کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

پایان نامه آسیب شناسی فرهنگی تجدد در هنرهای تجسمی معاصر ایران

اختصاصی از کوشا فایل پایان نامه آسیب شناسی فرهنگی تجدد در هنرهای تجسمی معاصر ایران دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پایان نامه آسیب شناسی فرهنگی تجدد در هنرهای تجسمی معاصر ایران


پایان نامه آسیب شناسی فرهنگی تجدد در هنرهای تجسمی معاصر ایران

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:97

پایان نامه
برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
پژوهش هنر

فهرست مطالب:
فصل اول کلیات تحقیق    1
1-1مقدمه    2
1-2 بیان مسأله    2
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش    3
1-4 اهداف تحقیق    3
1-5 پیشینه پژوهش    4
1-6سؤال های پژوهش    6
1-7 نوع تحقیق    6
1-8 روش تحقیق    7
فصل دوم: هنرهای تجسمی دورۀ معاصر  (با تآکید بر هنر نقاشی)    8
2-1مقدمه    9
2-2 هنر معاصر ایران    9
3-2   نگارگری    10
2-3-1 نگارگری جدید    13
2-4 هنر نقاشی در دورۀ قاجار    16
2-4-1 تابلوهای رنگ و روغن در نقاشی اشرافی دوره قاجاریه    17
2- 4-2 نقاشی قهوه خانه بارزترین نقاشی مردمی قاجاریه    20
2-4-3 مدارس و مراکز آموزش عالی هنر ایران    21
2-5 تأثیرپذیری هنر شرق بر نقاشی اروپا    23
2-6 آثار نقاشی دوره پهلوی بارزترین نمونه های هنر تجسمی ایرانی متاثر از تجدد    26
2-6-1 نقاشی واقع گرا- آکادمیک    27
2-6-2 نقاشی نوگرا    31
2-7 جلوه های مکاتب مدرنیسم در نقاشی ایرانی    32
2-7-1امپرسیونیسم    32
2-7-2کوبیسم    33
2-7-3سورئالیسم    33
2-7-4اکسپرسیونیسم    34
2-7-5 آبستره    34
2-7-6پاپ آرت    35
2-7-7گروه سقاخانه    35
2-7-8نقاشی-خط    37
2-8 نقاشی انقلاب    38
2-8-1نقاشی جنگ    44
فصل سوم (ورود مدرنیسم (تجدد) در هنر ایران    48
3-1مقدمه    49
3-2 مدرنیسم    49
3-3 مدرنیته    50
3-3-1 تعاریفی چند از نظریه پردازان در باب مدرنیته    51
3-4 مدرنیزاسیون    52
3-5 تفاوت مدرنیته و مدرنیسم    53
3-6 مدرنیسم در هنر    54
3-6-1 مدرنیسم در سیر هنر پس از امپرسیونیسم؛ سمبولیسم، اکسپرسیونیسم، کوبیسم    57
3-6-2 ویزگی های هنر مدرن    60
3-7 ورود مدرنیسم به ایران    61
3-8 نگاهی بر مسئلهی روشنفکری در ایران    64
فصل چهارم: آسیب شناسی مدرنیسم در هنر معاصر ایران (نقاشی)    67
4-1 مقدمه    68
4-2 آسیب شناسی فرهنگی تجدد    68
4-3 بررسی ویژگی های هنر نقاشی در جامعه ایران در تاثیرپذیری از مدرنیسم    69
4-4 بررسی عنصر هویت در هنر مدرن ایرانی    78
4-5 توجه به جامعه شناسی مخاطب در هنر نوگرای ایرانی    79
4-6 جایگاه مدارس عالی هنر ایران در انتقال مدرنیسم    82
4-7 نتایج رویکردهایی تغییرات مکاتب مدرن در نقاشی ایرانی    83
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها    85
5-1 مقدمه    86
5-2 بررسی سوالات پژوهش    86
5-3 نتیجه گیری کلی    88
5-4 پیشنهادات    89
منابع    90


