کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره با موضوع اثر بخشی آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارات جنسی بر صمیمیت و تعهد زوجین شهر اصفهان

اختصاصی از کوشا فایل پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره با موضوع اثر بخشی آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارات جنسی بر صمیمیت و تعهد زوجین شهر اصفهان دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره با موضوع اثر بخشی آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارات جنسی بر صمیمیت و تعهد زوجین شهر اصفهان


پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره با موضوع اثر بخشی آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارات جنسی بر صمیمیت و تعهد زوجین شهر اصفهان

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:192

فهرست مطالب:

عنوان                                           صفحه

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه.......................................... ..............1

1-1 شرح و بیان مسئله پژوهش..................... 2

1-2 اهمیت و ارزش پژوهش......................... 11

1-3 اهداف پژوهش................................ 13 

1-3-1 هدف کلی.................................. 13

1-3-2 اهداف جزئی............................... 13

1-4 فرضیه­های پژوهش............................. 13 

1-5 تعریف نظری و عملیاتی اصطلاحات............... 14

فصل دوم: مبانی نظری و بازنگری پیشینه پژوهش

مقدمه.......................................... 17

2-1 قسمت اول: تعهد زناشویی..................... 17

2-1-1 ماهیت و مفهوم تعهد زناشویی............... 17

2-1-2 ابعاد تعهد زناشویی....................... 21 

2-1-2-1 تعهد شخصی.............................. 22 

2-1-2-2 تعهد اخلاقی............................. 23       2-1-2-3 تعهد ساختاری................................... 24 

