کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

تحقیق مفهوم مصونیت دولتها و سران آنها از دیدگاه حقوق بین الملل

اختصاصی از کوشا فایل تحقیق مفهوم مصونیت دولتها و سران آنها از دیدگاه حقوق بین الملل دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق مفهوم مصونیت دولتها و سران آنها از دیدگاه حقوق بین الملل


تحقیق مفهوم مصونیت دولتها و سران آنها از دیدگاه حقوق بین الملل

 

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:102

فهرست مطالب:

  • مقدمه
  • فصل اول : مفهوم ، منابع و تئوریهای مصونیت دولت
  • گفتار اول : تعریف دولت و مفهوم مصونیت دولت
  • الف - تعریف مصونیت
  • ب - دولتهای خارجی و وضعیت سران دولتها در مصونیت قضایی دولت
  • گفتار دوم : منابع مصونیت دولت در حقوق بین الملل
  • 1- منابع قراردادی مصونیت
  • 2- منابع عرضی مصونیت
  • گفتار سوم : تئوریهای حاکم بر مصونیت قضایی دولت
  • الف - تئوری مصونیت مطلق
  • ب - تئوری مصونیت محدود
  • ج - دکترین عمل دولت
  • فصل دوم : مصونیت دولت از صلاحیت محاکم قضایی
  • گفتار اول : اصل مصونیت دولتهای خارجی
  • گفتار دوم : استثنائات مصونیت دولتهای خارجی
  • الف - انصراف از مصونیت
  • ب - دوای تقابل دولت
  • ج - اعمال تجاری دولت
  •  1- اعمال تصدی دولت
  • 2- اعمال حاکمیت دولت
  • 3- تفکیک بین اعمال تصدی و اعمال حاکمیت دولت
  • 3-1 : معیار هدف
  • 3-2 : معیار ماهیت
  • 3-3 : معیارمختلط کمیسیون حقوق بین الملل
  • 3-4 : تعریف اعمال تجاری دولت
  • د - شبه جرمهای ارتکابی دولت
  • 1- تعریف شبه جرمهای دولت
  • 2- دامه شبه جرمهای دولت
  • 2-1 : شبه جرمهای عمدی و غیرعمدی
  • 2-2 : خساراتی ناشی از شبه جرم دولت
  • فصل سوم : مصونیت دولت از اقدامات اجرایی ( قهری )
  • گفتار اول - اصل مصونیت از اقدامات اجرایی
  • گفتار دوم : استنشائات مصونیت از اجرا
  • الف - انصراف از مصونیت
  • ب - اموال تجاری
  • 1-اموال مورد استفاده در فعالیتهای تجاری دولت خارجی
  • 2- اموال مطلقاً مصون
  • 2-1: اموال نظامی
  • 2-2: اموال دیپلماتیک
  • 3-2: اموال بانک مرکزی
  • ج - مصونیت از اجرا و شبه جرمهای دولت
  • سخن آخر :
  • فهرست قضایا
  • فهرست اختصارات
  • فهرست منابع و ماخذ


 مقدمه :

هر قطعه از این کره خاکی به استثنای دریاهای آزاد – تحت حاکمیت یا متعلق به دولتی است. دولتها هم مانند افراد انسان منفرد و منزوی نیستند، بلکه با قتضای احتیاج با هم روابطی دارند.

موقعیت جغرافیای ایجاب می‌کند که یک دولت با دولتهای همسایه خود روابط خاصی داشته با و با دولتهای دیگر روابطی از نوع دیگر، یک این خود مستلزم رفت و آمد بین دولتها (سران دولتها و نمایندگان آنها) می‌باشد- و این روابط و رفت و آمدها مهتاج قواعد و قوانینی بین‌المللی است تا حقوق دولتها را در مقابل یکدیگر تعیین و تحفیظ نمایند.

در این بین بحث مصونیت دولتها (علی الاخصوص مصونین قضایی دولتها وپسران آنها) که بخشی از کی پروژه کلان در همین زمینه است، به پیش کشیده می‌شود.

ژمصونیت قضایی دولت از جمله مباحث مهم و مناقضه انگیز در حقوق داخلی بین‌الملل می‌باشند که حسب تحولات حقوق بین‌الملل تفکیک بین آن دو امکانپذیر شده است.