فهرست شکل ها
تصویر شماره 1-1. نگاره ای از نسخۀ شاهنامه بایسنقری: گلنار و اردشیر، هرات 833ه ق. ( پاکباز،1387)    11
تصویر شماره 1-2. شکار، 1340، محمود فرشچیان (پاکباز،1387)    15
تصویر شماره1- 3. محرم راز، علی اصغر تجویدی،1363( گودرزی،1384)    16
تصویر شماره1- 4. فتحعلیشاه در لباس رسمی، مرقوم مهر علی، 1228ه¬ق. ( پاکباز،1387)    18
تصویر شماره1- 5. تصویری از نسخۀ هزار و یک شب؛ هارون الرشید و جعفر برمکی در هیئت ناصرالدین شاه و امیرکبیر، ابوالحسن غفاری،1275ه¬ق. (پاکباز،1387).    19
تصویر شماره1- 8. مصیبت کربلا،محمد مدبر(از کتاب گودرزی،1384)    21
تصویر شماره 1-9 . یک زوج شرقی در میان طبیعت پرگل،آگوست ماکه،آبرنگ،1911(از کتاب شادقزوینی،1384)    24
تصویر شماره 1-10. زنان الجزایر،اوژن دلاکروا،رنگ روغن روی بوم،1834( شادقزوینی،1384)    25
تصویر شماره1- 11. زن الجزایری با بچه،آگوست رنوار،رنگ روغن روی بوم،1882(شادقزوینی،1384).    25
تصویر شماره1- 12. طبیعت بی جان با روی میزی قرمز،هنری ماتیس،1906(شادقزوینی،1384)    26
تصویر شماره1- 13. سورا روی تراس،هنری ماتیس،رنگ روغن روی بوم،1912 شادقزوینی،1384)    26
تصویر شماره 2-1. زینب خاتون،1341،جلیل ضیاء پور ( گودرزی،1384)    27
تصویر شماره 2-2. طبیعت بی جان با گلدان و پرندۀ شکار شده،کمال الملک، 1312ه¬ق. ( پاکباز،1387)    28
تصویر شماره 3-5. گسستن، ایران درودی(از کتاب گودرزی،1384)    33
تصویر 3-6. ترکیب تجریدی، کوروش شیشه گران، رنگ روغن ( گودرزی،1387)    34
تصویر شماره 3-7. قفل و قفس، پرویزتناولی،1343ه.ش، موزه هنرهای معاصر (محقق،1392)    36
تصویر شماره 3-8 ترکیب بندی با حروف،حسین زنده رودی،1347ه¬ش. ( پاکباز،1387)    38
تصویر شماره 4-1 بدون عنوان، طرح و اجرا از حوزه هنری رنگ و روغن،1358 (از کتاب گودرزی،1387)    39
تصویر شماره 4-2خاطرات سیاه دهۀ30، مرتضی کاتوزیان، 1348(از کتاب مرتضی گودرزی،1387)    39
تصویر شماره 4-3.مرثیه،مرتضی کاتوزیان،رنگ روغن روی بوم،1357(از کتاب مرتضی گودرزی،1387)    40
تصویر شماره 4-4 صبح 15 خرداد،مصطفی گودرزی،رنگ روغن روی بوم،1365(از کتاب مرتضی گودرزی،1387    41
تصویر شماره 4-5.منجی،حبیب اله صادقی، رنگ روغن روی بوم،1362(از کتاب مرتضی گودرزی،1387)    41
تصویر شماره 4-6وکیل وصی،حسین خسروجردی،رنگ روغن روی بوم،1365 (از کتاب مرتضی گودرزی،1387)    41
تصویر شماره. 4-7نردبام ترقی،حسی خسروجردی،اکریلیک، 1367 (از کتاب مرتضی گودرزی،1387)    41
تصویر شماره 4-8.   پدیده بهره کشی، حبیب اله صادقی، رنگ و روغن روی بوم، 1358(گودرزی،1387)    43
تصویر شماره 4-9 زمستان 57، واحد خاکدان، رنگ روغن روی بوم،1357(گودرزی،1387).    44
تصویر شماره 4-10.بمباران، ایرج اسکندری،1363(از کتابمرتضی گودرزی،1387)    45
تصویر شماره 4-11. زیبای سوخته، نصرتاله مسلمیان، رنگ وروغن و اکرلیک روی بوم، 1366(گودرزی،1387)    47


فهرست جدول ها
جدول شماره 1. فعالیت های هنری 1320-1289    72
جدول شماره 2. شیوه های هنری و هنرمندان 1320-1289    72
جدول شماره 3. فعالیت های هنری 1338-1330    73
جدول شماره 4. شیوه های های هنری و هنرمندان 1338-1330    74
جدول شماره 5. فعالیت های هنری 1357-1337    75
جدول شماره 6. شیوه های هنری 1357-1337    76
جدول شماره 7. فعالیت های های هنری 1357-تاکنون    77
جدول شماره 8. شیوه های هنری 1357-تاکنون    77
جدول شماره 5-9 تأثیرات هنر مدرن در نقاشی ایرانی    83

چکیده
انتقال ایده¬ی مدرنیته ازغرب به ایران و آموزه¬های مدرنیسم در راه انتقال خود، دستخوش تفسیرهایی چندگونه از این مفهوم شده¬اند. بدیهی است هر اندازه میزان آگاهی از لوازم مدرنیته نازل¬تر باشد، پیامدهای چنین تفسیر و انتقالی در درازمدت چالش برانگیزتر می¬شود. در نمایی نزدیک تر باید گفت چنین شکافی حاصل استنباطی از مدرنیسم است که تنها راه اعمال آن را نفی سنتها بدون در نظر گرفتن مقتضیات و گرایشات ماهوی آن دسته از سنتها در جامعه¬ی مقصد-  ایران-  می¬داند. نتیجه¬ی این استنباط انحرافاتی در دیدگاه¬های فکری است که هنر از مهم¬ترین بسترهای آنست. .این پژوهش با هدف آسیب شناسی وضعیت هنرهای تجسمی در ایران در دوره معاصر با تأثیرپذیری از مدرنیسم صورت گرفته است به دلیل گستردگی  اقلام هنرهای تجسمی، در این پژوهش هنر نقاشی مورد، مطالعه قرار گرفته است و سعی بر آن است که  نقاشی ایرانی در دوره معاصر یعنی صد سال اخیر بررسی شود. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع اسنادی و کتابخانه ای است. نتیجه حاصل نشان می‌دهد که هنرهای تجسمی در ایران به عنوان عرصه¬ای جدید، مملو از انحرافاتی است که بازشناسی هویت ایرانی را از آموزه¬های غربی با دشواری¬هایی در خوانش این آثار همراه کرده است. الگوبرداری های ناسنجیده هنرمندان مدرنیسم در ایران دارای چارچوب نظام معنایی و زیباشناسانه نبوده  و تغییرات سیاسی، سیاستگذاری های دولتی، نظر محافل خارجی و سلیقه¬ی بازار بیش از انگیزه ها و خواست¬های درونی بر سیر تحول هنر معاصر اثر گذاشته اند. عدم خلاقیت هنرمندان ایرانی، مشکلاتی مانند عدم دسترسی به سیستم های ارزیابی و آماری کمّی فعالیت هنرمندان، عدم جایگاه محکم و متقن هنرهای تجسمی در عرصه های اجتماعی – فرهنگی، تأثیر مسائل سیاسی – اجتماعی کشور، سطحی شدن هر چه بیشتر تکنیک های بیان  هنری و مضامین آن، و مشخص نبودن جایگاه نقد در هنر مدرن ایران، مسائلی است که هنرهای تجسمی با آن روبروست. بدیهی است که برخورد با چنین وضعیتی به منظور اصلاح آن، مستلزم شناخت انتقادی آن است.
کلمات کلیدی: آسیب شناسی، دوره معاصر، تجدد، هنرهای تجسمی، نقاشی