2-1-3 عوامل مؤثر بر تعهد زناشویی............... 26

2-1-3-1 نگرش نسبت به ازدواج ................... 26

2-1-3-2 نگرش نسبت به طلاق....................... 27

2-1-3-3- تجارب همزیستی بدون ازدواج............. 27

2-1-3-4 کیفیت زندگی زناشویی.................... 28

2-1-3-5- روابط پیش از ازدواج................... 28

2-1-3-6 طلاق والدین............................. 29

2-1-3-7 ویژگی‌های شخصیتی........................ 30

2-1-4 نظریه‌ها و مدل‌های مرتبط با تعهد زناشویی... 31

2-1-4-1 نظریه‌ها و مدل‌های خاص مرتبط با تعهد زناشویی  31

2-1-4-1-1 نظریه استرنبرگ....................... 31

2-1-4-1-2 مدل سرمایه‌گذاری رسبالت................ 33

2-1-4-2 نظریه‌ها و مدل‌های عام مرتبط با تعهد زناشویی  34

2-1-4-2-1 نظریه وابستگی........................ 34

2-1-4-2-2 نظریه مبادله......................... 35

2-1-4-2-3 مدل پاسخ به نارضایتی از رابطه........ 37

2-1-4-2-4 نظریه مرحله‌ای توسعه رابطه............ 39

2-2 قسمت دوم: صمیمیت زناشویی................... 41

2-2-1 صمیمیت چیست؟............................. 41

2-2-2 مؤلفه­های صمیمیت.......................... 42

2-2-2-1 صمیمیت احساسی.......................... 43

2-2-2-2 صمیمیت روانشناختی...................... 43

2-2-2-3 صمیمیت فکری............................ 43

2-2-2-4 صمیمیت جنسی............................ 44

2-2-2-5 صمیمیت جسمانی (غیرجنسی) ............... 45

2-2-2-6 صمیمیت معنوی........................... 45

2-2-2-7 صمیمیت زیبایی شناختی (هنری) ........... 45

2-2-2-8 صمیمیت اجتماعی- تفریحی................. 46

2-2-2-9 صمیمیمت زمانی.......................... 46

2-2-3 پویایی­های صمیمیت......................... 46

2-2-4 صمیمیت و ارتباط.......................... 47

2-2-4-1 مشکلات رایج و معمول فرستنده............. 47

2-2-4-1-1 دروغ­گویی............................. 47

2-2-4-1-2 پیام­های پنهان........................ 48

2-2-4-1-3 پیام­های مبهم......................... 48

2-2-4-1-4 ارتباط­های متناقض..................... 48

2-2-4-2 مشکلات رایج گیرنده پیام................. 49

2-2-4-2-1 مشکلات ضعف توجه....................... 49

2-2-4-2-2 حالت دفاعی داشتن..................... 49

2-2-4-2-3 عوامل روانشناختی..................... 49

2-2-5 نیاز داشتن به صمیمیت..................... 50

2-2-6 هفت مرحله صمیمیت......................... 51

2-2-6-1 کلیشه­ها: اولین سطح صمیمیت.............. 51

2-2-6-2 حقایق: دومین سطح صمیمیت................ 51

2-2-6-3 عقاید: سومین سطح صمیمیت................ 51

2-2-6-4 امید و رؤیاها: چهارمین سطح صمیمیت...... 51

2-2-6-5 احساسات: پنجمین سطح صمیمیت............. 52

2-2-6-6 اشتباهات، ترسها، و شکستها: ششمین سطح صمیمیت 52

2-2-6-7 نیازهای قانونی: هفتمین مرحله صمیمیت.... 52

2-2-7 عوامل مؤثر بر صمیمیت..................... 53

2-2-7-1 عوامل اجتماعی.......................... 53

2-2-7-2 عوامل روان­شناختی....................... 54

2-2-7-3 عوامل بین فردی مؤثر بر صمیمیت.......... 56

2-3 قسمت سوم: نگرش‌ها و انتظارات جنسی........... 58

2-3-1 تاریخچه نگرش نسبت به تمایلات و رفتارهای جنسی انسان  58

2-3-2 نظریات روان­شناسان و روان­پزشکان مشهور در مورد انگیزه جنسی انسان   59

2-3-2-1 تمایلات و رفتارهای جنسی انسان از دیدگاه زیگموند فروید 59

2-3-2-2 تمایلات و رفتارهای جنسی انسان از دیدگاه آدلر 60

2-3-2-3 تمایلات و رفتارهای جنسی آزادیدگاه مزلو.. 60

2-3-3 عوامل روانی جنسی ........................ 61

2-3-4 انتظارات زناشویی......................... 65

2-3-5 شکل‌گیری انتظارات زناشویی................. 66

2-3-6 انتظارات غیرواقع‌بینانه، انتظارات واقع‌بینانه   67

2-3-6-1 انتظارات غیرواقع‌بینانه................. 67

2-3-6-2 انتظارات واقع‌بینانه.................... 68

2-3-7 تأثیر انتظارات مثبت در زندگی زناشویی..... 69

2-3-8 انتظارات مثبت زناشویی و عملکرد روابط..... 70

2-3-9 شرایط تأیید انتظارات..................... 72

2-3-10 اسنادهای مثبت و منفی.................... 73

2-3-11 نگرش‌های زناشویی......................... 74

2-3-12 عوامل موثر بر نگرش‌های زناشویی........... 74

2-3-12-1 روند اجتماعی شدن...................... 74

2-3-12-2 ساختار فرصت‌ها......................... 74

2-3-12-3 تجارب با هم بدون، بدون ازدواج......... 75

2-3-12-4 سوء استفاده و سوء رفتار در دوران کودکی 75

2-3-12-5 خانواده متداول در محیط اجتماعی نوجوان. 75

2-3-12-6 وضعیت تأهل و تجرد..................... 75

2-3-13 تعریف آموزش جنسی........................ 76

2-3-14 عوامل موثر بر رفتار جنسی................ 80

2-3-15 مفهوم تربیت جنسی........................ 84

2-3-16 اهداف تربیت جنسی........................ 84

2-4 قسمت چهارم: پیشینه‌ی پژوهش.................. 87

2-4-1 پژوهش‌های مرتبط با تعهد زناشویی در داخل کشور   87

2-4-2 پژوهش‌های مرتبط با تعهد زناشویی در خارج از کشور 88

2-4-3 پژوهش‌های مرتبط با صمیمیت زناشویی داخل کشور... 91

2-4-4 پژوهش‌های مرتبط با صمیمیت زناشویی در خارج کشور 93 

2-4-5 پژوهش‌های مرتبط با نگرش‌ها و انتظارات جنسی زوجین در داخل کشور 95

2-4-6 پژوهش‌های مرتبط با نگرش‌ها و انتظارات جنسی در خارج کشور  96

2-5 نتیجه‌گیری فصل دوم.......................... 98

 

 

فصل سوم: طرح پژوهش

3-1 روش پژوهش.................................. 99

3-2 جامعه آماری................................ 100

3-3 نمونه آماری و روش نمونه‌گیری................ 100

3-4 شرایط ورود به تحقیق........................ 100

3-5 متغیرهای مورد مطالعه پژوهش................. 101

3-6 ابزار پژوهش................................ 101

3-7 شیوه‌ی اجرای پژوهش ......................... 104

3-8 تجزیه و تحلیل داده‌ها....................... 104

3-9 محتوای جلسات............................... 105

فصل چهارم: یافته‌های پژوهش 4-1 مقدمه...................................... 106 4-2 یافته‌های توصیفی پژوهش...................... 106

4-3 یافته‌های استنباطی پژوهش.................... 111

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

5-1 مقدمه...................................... 140

5-2 بحث و نتیجه‌گیری............................ 141

5-3 پیشنهادهای کاربردی......................... 146

5-4 پیشنهادهای پژوهش........................... 147

5-5 محدودیتهای پژوهش........................... 148

«پیوست الف».................................... 149

«پیوست ب»...................................... 166

منابع فارسی.................................... 169

منابع غیرفارسی................................. 174

  


فهرست جدول‌ها

عنوان                                           صفحه

جدول (2-1): ازدواج به عنوان یک سنت و ازدواج به عنوان یک رابطه    26

جدول (2-2): انواع عشق بر اساس ترکیب مؤلفه‌های عشق استرنبرگ    32

جدول (3-1): برنامه آموزش نگرش‌ها و انتظارات جنسی زوجین    105

جدول (4-1): توزیع فراوانی گروه نمونه براساس گروه... 106

جدول (4-2): توزیع فراوانی گروه آزمایش و کنترل براساس جنسیت   107

جدول (4-3): توزیع فراوانی گروه آزمایش و کنترل براساس میزان تحصیلات............................................... 107

جدول (4-4): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل بعد صمیمیت عاطفی... 107

جدول (4-5): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل بعد صمیمیت عقلانی... 108

جدول (4-6): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل بعد صمیمیت فیزیکی.. 108

جدول (4-7): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل بعد صمیمیت اجتماعی- تفریحی   108

جدول (4-8): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل بعد صمیمیت ارتباطی. 109

جدول (4-9): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل بعد صمیمیت روان‌شناختی   109

جدول (4-10): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل بعد صمیمیت جنسی.... 109

جدول (4-11): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل بعد صمیمیت کلی..... 110

جدول (4-12): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل بعد تعهد شخصی...... 110

جدول (4-13): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل بعد تعهد اخلاقی..... 110

جدول (4-14): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل بعد تعهد ساختاری .. 111

جدول (4-15): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   111

جدول (4-16): نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت عاطفی............... 112

جدول (4-17): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   112

جدول (4-18): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت عاطفی 112

جدول (4-19): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   113

جدول (4-20): نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت عقلانی............... 113

جدول (4-21): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   113

جدول (4-22): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت عقلانی 114

جدول (4 -23): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها  114

جدول (4-24): نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت فیزیکی.............. 114

جدول (4-25): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   115

جدول (4 -26): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت فیزیکی... 115

جدول (4-27): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   115

جدول (4-28): نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت اجتماعی- تفریحی..... 116

جدول (4-29): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   116

جدول (4-30): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت اجتماعی – تفریحی   116

جدول (4-31): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   116

جدول (4-32): نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت ارتباطی............. 117

جدول (4-33): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   117

جدول (4 -34): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت ارتباطی   117

جدول (4-35): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   118

جدول (4-36): نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت مذهبی............... 118

جدول (4-37): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل بعد صمیمیت مذهبی... 118

جدول (4-38): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   118

جدول (4-39): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت مذهبی 119

جدول (4-40): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   119

جدول (4-41): نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت روان‌شناختی.......... 119

جدول (4-42): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   120

جدول (4-43): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت روان‌شناختی 120

جدول (4-44): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   120

جدول (4-45): نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت جنسی................ 121

جدول (4-46): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   121

جدول (4-47): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت جنسی. 121

جدول (4-48): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   122

جدول (4-49): نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت کلی................. 122

