کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

مقاله مبانی فقهی قرض الحسنه

اختصاصی از کوشا فایل مقاله مبانی فقهی قرض الحسنه دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

مقاله مبانی فقهی قرض الحسنه


مقاله مبانی فقهی قرض الحسنه

با پیشرفت زمان و پیچیدگی مناسبات در جوامع بشری، دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که فقر و احتیاج افراد مشکلات بیشماری برای کل جامعه به همراه خواهد داشت. به عبارتی فقر و محرومیت نوعی بیماری اجتماعی است که اگر درمان نشود تبعات آن کل جامعه را درگیر می‌کند. رفتاراشناسان اجتماعی بشترین دلیل جرم و جنایت و فحشاء و وسایل دیگری که امنیت اجتماعی را به هم می‌زند مشکلات مادی و نیازمندی افراد می‌دانند و از این روی دولت سعی در ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی و رفع محرومیت در سطح جامعه دارند تا از این طریق سه نوع ریشه مشکلات را خشک کنند تقدس و ارزش قرض‌الحسنه در اسلام هم بر پایه این اصول است و تلاشی در اجرای صحیح این امر، برکات و عوایت فراوانی برای جامعه دربر خواهد داشت. از مجموع آیات و رواویات اسلامی مشخص می‌شود دین مبین اسلام توجه خاصی به نیازمندان اقشار ضعیف آسیب دیدگان و محرومان جامعه دارد. تلاش و همت پیامبر گرامی اسلام و ائمة اطهار برای رفع نیاز نیازمندان به عنوان الگوی رفتاری اسلام مطرح است از این رو مکاتب اقتصادی اسلام تفاوت ویژه‌ای با سایر مکاتب اقتصادی دارند.

هم‌اکنون بیش از ١٠ درصد کل منابع سپرده‌های بانک‌های کشور متعلق به منابع قرض‌الحسنه است و با در نظر گرفتن منابعی چون نذورات، هدایا، وجوه اداره شده سازمان‌ها و کمک های دولتی و نیز کمک‌های بلاعوض بین‌المللی، منابع قابل توجهی برای رفع نیاز محتاجان و رویارویی با حوادث مختلف و غیرمترقبه در دسترس است که لزوم نظارت و هدایت صحیح این منابع ضروری به نظر می‌رسد.

مواردی از این قبیل سبب شد تا برای یافتن راهکار و برون رفت از این چالش‌ها مطالعات مقدماتی برای شناخت و تبیین مشکلات و موانع موجود انجام شود و با حضور فقها و صاحب‌نظران حوزه علمیه، مدیران و کارشناسان بانکی و اساتید دانشگاه جلسات مستمری در وزارت اقتصادی و دارایی تشکیل شود. صاحب نظران بر این عقیده بودند که حساسیت و نظارت دقیق بر مصرف منابع قرض‌الحسنه وجود ندارد و عدم آموزش و اطلاع کارکنان و مردم در برخی موارد موجب خدشه‌دار شدن عقد قرض‌الحسنه و نیز نارضایتی مشتریان می‌شود. همچنین لزوم سازماندهی فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه برای مقابله با تأثیرات منفی برخی فعالیت‌های آنها در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

این مقاله به صورت  ورد (docx ) می باشد و تعداد صفحات آن 50صفحه  آماده پرینت می باشد

چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده پرینت بودن مقالات می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد

مقالات را با ورژن  office2010  به بالا بازکنید


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.