فصل اول
کلیات تحقیق

1-1مقدمه
در آسیب شناسی فرهنگی تجدد در هنر معاصر ایران با تأکید بر هنر نقاشی در دوران معاصر این پژوهش در پنج فصل تدوین گردید. در فصل نخست پیرامون کلیات پژوهش اشاره می شود. در فصل دوم با نگاهی به هنر معاصر ایران و معرفی انواع تغییرات در هنر تصویری نقاشی از قبل از انقلاب تا بعد از انقلاب دقت نظر داریم و در بخش پیشینه پژوهش به مطالعات مرتبط با پژوهش که پیش از این تحقیق صورت گرفته است معرفی شدند. در فصل سوم به بررسی تجدد در قالب معرفی مدرنیسم، مدرنیته و مدرنیزاسیون و هنر مدرن و ویژگی های آن توجه شده است. فصل چهارم به آسیب شناسی هنر معاصر ایران  در تاثیرپذیری از هنر مدرن پرداخته است. در این فصل محقق سعی نموده که بتواند از منظر محتوایی، مخاطب و تأثیرپذیری اجتماعی به بررسی اثرات هنر مدرن بر هنر معاصر ایران بپردازد . در فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات اراده شده اند. در واقع با انجام این تحقیق تأثیرپذیری از ظاهر مدرنیسم در آثار ایرانی علاوه بر عدم شناخت مدرنیسم در ایران باعث تغییرات عمیقی در ساختار هنر ایرانی در مطابقت با فرهنگ شرق و غرب مشاهده نمی شود.
1-2 بیان مسأله
در پرداختن به هنر مدرن دیدگاههای متعددی درباره آن وجود دارد. هر چند نمی‌توان هر تأثیری را ناخوشایند قلمداد نمود اما توجه به هنر مدرن در صد سال اخیر با توجه به خاصیت فرهنگی جامعه ایران که در تقابل با ارزش های این جامعه امواج متعددی بر آن تأثیر می گذارند لزوم دقت توجه به هنر مدرن به عنوان دوره ی تجدد که با حمایت دولت‌های وقت نیز همراه بوده است زمینه ای برای استفاده از مولفه‌های فرهنگی تمدن سایر ملل در صورت استفاده است تا بتوانیم به الگویی مقبول و ماندگار در هنر ایرانی دست بیابیم.
بررسی تاثیر مدرنیسم در نقاشی معاصر ایران و جایگاه نقاشی ایرانی در جامعه و سطح جهانی علاوه بر پیش اگهی لازم در مورد بستر فرهنگی لازم در ارتباط با شکل گیری هنرهای گوناگون، بازبینی هویت هنری و تلاش برای تجلی خلاقیت هنرمندانه می تواند در هماهنگی با آسیب شناسی تجدد در هنر مدرن مورد توجه قرار گیرد. آنچه در مطالعات پیشین مشاهده شده است هر کدام از سویه ای متفاوت به آسیب شناسی و یا لزوم نقد در هنر معاصر ایران متأثر از مدرنیسم توجه دارند. این پژوهش تلاش دارد تا به علت علاقه محقق در این زمینه در ارتباط با هنر نقاشی مولفه های تأثیرگذار را شناخته تا در پاسخگویی به پرسش های پژوهش تلاشی در خور صورت گرفته باشد.
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش
اهمیت توجه به هنر به عنوان مهمترین عامل شناسایی و معرف هویتی ملت ها در هر دوره ای علاوه بر اینکه بنیان های فکری آن جامعه و اعتقادات حاکم را نشان می دهد می تواند زمینه ای برای روند رو به رشد فعالیت های پژوهشی و کاربردی در زمینه علم و هنر باشد. از این رو اهمیت هنر مدرن به عنوان موجی دامنه دار با آغاز در عصری که تغییرات عمده در ساختار فرهنگ و حکومت ایران صورت گرفته است می تواند زمینه ای برای دریافت ضعف ها و رسیدن به استانداردهای مقبول هنری در آفرینشگری باشد.
ضرورت موضوع از آن روست که هنر ایرانی در دوره های متعدد دستخوش تغییرات متعددی شده است و بارزترین نمونه ان در دوره اسلامی است اما توجه به فاکتورهای هنر ایران باستان با توجه به ارزش های اسلامی و اعتقادی زمینه ای برای حفظ و یا بیانی رمزگونه در هنر دینی و اسلامی ایران گردید که آنرا معطوف به این ملت نموده و در دوره های متعدد توانسته است معرف جامعه اسلامی باشد. توجه به تغییرات دامنه داری که در فرهنگ و هنر ایران وجود دارد با توجه به زمینه های ارتباطی گوناگون فرصتی برای توجه به ارزش ها و دریافت عمیق فلسفه هنری است که می تواند به جای یک کالای وارداتی خود را در قالب تجلی بخشی از هنر ایرانی نشان دهد. در این مورد به دلیل استفاده از فاکتورهای جهانی هنر ایران باید بتواند زمینه ارتباط عمیق تر با مخاطب باشد به گونه ای که استمرار و تدوام اندیشه در هنر ایرانی آن را متمایز نماید. دریافت این واقعیت که نمی توان از تغییراتی که در جهان رخ می دهد بی تفاوت بود زمینه ای برای دقت نظر و عمیق اندیشی هنرمندان نوگرای امروزی نیز خواهد داشت.
1-4 اهداف تحقیق
1.    بررسی تأثیر  پدیده ی مدرنیسم در نقاشی معاصر ایران
2.    معرفی آثار نقاشی معاصر ایران
3.   توجه به عامل هویت در هنر مدرن شکل گرفته در دوران معاصر
4. دقت نظر به مخاطب آثار هنری


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.