جدول (4-50): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   122

جدول (4-51): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت جنسی. 123

جدول (4-52): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و
کنترل......................................... 123

جدول (4-53): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   124

جدول (4-54): نتایج تحلیل واریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت عاطفی............... 124

جدول (4-55): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و
کنترل.............................................. 124

جدول (4-56): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   125

جدول (4-57): نتایج تحلیل واریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت عقلانی............... 125

جدول (4-58): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و
کنترل.......................................... 125

جدول (4-59): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   126

جدول (4-60): نتایج تحلیل واریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت فیزیکی ............. 126

جدول (4-61): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و
کنترل.......................................... 126

جدول (4-62): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   127

جدول (4-63): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تأثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت اجتماعی – تفریحی   127

جدول (4-64): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و
کنترل......................................... 127

جدول (4-65): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   128

جدول (4-66): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت ارتباطی   128

جدول (4-67): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و
کنترل.......................................... 128

جدول (4-68): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   129

جدول (4-69): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت مذهبی 129

جدول (4-70): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و
کنترل.......................................... 129

جدول (4-71): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   130

جدول (4-72): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت روانشناختی 130

جدول (4-73): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و
کنترل......................................... 130

جدول (4-74): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   131

جدول (4-75): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت جنسی. 131

جدول (4-76): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و
کنترل......................................... 131

جدول (4-77): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   132

جدول (4-78): نتایج تحلیل واریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد صمیمیت کلی................. 132

جدول (4-79): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   132

جدول (4-80): نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد تعهد شخصی.................. 133

جدول (4-81): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   133

جدول (4-82): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد تعهد شخصی... 133

جدول (4-83): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   134

جدول (4-84): نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارات جنسی بر بعد تعهد اخلاقی................ 134

جدول (4-85): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   134

جدول (4-86): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد تعهد اخلاقی.. 134

جدول (4-87): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و
کنترل......................................... 135

جدول (4-88): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   135

جدول (4-89): نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارات جنسی بر تعهد ساختاری135...............

جدول (4-90): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   136

جدول (4-91): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد تعهد ساختاری 136

جدول (4-92): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و
کنترل.......................................... 137

جدول (4-93): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   137

جدول (4-94): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد تعهد ساختاری 137

جدول (4-95): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و
کنترل.......................................... 138

جدول (4-96): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   138

جدول (4-97): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد تعهد شخصی... 138

جدول (4-98): مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و
کنترل.......................................... 139

جدول (4-99): نتایج آزمون لوین پیش فرض برابری واریانسها   139

جدول (4-100): نتایج تحلیل واریانس مانوا ماندگاری تاثیر آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارت جنسی بر بعد تعهد اخلاقی.. 139

 


فهرست شکل‌ها

عنوان                                           صفحه

شکل (2-1): ارزیابی و انطباق با تعارض‌ها و کشمکش‌ها در روابط نزدیک (خمسه، 1382)................................... 68

 

 

چکیده:
هدف از پژوهش حاضر عبارت از اثربخشی آموزش گروهی بر بهبود نگرش‌ها و انتظارات جنسی بر تعهد و صمیمیت زوجین شهر اصفهان بود. روش تحقیق نیمه‌تجربی بود و از طرح پیش و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و فرهنگسرای خانواه اصفهان بودند که تعداد 32 زوج به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش در دسترس انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (16 زوج گروه آزمایش و 16 زوج گروه کنترل). ابزارهای اندازه‌گیری پرسشنامه صمیمیت اولیا و پرسشنامه تعهد آدامز و جونز بودند. در گروه آزمایش در هشت جلسه 90 دقیقه‌ای به صورت یکبار در هفته مداخله گروه درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری اجرا شد. داده‌های حاصل از پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش گروهی بهبود نگرش‌ها و انتظارات جنسی به سبک شناختی- رفتاری بر تعهد و صمیمیت زوجین تأثیر معنادار داشته است (05/0p ). بدین ترتیب آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارات جنسی موجب افزایش تعهد و صمیمیت زوجین می‌شود.
کلیدواژه‌ها: آموزش گروهی، نگرش‌ها و انتظارات جنسی، صمیمیت، تعهد

