هدف از بررسی، تاثیر برنامهریزی بازاریابی بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است، با شناسایی عوامل مهم عناصر آمیخته بازاریابی و متغیرهای مهم تاثیرگذار برنامهریزی بازاریابی بر عملکرد شرکتها، نقاط ضعف و قوت وضع موجود شناسایی شوند. همچنین با شناخت فرصتها و تهدیدات محیطی زمینه را در جهت ارائه پیشنهادات مناسب در جهت بهبود وضع موجود و در نتیجه دستیابی به ظرفیت بهینه برای ارتقاء عملکرد این شرکتها آماده نمود.
ورود به هزاره جدید، تغییرات با شتاب زیادی در حال رخ دادن است امروز شباهتی به دیروز ندارد و فردا از امروز متفاوت خواهد بود.
شرکتهای موفق در میادین مختلف مجبور خواهند بودبه سه امر مسلم گسترش جهانی سازی، پیشرفتهای حیرتانگیز فناوری بروز بینظمی در اقتصاد و تجارت به وسیله فشارهای محیطی توجه کنند.
در دهههای اخیر از برنامهریزی و طراحی الگوهای بازاریابی به منظور سازماندهی مسائل موجود در شبکه پیچیده عوامل تأثیر گذار در محیطهای رقابتی که انسان را قادر میسازد تا درباره آنها به شیوهای ساده فکر کرده و تصمیمهای موثری اتخاذ کنند، استفاده شده است
افزایش رقابت در مقیاس جهانی منجر به افزایش تعداد شرکتهایی شد که در جستجوی فرصتهایی در بازارهای داخلی و بینالمللی بودند تا به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کرده، از موقعیت و بقای بازار خویش حفظ و حراست کند.
به موازات توسعه و تکامل تفکر بازاریابی ، ایجاد هماهنگی و تعامل سازنده میان عوامل و متغیرهای مختلف در بازاریابی برای کسب رضایت مشتری و سودآوری شرکتها، مورد توجه قرار گرفت.
در نگرش بازاریابی نوین که تولید برای پشتیبانی از بازاریابی وجود دارد تا بازاریابی برای کمک به تولید و اینکه بازاریابی فقط فروش محصول و خدمات، ترفیع و آمیخته بازاریابی نیست، به مفهوم بازاریابی توجه شده است.
بازاریابی شیوه عمل و جهتگیری سازمانی است که مشتری در مرکز جریان تصمیمگیری آن قرار دارد. لازم به ذکر است که تغییر بازاریابی بینالملل به بازاریابی جهانی یکپارچه و منسجم و همچنین ظهور یک جهان بدون مرزهای تجاری، روابط خریدار و فروشنده، نوع بیان و گفتمان بین آنها، نیاز مشتریان، ارزش مشتری با محوری بودن. مشتری گرایی و گسترش ارتباطات و تعاملات ارزش محور به جای روشها و رویکردهای سنتی از جمله ابعاد مهم و مورد نظر در مطالعات بازاریابی میباشند.
الگوی بازاریابی ایران، هدف گذاری، برنامهریزی، اتخاذ استراتژیهای مناسب مربوط به عناصر آمیخته بازاریابی به عنوان فعالیت و کارکردهای اصلی مطرح میشوند و دیگر عوامل متغیرها و مؤلفههای تاثیرگذار مانند مدیریت، محیط، بخشبندی و استراتژیهای بازاریابی داخلی به عنوان فعالیتهای پشتیبان در الگو به عنوان عوامل موثر بر یکدیگر در مجموعه فعالیتهای بازاریابی مورد توجه قرار میگیرند.
ادبیات تحقیق:
بازاریابی و راهبردهای بازاریابی در طول تاریخ حیات خود به شدت متأثر از فناوریهای اعصار خود بوده است.
امروز ظهور فناوری اطلاعات نوع و ماهیت بازارها را متحول نموده است. در جهان امروز، تغییرات مداوم و بنیادی در همه عرصهها از جمله بازار در جریان است که رقابت را بسیار پیچیده میسازد. این تغییر و تحول خواه و ناخواه تاثیراتی بر حیات جوامع و سازمانهای انسانی باقی گذاشته و نیازمند اداره و بهرهبرداری مناسب به شیوه علمی و تجربی است.
از راهکارها و شیوه موثر مواجهه با تغییرات محیطی و حرکت در جهت افزایش رشد و سهم بازارها و کمک به ایجاد مزیت رقابتی پدیدار، مفهوم و. رویکرد برنامهریزی بازاریابی و طراحی و اجرای آنها در بازار است.
برنامهریزی بازاریابی به مثابه نقطه اتکاء سازمان برای حرکت هدفمند و سازمان یافته در آینده مطرح می باشد.
سازمانها و موسسات امروزی باید طریق تهیه و اجرای برنامههای بازاریابی را به طور کامل فرا گیرند و از آن به عنوان ابزار کارای مدیریتی سود جویند.
در این شرایط دشوار سازمانهایی موفق میباشند که رضایت مشتریان خود را کسب کنند و ارزش اضافی به آنها ارائه دهند. از مهمترین عوامل جهت محقق این هدف به خصوص سازمانهای خدماتی، کیفیت خدمات میباشد. کیفیت خدمات به عوامل گوناگونی وابسته است.
بازاریابی و مزیت بازاریابی درونی
دنیس (1995) بازاریابی درونی را نوعی فلسفه مدیریت استراتژیک میداند که کار جذب، توسعه، انگیزهمند کردن و حفظ کارکنان مهم و برجسته را با فراهم کردن حیط کار با کیفیت و تامین نیاز های آنان را به انجام میرساند.
بازاریابی درونی به عنوان یک فناوری مدیریتی در جهت حل مشکلات مربوط به بهرهوری خدمات درونی، بازارگرایی، اجرای موفق برنامههای مناسب و مشتری گرایی میباشد.
هوگ و کارتز بازاریابی درونی را بخش جدایی ناپذیر بازارگرایی تعریف کردند که مستلزم استفاده از تکنیکهای بازاریابی درون یک سازمان جهت ایجاد و ارتباط ارزشهای شرکت میباشد.
بازاریابی درونی یک فعالیت مهم در توسعه یک سازمان مشتری مدار است.هدف اصلی بازاریابی درونی توسعه آگاهی از مشتریان درونی و بیرونی و برداشتن موانع وظیفهای در مسیر ارزشی کردن کیفیت خدمات واثربخشی سازمانی است.
شامل 29 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت بررسی تاثیر برنامهریزی بازاریابی بر عملکردشرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران