کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

روش تحقیق مقام والدین وحقوق آنان

اختصاصی از کوشا فایل روش تحقیق مقام والدین وحقوق آنان دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

روش تحقیق مقام والدین وحقوق آنان


روش تحقیق مقام والدین وحقوق آنان

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:32

فهرست مطالب:
عنوان                                                                                                                   صفحه

مقدمه     1
بیان مساله و پرسشهای تحقیقاتی     2
مبحث اول: بررسی مقام والدین در قرآن     4
مبحث دوم: نیکی به والدین از دیدگاه معصومین علیهم السلام     16
مبحث سوم: عقوق والدین     22
مبحث چهارم: حقوق فرزندان بر پدر و مادر     28
استنتاج    31

 

 

مقدمه:
حمد و سپاس آفریدگاری را سزاست که جهان آفرینش را هماهنگ با احتیاجات و نیازهای انسان‌ها سامان داده و با تدبیر حکیمانه خود آنرا تنظیم نموده است.
موضوع مقام والدین وحقوق آنان از دیرباز مورد توجه پیشوایان علم و دین بوده و در این زمینه مباحث زیادی از سوی علما و دانشمندان هر دوره به رشته تحریر درآمده است.
اهمیت این بحث به اندازه‌ای است که خدای متعال در بیش از 23 آیه در قرآن مجید صراحتاً و یا به طور ضمنی فرزندان را به احسان و نیکی نسبت به پدر و مادر امر نموده است.
« وقضی ربک الاتعبد وا الاایاه و بالوالدین احسانا»
پروردگارت فرمان داده جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید.
خداوند متعال در این آیه شریفه بعد از اصل توحید که از اساسی‌ترین اصول اسلام است به یکی دیگر از تعلیمات انبیاء یعنی نیکی به پدر و مادر اشاره می‌کند.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید:
«نظرالوالد الی والدیه حبالهما عباده»
نگاه با محبت و دوستانه به پدر و مادر عبادت است.
اهمیت این عمل به قدری است که از بزرگترین واجبات شمرده شده است و همچنین باعث افزایش سهم و زیادی روزی دانسته شده است و در دنیا موجب راحتی انسان و خشنودی خداوند و به هنگام مرگ باعث راحت جهان و درآخرت سپر آتش جهنم و سپس رحمت خداوند است .
سید قطب  در تفسیر خویش نقل می‌کند که شخصی در حین طواف مادر خود را هم طواف می‌داد. پیامبر (ص) را دید عرض کرد آیا حق مادرم را با این کار به جا آوردم؟ فرمود،‌نه حتی جبران یکی از ناله‌های او را به هنگام وضع حمل نمی‌کند.
بیان مساله
نیکی به پدر و مادر آنقدر مسأله مهمی است که قرآن در سوره‌های مختلف به این موضوع مهم اشاره کرده است در حقیقت اسلام برترین احترام را برای این دو تن قائل است که حتی در صورت مشرک بودن و دعوت به شرکت کردن که منفورترین کارها در نظر اسلام است باز حفظ احترام آنها را در عین عدم پذیرش دعوت آنها به شرک واجب می‌شمرد.
این در واقع یکی از آزمایشهای بزرگ الهی است که در آغاز سوره مبارکه عنکبوت به آن اشاره شده است . چرا که گاهی آنها به سالهایی از عمر می‌رسند که نگهداری و تحملشان مشکل می‌شود،‌اینجاست که باید فرزندان امتحان خود را در زمینه حق شناسی و اطاعت فرمان خدا بدهند و از پدران و مادران به بهترین وجه نگهداری کنند .
چرا در دین اسلام احترام پدر و مادر لازم شمرده شده است؟
دین مبین اسلام برای زنده ماندن ملتها همبستگی خاصی را بین افراد آنها لازم دانسته است و از افراد جامعه نسبت به پدر و مادر که شعاع همبستگی انسان به آنها نزدیکتر است بیشتر سفارش شده است . پروردگار عالم در وجود فرزندان عاطفه و علاقه خاصی نسبت به والدین قرار داده است . این علاقه خاص را ممکن نیست که بتوان از انسان سلب نمود و خداوند در آیات قرآن به محبت فرزندان نسبت به پدر و مادر سفارش نموده است .
به نظر شما چه فداکاری بالاتر از خدمت نسبت به پدر و مادر می‌تواند وجود داشته باشد؟
چرا (متاسفانه) برخی از جوانان پدر ومادر پیر خود را مزاحم و دست و پا گیر زندگی خویش می‌بینند و سعی در دور شدن از آنها دارند؟ در قطب مخالف این بی‌حرمتی‌ها افرادی بوده و هستند که در سایه تربیت قرآنی حتی والدین خود را در سنین پیری بهتر از فرزندان خود نگه می‌دارند که این خود نوعی از احساسات و عواطف الهی و احساس مسئولیت است .


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.