اهداف
1- شناسایی مشکلات تعرض بین گروهی و عدم بهینگی
2- تجربه آثار منفی رقابت بر کارائی سازمان3- تدوین راهبردهایی برای مشاهده روابط بین گروهی به صورت صمیمانه
4- تشخیص علل روابط رقابتی به جای روابطی مبتنی بر روابط گروهی
----------
روابط بین گروهها به صورت پلهای ارتباطی هستند که بخشهای مختلف سازمانی را به یکدیگر متصل می نمایند و همچنین عاملی بسیار مهم در بهبود اثر بخشی و کارائی سازمان می باشد .
عمل کرد موفقیت آمیز بین گروهها به چندین عامل بستگی دارد ، که عبارتند از :
1- وابستگی
2-نامطمئن بودن کار
3-زمان
4-هدف
البته هماهنگی در این بحث به صورت چتر بسیار گستردهای در می آید که بر تمام این عوامل سایه می افکند .
هماهنگی بین گروهها به درجه وابستگی بین تیمها وابسته است .
انواع وابستگی :
1-وابستگی نسبی : هنگامی که دو گروه در عمل استقلال نسبی دارند ولی محصول مشترک آنها در تامین هدفهای کلی سازمان نقش مهمی دارد ، به عنوان مثال دایره تولید و دایره حمل و نقل در یک شرکت تولیدی
2-وابستگی متوالی : هنگامی که یک گروه به گروه دیگر وابسته است آن هم به صورت یک طرفه ، مانند دایره مونتاژ و دایره خرید
3-وابستگی متقابل : که پیچیده ترین نوع وابستگی است و در آن گروهها مواد اولیه و تولیدات خود را مبادله می کنند ، که این نوع وابستگی نیاز به تعامل و هماهنگی بیشتری دارد .
همکاری و تعارض:
هر زیر سیستم در سازمان دارای محدوده هایی است که اعضا از طریق آن موارد اطلاعاتی را رد و بدل می کنند .
هر سازمان برای کارائی نیاز به همکاری بین بخشها و واحدهای خود دارد .
کار گروهی متضمن مشارکت همه اعضا برای دستیابی به هدف کلی است و درجه موفقیت آنها معمولا بستگی به چگونگی همکاری و همیاری و هماهنگی میان آنها دارد .
هر سازمان به نوعی با تعارض درگیر است و این تعارض و رقابت از تفاوتهای بین اهداف ارزشها ، کوششها ، و منافع بین گروهها ناشی می شود .
برخی از جنبه های رقابت آگاهانه و برخی دیگر نا آگاهانه صورت می گیرد ، وابستگی متقابل فعالیتها به یکدیگر منبع بالقوه تعارض است .
تعارض مسئله ای غیر قابل اجتناب می باشد و توانایی یک مدیر در مدیریت تعارض برای سازمان بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا که مدیران شرکتها تقریبا یک چهارم و مدیران بخش عمومی یک دوم وقتشان را صرف
در گیری با تعارض می گذرانند .
از نظر وابستگی زیر سیستمها راهنمایی های خاصی برای مشاور بالندگی سازمانی استخراج شده است .
1-شناخت وابستگی متقابل بین واحدها
2-آگاهی از پیامدهای این تعامل ها
3-عدم وجود وسیله ای مناسب برای استفاده از بازخورهای موجود در سازمان
اهداف بالندگی سازمانی افزایش همکاری میان زیر سیستمهای سازمان است .
مداخلات بین گروهی چنین تعریف شده است : کنش متقابل سنجیده و آگاهانه بین دو یا چند واحد پیچیده اجتماعی که در پی تعریفی مجدد از اصطلاح وابستگی متقابل بین آنهاست ( والتون و مکریز ، 1963 ) .
مشکلات عملیاتی بین گروهی:
عوامل موثر در امکان تعارض :
1-نا سازگاری اهداف
2-کمیابی منابع مورد نیاز
3-درجه وابستگی فعالیتها
عوامل تعیین روابط گروهی:
وابستگی های بین گروهی پیچیده است بنابراین مشاوران بالندگی سازمانی نیاز به تشخیص شرایطی دارند که منجر به ایجاد مشکلات یا تعارضات می شود .
عوامل مهمی که در تعیین روابط گروهی نقش دارند که عبارتند از :
عامل اول : عدم بهینگی : هنگامیکه اهداف بخشهای عملیاتی مختلف یک سازمان وابستگی متقابل دارند و مطلوبیت کاری یک گروه منجر به کاهش امکان دستیابی گروههای دیگر سازمان به هدف می گردند . اهداف
مداخلات بالندگی سازمانی در جهت افزایش استفاده مطلوب از طریق افزایش همکاری یا همبستگی میان گروههای دارای وابستگی متقابل به دست می آید .
عامل دوم : رقابت بین گروهی : منظور وجود گروههایی با اهداف و مقاصد متضاد است و زمانی شکل میگیرد که گروهی در پی هدفی است که به طور مستقیم با ارزشهای موجود در گروه دیگر در تضاد است ، برای
مثال می توان به تعارض موجود بین نیروی هموایی و ارتش در مورد استفاده از هلیکوپتر اشاره کرد .
شامل 22 اسلاید POWERPOINT
دانلود پاورپوینت مدیریت تحول - فصل 11 , مداخلات بالندگی بین گروهی