کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

بررسی رابطه بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت با بازده سهام با استفاده از روش HML و SMB

اختصاصی از کوشا فایل بررسی رابطه بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت با بازده سهام با استفاده از روش HML و SMB دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

بررسی رابطه بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت با بازده سهام با استفاده از روش HML و SMB


بررسی رابطه بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت با بازده سهام با استفاده از روش HML و SMB

بررسی رابطه بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت با بازده سهام با استفاده از روش HML و SMB در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

151 صفحه در قالب word

 

 

 

فهرست مطالب:

چکیده:..   1

مقدمه:..   2

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1-مقدمه :   4

2-1 بیان مسأله   4

3- 1 تاریخچه موضوع تحقیق   6

4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق   8

5-1 اهداف تحقیق   9

1-5-1 هدف کلی   9

2-5-1 هدف ویژه   9

6-1 چارچوب نظری تحقیق   9

7-1 فرضیات تحقیق   12

8-1 تعریف واژگان و اصطلاحات   12

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

1-2- مقدمه:   15

2-2 بازار مالی:   15

1-2-2 کارکرد های اقتصادی بازار مالی   16

1-1-2-2 کمک به فرایند تشکیل سرمایه   16

2-1-2-2 تعیین قیمت دارایی های مالی   16

3-1-2-2 ایجاد بازار ثانویه برای معاملات دارایی های مالی (افزایش نقدینگی داراییها)   17

4-1-2-2 کاهش هزینه مبادلات   17

2-2-2 طبقه بندی بازارهای مالی   17

1-2-2-2 بازار پول   18

2-2 -2-2 بازار سرمایه   18

3-2 تاریخچه بورس و اوراق بهادار در جهان   18

4-2 تاریخچه بورس و اوراق بهادار تهران   19

5-2 تعریف بورس اوراق بهادار   21

6-2 دارایی   22

1-6-2 دارایی مالی   22

7-2 اوراق بهادار   23

8-2 سهام عادی   23

9-2 بازده سهام   24

1-9-2 مفهوم بازده   24

10-2 بازده تحقق یافته در مقابل بازده مورد انتظار   24

1-10-2 بازده تحقق یافته   25

2-10-2 بازده مورد انتظار   25

11-2 اجزای بازده   25

1-11-2 سود دریافتی   25

2-11-2 سود(زیان)سرمایه   25

12-2 اندازه شرکت و اثر گذاری آن در عملکرد شرکت   29

1-12-1 لزوم تجزیه و تحلیل اندازه شرکت   29

13-2 شاخص های اندازه   30

1-13-2 میزان دارایی شرکت   30

2-13-2 میزان فروش کل شرکت   30

3-13-2 لگاریتم فروش کل   31

4-13-2 تعداد پرسنل شرکت   31

5-13-2 ارزش بازار شرکت   31

14-2مفهوم ارزش   32

15-2 انواع ارزش   32

1-15-2 ارزش اسمی   32

3-15-2 ارزش بازار   33

4-15-2 ارزش انحلال   34

5-15-2 ارزش با فرض تداوم فعالیت شرکت   34

6-15-2 ارزش ذاتی   34

7-15-2 ارزش منصفانه   35

16-2 نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار (BE/ME )   35

17-2 قیمت گذاری (ارزشیابی) دارایی های مالی   35

18-2 مدل بهینه سازی پرتفوی مارکوویتز   36

19-2 مدل های تعادلی   36

1-19-2 نظریه قیمت گذاری آربیتراژ   37

2-19-2 مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای    39

1-2-19-2 کاربردهای مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای   41

3-19-2 مدل سه عاملی فاما و فرنچ   41

1-3-19-2 عامل اندازه   43

2-3-19-2 عامل ارزش   43

24-2 پیشینه تحقیق   44

1-24-2 تحقیقات در خارج از ایران   44

2-24-2 تحقیقات انجام شده در ایران   49

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

1-3- مقدمه   53

2-3 روش تحقیق   53

3-3 جامعه مطالعاتی   54

4-3 قلمرو تحقیق:   55

1-4-3 قلمرو موضوعی تحقیق :   55

2-4-3-قلمرو زمانی تحقیق :   55

3-4-3-قلمرو مکانی تحقیق :   55

5-3 مدل تحلیلی تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیر های تحقیق   56

