنان سازمان تا چه

میزان بر عملکرد شغلی آنان اثر دارد .

8- به تجربه و در طی دوره های آموزشی اثربخش آموخته اند که تا وقتی                                                                         

کارکنان برای ارایه خدمات بیشتر در سازمان انگیخته نشده باشند، بهره وری شغلی

 آنان اندک است و به همین دلیل، از راهبردهای مختلف برای افزایش سطح انگیزش

 شغلی افراد برای مشارکت در فعالیتهای گروهی و در نتیجه ارای کار بهتر، استفاده می کنند.

9- به دلیل آگاهی و بینشی که کسب کرده اند، می دانند که تأمین بهداشت روانی کارکنان تا چه میزان بر فعالیتهای گروهی و عملکرد شغلی آنان اثر دارد .

10- فرهنگ سازمان را بُعد تلقی می کنند و از راهبردهای مختلف، یعنی، با ارایه ی مثالها و نمونه های عملی، با بیان مطالب، با تغییر نگرشها و معرفی آرمانهای سودمند بهره می گیرند تا فرهنگ سازمان تحت نظارت

خود را در جهت علاقمند ساختن کارکنان به فعالیتهای گروهی و د نتیجه افزایش بهره وری و رسانیدن سطح آن به حد «بهینه»، تغییر دهند.

11- در عمل و از طریق تشکیل دوره های آموزشی اثربخش، می کوشند تا کارکنان سازمان را با مفهوم «مدیریت زمان» در فعالیت های گروهی آشنا سازند .

12- اهمیت مفاهیمی چون «تفاوتهای فردی کارکنان»، «آثار و نتایج منفی فرسودگی شغلی کارکنان» ، «کار پژوهی» (ارگونومی) و نظایر آن را می شناسند .

13- در نظر آنان بهترین شیوه ی دستیابی به سطوح بالاتر بهره وری، مشارکت در فعالیتهای گروهی، تشکیل گروه های منسجم و اجتناب از تکروی است.

شامل 19 اسلاید POWERPOINT


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت روانشناسی کار
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.