با این توصیف، در خصوص مصونیت قضایی دولت می‌توان چنین گفت که از دیرباز در حقوق دخلی به عنوان یک قاعدة عمومی پذیرفته است ه قوة مجریه یا دستگاه حکومت نسبت به خسارات ناشی از اعمال حاکمیتی خود، از هر گونه مسؤولیتی معاف است، مگر اینکه از روی لطف (exgrartia) و بدون اینکه مسؤولیتی متوجه آن باشد، از ز ی اند یدگان جبران خسا رت نماید؛ اما این قا عده در حال تغییر بوده و به تدریج دولتها حتی در قبلا اعمال حاکمیتی خود براساس تعهدی حقوقی موظف به جبران خسارت می‌گردد.

ولی برعکس، در حقوق بین‌الملل – نمی توان بدون در نظر گرفتن تحولات تاریخی، تعریف دقیقی از مصونیت قضایی دولتها و سان آنها عرضه کرد. چرا که در هر دورة تاریخی و حسب مقتضیات زیست بین‌المللین آن دوره، تحولات شگرفی بر آن وارد شده است.

در دوران قبل از شکل گیری مفهوم ( state) با اختلاط میان مفهوم مصونیت حکام (سران دولت) و مصونیت هیأت حاکمه، دیدگاهی مطلق نسبت به «مصونیت‌» وجود داشت که به تدریج با شکل گیری مفهوم دولت در حقوق بین‌الملل به آن تسرّی یافت.

چنین مفهومی از مصونیت که نزدیک به دو قرن دوام آورد، به «تئوری مصونیت مطلق دولت» معروف شد. پس از جنگ جهانی اول، دو عامل باعث گردید که «تئوری مصونیت مطلق دولت» اعتبار خود را از دست بدهد. به این معنا که از یک سو، دولتها بیش از پیش به دخالت در ا مور اقتصادی پردختند و دست به اعمالی زدند که پیش از آن بخش خصوصی عهده دار آن بود، و از سوی دیگر دکتر ین سوسی الیستی ‌ـ مارکسیستی اداره دلت نیز به دولت شدن هرچه بشتر اقتصاد کمک کرد. از این رو به تدریج این نظریه قوت گرفت که نباید ودولت را در خصوص این اعمال، اتداری مصونیت دانست و همین امر منجربه پذیرش دکترین « مصونیت محدود دولت» گشت. نظریه جدید، میان اعمال تصدی (اعمال غیر حاکمیتی) و اعمال حاکمیتی دولتها قائل به ت فکیک شده و اعطای مصونیت را به اعمال دسته اخیر محدود می‌کند. به سحن دیگر، جز در خصوص نتایج زیانبار اعمال حاکمیتی، برای دولتها مسئولیت مدنی قرار دادی و غیرقراردادی یا مسؤلیت ناشی از شبه جرم قایل می‌شود. که البته مصونیتن دولتها و سران آنها با پذریرش این دکترین دستخوش تحولات عظیمی گردید.

در آخرین تحولات، قواعد مصونیت دولتها، پس از تصویب اصلاحیه قانون مصونیت حکام خارجی ایالات متحده (Forgegin severeing Immunity ACT ) در سال 1996 با طیفی ج دید از تحولات مواجه شده که بررسی آثار حائز اهمیت است. توضیح آنکه به موجب اصلاحیه مذکور در موارد نقض یا حمایت از نقض قواعد آمده حقوق بشر، صدفنظر با تصویب این اصلاحیه و توجه کمیسیون حقوق بین‌الملل به آن، قواعد حاکم بر مصونیت دولتها در آستانه تحولات عظیمی قرار گرفته است.

به عبارت دیگر این سؤال فراروی حقوقدانان بین‌الملل و قضات محاکم داخلی قرار دارد که آیا دولتهای خارجی در قبال نقض فراسرزمینی قوا عد آمده حقوق بشر از ق بیل شکنجه، قتل و گروگانگیری دارای مصونیت هستند یا خیر؟

تبیین دقیق مفهوم و مبانی مصونیت دولت در حقوق بین‌الملل، بررسی انواع مصونیت قضایی و پاسخ به سؤال فوق انگیز اصلی این تحقیق بوده است. به ویژه آنکه متعاقب تصویب اصلاحیه 1996 FSIA احکام قابل توجهی علیه جمهوری اسلامی ایران و سران آن صادر شده است.

امید است که بتوان در این مقاله، پاسخی هر چند سطحی به مسائل و مطالب مهم در زمینه مصونیت دولتها و سران آنها از دیدگاه حقوق بین‌الملل داد.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.