 

 

مقدمه:
روابط صمیمانه در بین افراد از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین روابط صمیمانه بر بهزیستی فیزیکی، روانشناختی و بر توانایی افراد در جهت عملکرد مؤثر در زمینه¬های مختلف فردی، خانوادگی و شغلی مؤثر است. ایجاد و ابقاء روابط صمیمانه به وسیله پیوندهای هیجانی خاصی تقویت می¬شود. همچنانکه روابط سالم در زندگی منافع و پیامدهای مثبتی را در بر دارد، روابط ناراضی‌کننده سلامت جسمی و روانشناختی افراد را به خطر می¬اندازد. داشتن رابطه صمیمانه و دلبستگی عاطفی با افراد نزدیک زندگی چون والدین، همسر و فرزندان یکی از مهمترین نیازهای بشری است. تلاش در جهت جستجو و حفظ رابطه با افراد مهم زندگی یک اصل انگیزشی بوده و در تمام طول زندگی با وی همراه است (بطلانی، 1387).
عواملی که در روانشناسی، روابط نزدیک را تعریف می¬کند عبارتند از درگیری احساس، تقسیم کردن افکار و احساسات و دلبستگی بین فردی یا تعهد. درگیری احساس مشتمل بر احساسات عاشقانه، گرمی و وفاداری به همسر می¬باشد. تقسیم کردن احساسات به سهیم شدن زوجین در تجربه¬های یکدیگر اشاره دارد و وابستگی و ایجاد تعهد میان زوجین خوشبختی آنان را به یکدیگر گره می¬زند (تبعه امامی، 1382).
تعهد زناشویی به این معنی است که زوجین چقدر برای روابط زناشویی خود ارزش قائل هستند و تا چه اندازه به حفظ و تداوم ازدواج خود می¬اندیشند (آماتو ، 2004). تعهد به این صورت است که فرد همسرش را دوست می¬دارد، به او وفادار است و از تمایل به درگیری به هر شکل و شمایل که باشد، اجتناب می¬کند (کلارک ، ترجمه قراچه‌داغی، 1388).
در اواخر قرن بیستم، تعهد زناشویی هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ پژوهشی مورد توجه محققان قرار گرفته است. پژوهشگران زیادی برای پاسخگویی به این سوال که چرا بسیاری از زوجین علی¬رغم فقدان رضایتمندی زناشویی همچنان به همسر و ازدواج خود پایبند و متعهد باقی می¬مانند، تلاش کردند تا از طریق ارائه مدل¬های مختلف به مفهوم¬سازی و تبیین تعهد زناشویی بپردازند. به دنبال این امر، مدل¬های نظری مختلف، مقیاس¬ها و روش¬های ارزیابی متعدد و تعاریف و مولفه¬های زیادی پیرامون تعهد زناشویی مطرح شد (هارمون ، 2005).
از آن زمان تاکنون، تعهد زناشویی در همه حوزه¬های مطالعاتی ازدواج و خانواده، وارد شد. بر این اساس، نه تنها تعداد مطالعاتی که مستقیماً در ارتباط با تعهد زناشویی و ابعاد آن است، به صورت قابل ملاحظه¬ای افزایش یافت، بلکه در اغلب مطالعاتی که تأکید اصلی آن¬ها بر تعهد زناشویی نبوده نیز تعهد به عنوان یک متغیر مهم در حفظ و تداوم زندگی زناشویی مورد توجه قرار گرفت (آماتو، 2008).
روابط جنسی تنها هنگامی به معنای واقعی کلمه اغناء‌کننده خواهد بود که توأم با عشق¬ورزی باشد؛ بدین معنی که قلب¬ها و احساسات خود را با هم سهیم شوند. اغلب مردم به دنبال تجارب جنسی اغناء کننده نیستند، بلکه تنها به دنبال رضایت جنسی هستند. تنها با اصلاح و بهبود روش¬های عشق¬ورزی و نفوذ اجرای عمل جنسی، نمی¬توان به اغنای جنسی دست یافت. رضایت و احساس اغنای درونی، تنها با بهبود و اصلاح رابطه¬ای احساس و عاطفی میان دو انسان امکان¬پذیر است (آنجلیس، ترجمه ابراهیمی، 1384).


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.