6-3 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات   58

7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها   58

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

1-4 مقدمه:   64

2-4 شاخص های توصیفی متغیر ها   64

3-4 آزمون فرضیه ها   65

1-3-4 فرضیه اول   67

2-3-4 فرضیه دوم   71

4-4 آزمون فرضیات در حالت دو متغیره   75

5-4 آزمون معنی داری رگرسیون چند گانه   76

6-4 آزمون هم خطی   86

7-4 خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها   87

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

1-5-مقدمه   91

2-5 نتایج آزمون فرضیه ها   91

1-2-5 نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها در رگرسیون تک متغیره   91

2-2-5 نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها در حالت رگرسیون دو متغیره   93

3-5 نتیجه گیری   93

4-5 پیشنهاد هایی  مبنی بریافته های  تحقیق   95

5-5 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی   96

6-5 محدودیت های تحقیق   97

پیوستها:

پیوست الف:   99

پیوست ب:   105

پیوست ج:   111

پیوست د:   117

پیوست ه:   123

منابع و ماخذ:

منابع فارسی:   131

منابع لاتین:   133

منابع اینترنتی:   135

چکیده انگلیسی  136

 

چکیده:

 در اقتصاد رو به رشد حال حاضر مدیران سرمایه گذار و مدیران پرتفوی، همواره به دنبال گزینه های مناسب سرمایه گذاری هستند تا بتوانند هم سود مورد نظر را کسب کنند و هم در بلند مدت ثروت خود را افزایش دهند. سرمایه گذاران  به منظور انتخاب بهینه در سرمایه گذاری سهام ، نیازمند اطلاعاتی از قبیل میزان سود آوری سهام ، بازده سهام و... هستند . در این راستا ، استفاده از اطلاعات اقلام صورتهای مالی و بازده سهام شاید بتواند راهنمای مناسبی برای سرمایه گذاران و مدیران شرکت ها جهت نیل به اهداف مورد نظر باشد. این تحقیق که از نوع تحقیق توصیفی – همبستگی بوده ، به بررسی ارتباط بین اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می پردازد. بدین منظور ، تعداد 56 شرکت  در طی دوره زمانی 86–1382 از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انتخاب گردید و پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به متغیرهای مستقل و وابسته  و تشکیل پرتفوی بر اساس اندازه و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و به کمک  تجزیه و تحلیل رگرسیون و همبستگی ، فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار گرفت و معنی دار بودن الگوها نیز با استفاده از آزمون آماری F ، آزمون T ، ضریب تعیین، ضریب همبستگی و آزمون دوربین – واتسون ، و بررسی مفروضات رگرسیون مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان می‌دهد که نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، نسبت به متغیر اندازه شرکت قدرت تبیین بالاتری را برای پیش بینی بازده واقعی سهام داشت.

واژگان کلیدی: اندازه شرکت، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، بازده سهام، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، روش SMB، روش HML

 

مقدمه:

