چکیده:
باتوجه به اینکه، منابع انسانی هر سازمان، ارزشمندترین سرمایه ی هر سازمانی به شمار می آید و نیز اعتقاد بر این که منابع انسانی هر سازمانی به طور بالقوه تنها مزیت رقابتی پایدار برای سازمان است، توجه به ترک خدمت کارکنان مسأله مهم سازمان های امروزی است. موضوع ترک خدمت کارکنان یکی از واقعیت های زندگی معاصر است و به ترک خدمت بالا به عنوان یک معضل سازمانی که باید مدیریت شود، نگریسته می شود. ترک خدمت نخبگان (فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاهی) که سرمایه ی اصلی در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی هستند و هزینه هایی که شرکت به علت ترک خدمت این نخبگان متحمل می شود باعث گردیده است که این پژوهش شکل گیرد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و الویت بندی عوامل مؤثر بر ترک خدمت نخبگان و ارائه راهکار هایی برای کاهش این آسیب سازمانی در شرکت ملی پخش فراورده های ایران است.
پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. پرسشنامه این پژوهش با توجه به ادبیات تحقیق و نظر نخبگان تدوین گردیده است و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ به دست آمده است که 0.82 بوده است. جامعه آماری پژوهش مدیران شرکت ملی پخش فراورده های ایران(منطقه تهران) در نظر گرفته شده است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده ، تعداد 90 نفر نمونه انتخاب و پرسشنامه تدوین شده است.
نتایج حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تی استیودنت نشان می دهد که عوامل شغلی و سازمانی و فردی در ترک خدمت اختیاری نخبگان مؤثرند اما می توان گفت تاثیر این عوامل یکسان نبوده، رتبه بندی عوامل مؤثر به این شکل می باشدکه ابتدا عوامل شغلی با میانگین 2.25 و پس از آن عوامل سازمانی با میانگین 2.17 و پس از آن هاعوامل شخصی با میانگین1.57از هم قرار گرفته اند.
فهرست مطالب
عنوان...................................................................................................................................................شمار صفحه
فصل اول................................................................................................................................................................1
1-8- شرح واژه ها و اصطلاحات.. 9
1-8-2- تعریف عملیاتی متغیرها 14
1-9-2- روش گردآوری داده ها: 15
1-9-4- روش تجزیه و تحلیل آماری.. 15
فصل دوم..............................................................................................................................................................17
فصل 3.................................................................................................................................................................67
3-4- ابزار پردازش اطلاعات.. 70
3-6- نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه. 71
3-8- روش و ابزار گردآوری داده ها 72
3-11- روایی ابزار گردآوری اطلاعات.. 73
3-11-1- الگوی تحلیلی تحقیق.. 73
3-12- تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 75
3-14- شناخت نمونه مطالعاتی.. 77
فصل 4.................................................................................................................................................................79
5-2- تجزیه و تحلیل آمار توصیفی. 81
5-2-1- توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب جنسیت.. 81
5-2-2- توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب میزان تحصیلات.. 82
5-2-3- توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب سن. 83
5-2-4- توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب سابقه کار 84
5-2-5- توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب وضعیت تاهل. 85
5-3- تجزیه و تحلیل آمار استنباطی. 83
5-3-1- آزمون کولموکروف-اسمیرنوف.. 86
5-3-2- آزمون میانگین تک نمونه ای.. 87
5-4- آزمون رتبه ای فریدمن.. 96
4-4-1- نتایج آزمون فریدمن برای عوامل سازمانی.. 98
4-4-2-نتایج آزمون فریدمن برای عوامل شغلی. 98
4-4-3- نتایج آزمون فریدمن برای عوامل شخصی. 99
4-5-آزمون مقایسه میانگین دو جامعه(تی مستقل) 100
فصل پنجم.......................................................................................................................................................103
5-2- نتیجه گیری از فرضیه ها 104
5-2-1- نتیجه گیری از فرضیه اول. 104
5-2-2- نتیجه گیری از فرضیه دوم. 105
5-2-3- نتیجه گیری از فرضیه سوم. 106
5-2-4- نتیجه گیری از فرضیه چهارم. 107
5-2-5- رتبه بندی عوامل مؤثر بر ترک خدمت نخبگان. 107
5-3- پیشنهادات محقق به سازمان مورد مطالعه. 108
5-3-1- پیشنهادات مبتنی بر یافته های تحقیق. 108
5-4- پیشنهاد هایی به محققین آینده 110