کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

تحقیق اماده درس آسیب شناسی اجتماعی با عنوان آسیب شناسی اجتماعی زنان - 19 صفحه وورد

اختصاصی از کوشا فایل تحقیق اماده درس آسیب شناسی اجتماعی با عنوان آسیب شناسی اجتماعی زنان - 19 صفحه وورد دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق اماده درس آسیب شناسی اجتماعی با عنوان آسیب شناسی اجتماعی زنان - 19 صفحه وورد


تحقیق اماده درس آسیب شناسی اجتماعی با عنوان آسیب شناسی اجتماعی زنان - 19 صفحه وورد

چکیده: قسمت سوم : در طول تاریخ، حوادث تلخ و خشونت آمیز همراه با مصائب و آلام بسیار به وقوع پیوسته است و امروزه در اوایل قرن بیست و یکم علیرغم پیشرفتهای علمی، هنوز معضل خشونت، وجدانهای بیدار را می‏آزارد. با گذشت زمان نه تنها، خشونت به عنوان یک مسئله حاد اجتماعی باقی است، بلکه خشونت مدرن، با مصادیق و وجوه جدیدی مطرح گردیده است؛ بطوریکه تحقیقات وسیعی از سوی دولتها جهت شناسایی ابعاد انسانی خشونت در حال انجام است تا از دامنه فجایع وخیم خشونت جلوگیری به عمل آید و راهکارهایی جهت پیشگیری و کاهش آسیبهای آن ارائه گردد.

در طول تاریخ، حوادث تلخ و خشونت آمیز همراه با مصائب و آلام بسیار به وقوع پیوسته است و امروزه در اوایل قرن بیست و یکم علیرغم پیشرفتهای علمی، هنوز معضل خشونت، وجدانهای بیدار را می‏آزارد. با گذشت زمان نه تنها، خشونت به عنوان یک مسئله حاد اجتماعی باقی است، بلکه خشونت مدرن، با مصادیق و وجوه جدیدی مطرح گردیده است؛ بطوریکه تحقیقات وسیعی از سوی دولتها جهت شناسایی ابعاد انسانی خشونت در حال انجام است تا از دامنه فجایع وخیم خشونت جلوگیری به عمل آید و راهکارهایی جهت پیشگیری و کاهش آسیبهای آن ارائه گردد. 
تعریف خشونت
خشونت از نظر لغوی به معنای غضب، درشتی و تندی کردن، ضد لینت و نرمی تعریف شده است.[1]
هر چند خشونت در بدو امر، بدیهی و بی‏نیاز از تعریف به نظر می‏رسد، اما در مقام تعریف، اختلاف نظر بسیاری مشاهده می‏شود. برخی خشونت را عملی خلاف نرم و طبع می‏دانند. بعضی دیگر خشونت را رفتاری فردی و جمعی می‏شمارند که تحت شرایط خاص بروز می‏کند و از نظر برخی دیگر، خشونت هر نوع رفتار خشنی است که از روی قصد و به منظور آسیب بر فرد دیگر انجام می‏شود. در تعریف دیگری بیان شده است هرگونه تهاجم فیزیکی علیه هستی انسان که با انگیزة آسیب، رنج و یا لطمه باشد. [2] برخی نیز معتقدند خشونت طیفی از رفتارهای بسیار تند و آسیب زا تا عکس العملهای منفی چون بی تفاوتی و کم توجهی را دربردارد.[3] 
دسته ای از افراد نیز با استناد به مصادیق کنوانسیون های بین المللی که مطابق فرهنگ خاص (غرب) تدوین شده، خشونت را تعریف می‏نمایند و رفتار اعضای یک جامعه را با فرهنگهای عاریت گرفته شده، ارزیابی می‏نمایند. بدین لحاظ به نظر می‏رسد در اولین گام ضروری است که خشونت با توجه به فرهنگ اسلام بازتعریف شود و سپس رفتار بازیگران خشونت و میزان شیوع آن بررسی و راهکاری مؤثر مطرح گردد. زیرا بدون ارائه تعریفی جامع، انجام تحقیقات علمی و سنجش میزان شیوع خشونت، غیر ممکن بوده و با روح تحقیقات علمی سازگار نیست. هر چند رفتار خشونت آمیز می‏تواند توسط زنان و مردان انجام پذیرد، به طور نمونه مطابق آمار نرخ زن آزاری خفیف 120 در هزار، نرخ زن آزاری شدید 381 در هزار و نرخ شوهر آزاری(معمولاً مردان مورد خشونت و آزار کلامی و در برخی موارد، آزار جسمی همسر خود قرار می گیرند) 115 در هزار می‏باشد؛[4] اما این نوشتار معطوف به خشونت علیه زنان می‏باشد که به نظر می‏رسد دامنه وسیعتری دارد.
شاخصهای ارزیابی خشونت
الف)ـ نفوذ؛ چند نفر در عمل خشونت آمیز مشارکت داشته‏اند؟
ب)ـ دوام؛‌ خشونت چه مدت به طول انجامیده است؟
ج) ـ شدت؛ چند نوع خشونت بر فرد اعمال شده است؟
د( ـ قلمرو؛ سطح تأثیر گذاری خشونت تا چه حد بوده است؟[5]
هـ( ـ تکرار؛ عمل خشونت آمیز چند بار تکرار شده است؟
و) ـ زمان؛ خشونت در چه مرحله ای از زندگی فرد اعمال شده است؟
ز( ـ ویژگی؛ خصوصیات سنی، تحصیلی، جنسی و طبقاتی قربانی خشونت چه بوده است؟
اهداف اعمال خشونت
الف( ـ سیطره و اعمال قدرت و نفوذ بر دیگری جهت دستیابی به هدف؛
ب( ـ اعمال کنترل و نظارت؛
ج( ـ تغییر شرایط یا وضعیت به نفع خود؛
د (ـ کاهش قدرت و نفوذ دیگران؛
هـ( ـ اعمال نظر و سلیقه فردی و اجبار طرف مقابل به اطاعت؛

 

برای دریافت کل متن به لینک زیر مراجعه کنید.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.