از جمله روشهای سرمایه گذاری ، وارد شدن به بورس و خرید و فروش سهام شرکت ها است و مهمترین هدف هرسرمایه گذار کاهش ریسک و کسب بیشترین سود می باشد. برای این منظور ،سرمایه گذاران سهام شرکتهای مختلف را با یکدیگر مقایسه می کنند  و  بهترین ها را در سبد سهام  خود جای می دهند . یکی از ابزارهایی که موجب انتخاب بهینه سهام برای سرمایه گذاری می شود ، کسب بازدهی سهام بالا است چرا که سرمایه گذاران بالقوه به سود  نقدی  سهام  و  تغییرات  قیمت سهام  توجه  ویژه ای دارند  و هر دو این عوامل در تعیین بازده سهام تاثیرگذار هستند .  در بازار های سرمایه برگ  برنده در دست سرمایه گذاری است که پیش بینی مناسبی  از بازدهی  سهام شرکت ها داشته باشد . اطلاعات مربوط به جریان های نقدی شرکت ها می تواند معیار مناسبی برای ارزیابی میزان مبالغ سود نقدی سهام باشد چون بازگو کننده قدرت نقدینگی شرکت است و قدرت نقدینگی نیز بر میزان سود نقدی سهام در آینده تاثیرگذارخواهد بود . همچنین با توجه به اینکه یکی ازعوامل اصلی تغییرات وجه نقد در طی یک دوره مالی، فعالیتهای عملیاتی شرکت ها است  ، لذا ارتباط این متغیر به عنوان یکی  از عوامل  موثر در پرداخت نقدی سود سهام  و تغییرات قیمت سهام مورد توجه قرار می گیرد . بنابراین این سوال پیش می آید که آیا بین وجه نقد حاصل از  فعالیت های عملیاتی و بازده سهام ارتباطی وجود دارد یا خیر ؟  به  عبارت دیگر وجوه نقد ناشی ازفعالیتهای عملیاتی تا چه میزان می تواند تغییرات بازده سهام را تبیین نماید. جریان  نقدی  وجوه  یکی  از عوامل بسیار مهم در ارزیابی عملکرد شرکتها است . سرمایه گذاران برای ارزیابی سهام  شرکت های  مختلف ، علاقه مند به داشتن میزان سود  نقدی  دریافتی از شرکتها می باشند زیرا  این عامل در میزان بازده سرمایه گذاری ( بازده سهام ) موثر است .  بررسی رابطه  بین وجوه نقد حاصل از عملیات با بازده سهام از آن نظر حائز اهمیت است که (1) سود نقدی توزیع شده بین سهام داران یکی از اجزای تشکیل دهنده بازده سهام است و (2) توزیع سود نقدی به قدرت نقدینگی واحد تجاری وابسته است و یکی از عوامل اصلی تغییرات وجه نقد در طی یک دوره مالی ، فعالیتهای عملیاتی است

 

فصل اول

کلیات تحقیق

1-1-مقدمه :

یکی از ارکان اصلی هر جامعه اقتصاد پویای آن است. چرا که توسعه و تحول و به دنبال آن رفاه اقتصادی بر پایه اقتصاد سالم و پویا شکل می گیرد. در دنیای پر تلاطم  و سرشار از پیچیدگی ها و تعاملات اقتصاد داخلی و خارجی، کشور هایی موفق خواهند بود که در بازار های جهانی سهم بیشتری را به خود اختصاص دهند و مورد توجه سرمایه گذاران و مشتریان و اعتبار دهندگان و. . . قرار گیرند. بازار ها در معنای اخص این امکان را برای رسیدن به هدف فراهم نموده اند. در میان این بازار ها می توان بازار(بورس) اوراق بهادار را راهی مناسب برای سرمایه گذاری سرمایه داران و تامین مالی شرکت های پذیرفته شده در این بازار قلمداد کرد. سرمایه گذاران به تناسب سرمایه گذاری خواهان دریافت سود یا بازده هستند که در ادبیات مالی به آن مصالحه خطر پذیری و بازده گفته می شود. لذا ارائه راه کاری صحیح و قابل تعمیم در شرایط مختلف جهت رسیدن به بازده مطلوب و مورد انتظار می تواند انگیزه سرمایه گذاران را برای مشارکت در توسعه و پیشبرد اقتصاد هر جامعه  مفید دانست. این فصل با طرح مسئله تحقیق و چهارچوب نظری و مدل تحلیلی و همچنین پیشینه آن مراحل تحقیق را پشت سر می گذارد.

