پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بیمه با عنوان بررسی عوامل فردی موثر بر رفتار خرید مصرف کننده به صورت کامل و با فرمت ورد
چکیده:
در دنیای رقابتی امروز شرکتها برای کسب مزیت رقابتی باید توجه ویژهای به مشتریان و رفع نیازهای آنان در مقایسه با رقبا، داشته باشند. از طرفی متقاضیان در خرید بیمه در انتخاب محصولات، دارای گرایشهای مختلفی هستند که باید آنها را در مطالعه رفتار مصرفکننده موردتوجه قرارداد. بدون شک، فروشندهی خدمات بیمهای که بتواند رفتار مشتریان خود را درک کند و به خواستهها و سلیقههای آنها توجه کند، از موقعیت رقابتی بهتری در بازار برخوردار خواهد بود. با توجه به اهمیت این موضوع لذا این پژوهش باهدف بررسی عوامل فردی مؤثر بر رفتار خرید مصرفکننده صورت گرفته است.
در تحقیق حاضر سعی گردیده است شش مؤلفهی عوامل فردی شامل:سن، جنسیت، شغل، وضعیت اقتصادی، سبک زندگی و شخصیت، مورد ارزیابی قرار گیرند. جامعه آماری شامل کلیه خریداران بیمه عمر شرکت بیمه کارآفرین در شهر مشهد میباشد .پژوهش ازنظر هدف کاربردی و روش نمونهگیری بر مبنای شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده میباشد که از طریق طراحی پرسشنامه محقق ساخته اقدام به جمعآوری اطلاعات بهمنظور بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته و بر اساس طیف پنج گزینه لیکرت تبیین گردیده است؛ جامعه مورد نمونهگیری متشکل از 372 نفر میباشد؛ در این پژوهش از آزمونهای پارامتریک ضریب t تک نمونهای و فریدمن استفادهشده است.
یافتههای پژوهش بیانگر ارتباط معنیداری بین شش مؤلفهی عوامل فردی با رفتار مصرفکننده میباشد؛ بهطوریکه سن افراد، جنسیت، شغل، وضعیت اقتصادی، سبک زندگی و شخصیت آنان بر خرید بیمهنامه عمر مؤثر بوده و با میزان تقاضا رابطه معنیداری دارد.