کیفیت جوسازمانی
26صفحه
نوع تحقیق
توصیفی است که درآن سعی شده تنها کیفیت خرده آزمون های جو سازمانی (روحیه، صمیمیت، بازدارندگی، عدم تعهد شغلی، مراعات، نفوذ وتأکید برتولید وفاصله گیری) درهر کدام از دانشکده های ادبیات وعلوم دانشگاه بیرجند مشخص گردد واحیاناً مشخص شود جزء کدام دسته ازانواع جوهای حاکم برنظریه هالپین وکرافت است.
جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است ازکلیه اعضای هیئت علمی دانشکده های ادبیات وعلوم انسانی ودانشکده علوم دانشگاه بیرجند که رسمی ومشغول به تدریس اند که جامعه آماری مورد نظر 111نفر می باشند که ازمجموع آن تعداد 43 نفر عضویت علمی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی وتعداد 68 نفر عضویت علمی دانشکده معلم دانشگاه بیرجند می باشند.
نمونه آماری
به دلیل کوچک ومحدود بودن جامعه آماری وبرای اطمینان ازدقیق بودن نتایج تحقیق تصمیم گرفته شد که نمونه انتخابی همان کل جامعه آماری مورد نظر باشد یعنی نمونه برابر با کل جامعه آماری است.
نحوه جمع آوری داده ها وکسب اطلاعات
به منظور گردآوری داده ها وکسب اطلاعات از روش پرسش نامه استفاده می شود که پرسش نامه تهیه شده را برای هرکدام ازاعضای نمونه بطور حضوری فرستاده ونتیجه را جمع آوری می کنیم.
ابزار اندازه گیری
ابزار جمع آوری داده ها دراین پژوهش ازنوع پرسش نامه توصیف جو سازمانی اطلاح شده برای آموزش عالی (OCDQ-HET) است که این پرسش نامه براساس پرسش نامه توصیف جو سازمانی (OCDQ) هالپین وکرافت تهیه وتنظیم شده است وروایی وپایانی این پرسش نامه توسط آقای درپایان نامه کارشناسی ارشد خود دردانشگاه تربیت معلم تهران صورت گرفته است.
روایی وپایایی ابزار اندازه گیری
پرسش نامه (OCDQ-HET) براساس پرسش نامه توصیف جو سازمانی (OCDQ) هالپین وکرافت تهیه وتنظیم شده است این پرسش نامه ابتدا درسال 1369 توسط مراقب جهت مقایسه جو سازمانی دانشگاه تهران واصفهان تهیه وتنظیم شده وشامل 66 گویه بود، اما ایشان درگزارش پایان نامه خود درباره روایی وپایانی پرسش نامه گزارشی نداده بودند لذا بعد ازایشان آقای ازدانشگاه تربیت معلم تهران جهت تحقیق خود پرسش نامه مذکور ازلحاظ روایی وپایانی مورد ارزیابی ومطالعه قراردادند پرسش نامه مذکور ازتعداد 66 گویه به تعداد 40 گویه تقلیل دادند جهت بدست آوردن پایایی پرسش نامه ازفرمول ضریب آلفای کرابناخ استفاده کرده است. که پایایی کل پرسش نامه (65%) درحد نسبتاً قابل قبولی بود وپایایی هرخرده آزمون پرسش نامه عبارت بودند ازمراعات مدیر (82%) نفوذ وپویایی مدیر(69%) فاصله گیری(65%) تأکید برتولید(47%) روحیه گروهی(64%) صمیمیت (83%) بازدارندگی(43%) عدم تعهد شغلی(65%) بودند.
37 ،29 ،21 ،13 ،5
38 ،30 ،22 ،14 ،6
40 ،32 ،24 ،16 ،8
39 ،31 ،23 ،15 ،7
33 ،25 ،17 ،9 ،1
34 ،27 ،19 ،11 ،3
36 ،28 ،20 ،12 ،4
شماره گویه های هرخرده آزمون درپرسش نامه عبارتند از:
مراعات وملاحظه گری مسئولین دانشکده
نفوذ واعتماد به پویایی مسئولین دانشکده
فاصله گیری مسئولین دانشکده ازاسایتد
تأکید بر تولید
روحیه گروهی استادان
صمیمیت استادان
عدم تعهد شغلی
بنابراین پرسش نامه مورد استفاده دراین تحقیق همان پرسش نامه اصلاح شده توسط آقای می باشد با این تفاوت که درآن به جای ‹‹ به ندرت ››، ‹‹ گاهی ››، ‹‹ غالباً ››، ‹‹ همیشه ›› از‹‹ موافقم ›› و‹‹ مخالفم ›› استفاده شده است.
دانلود تحقیق و مقاله و پروژه دانشجویی در مورد کیفیت جوسازمانی