 

2-1 بیان مسأله

فاما و فرنچ[1] (1992) در مورد مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای به نتایج ارزشمندی رسیدند. هدف از مطالعه آنان، ارزیابی عوامل مشترک با ضریب حساسیت بازار مانند: اندازه شرکت، اهرم مالی و  نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، در بیان انحرافات از میانگین بازده های سهام بود. این محققان نتیجه گرفتــند که در فاصله زمانی سالهای ( 1963 تا 1990)، اندازه و و ارزش دفتری بازار، عوامل اصلی تبیین انحرافات میانگین بازده ها از میان متغیر های اندازه، ارزش دفتری به قیمت بازار و اهرم را تشکیل می دهد.

اسلاو[2] و لیو (1999) ، بیان میکنند که پرتفولیوهایی که بر اساس اندازه شرکت و نسبت ارز ش دفتری به ارزش بازار سهام شکل گرفته اند، با رشد اقتصادی آینده در ارتباط اند. موضوعی چون تصمیم های سرمایه گذاری، شیوه های تأمین مالی، خط مشی پرداخت سود سهام، ساختار مالی، سرمایه و. . . ، چندین دهه است که مورد توجه متخصصان قرار دارد. از این رو پیوسته بورس های کشورهای مختلف مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. در این میان کارایی بازار سرمایه از اهمیت بسزایی برخوردار است. چرا که عدم کارایی در بازار باعث می شود که انتظارات سرمایه گذاران برآورده نگردد. عدم کارایی خروج سرمایه گذار را بدنبال خواهد داشت و به این نکته واقف هستیم که سرمایه عامل تعیین کننده تولید و توسعه هر اقتصاد است. از این رو نظریه بازار کارا به نوعی می توانند رفتار سرمایه گذاران را توجیه کند.

مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای، به عنوان نظریه پرتفوی و یا سایر مدل های گسترش یافته این مدل همچون مدل شرطی قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای و مدل کاهشی قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای و حتی مدل سه عاملی فاما و فرنچ و مدل قیمت گذاری آربیتراژ و. . . توسط بسیاری از پژوهشگران در بازار های متفاوتی مورد بررسی قرار گرفت.

تحقیقاتی که توسط بلاک، جنسن و شولز (1972)[3]، فاما و مکبث[4] (1973) ، فرانسیس[5] (1983) انجام گرفت نشان داد که مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای توان تبیین بازده سهام ندارد و گنجاندن عامل بازار در مدل فقط باعث می شود ؛ابعاد گوناگون ریسک تجزیه شود و این مدل نتواند ریسک هایی را توزیع کند که واحد اقتصادی با آن درگیر اند. از طرفی باسو[6] (1977)، بنز[7] (1981)، بهانداری[8] (1988) و فاما و فرنچ[9] (1992) و همچنین بارتلدی و پییر[10] (2005) به بررسی عوامل دیگری از قبیل،  نسبت قیمت به درآمد، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت، با بازده سهام  در تحقیقات خود پرداختند. با توجه به تحقیقات فوق سعی شده تا با استفاده از مدل فاما و فرنچ به بررسی رابطه بین اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار در ارتباط با بازده سهام با تشکیل سبد سهام پرداخته شود.

بنابراین سئوال اصلی تحقیق به شرح زیر بیان می شود:

  1. آیا متغیر اندازه شرکت توانایی تبیین و توضیح بازده واقعی سهام را دارا است؟
  2. آیا متغیر نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار توانایی تبیین و توضیح بازده واقعی سهام را دارا است؟
  3. آیا تشکیل یک سبد سهام با استفاده از اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری با ارزش بازار می تواند بازده را به نحو مطلوب تری تبیین کند؟
 

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است

متن کامل را می توانید در ادامه دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن برای نمونه در این صفحه درج شده است ولی در فایل دانلودی متن کامل همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.