لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:15
فهرست مطالب
*نظریه های یادگیری:
1- نظریه یادگیری رفتاری
2- نظریه یادگیری اجتماعی
3- نظریه شناختی
*یادگیری از دیدگاه گشتالت :
یادگیری و نظریه های یادگیری
یادگیری عبارت است از تغییر رفتار آموزشی و پرورشی مطلوب در یادگیرندگان بازده هر نظام آموزشی و پرورشی بر اساس میزان این تغییر رفتار یا تغییرات رفتار محاسبه و مورد ارزشیابی قرار می گیرد.
در رفتارگرایی عقیده کلی بر این است که همه یادگیرندگان در اصل برابرند . امّا شرایطی که بر آنان تأثیر میگذارد ، متفاوتند . همین شرایط موجب تفاوتهای رفتاری میشود .
رفتارگرایان : تغییر در رفتار (هر نوع عملی که از فراگیر سر میزند به اضافه فکر کردن) فقط عملی که از ما سر میزند ، نیست . به فرآیند پردازش اطلاعات کاری ندارند ، به این که چه تحولی رخ میدهد کاری ندارد .
به برونداد کار دارند ، به حاصل کار دقّت دارند ، این قابل سنجش و اندازهگیری است .
رفتارگرایی (پاسخ به محرکها) کانون توجه معلم بر پاسخهای مورد انتظار مبتنی است . میخواهد پاسخها و واکنشهای دانشآموزان را شکل دهد تا همانند الگوی اولیه که توسط وی ارایه شده است ، بشود .
نظریههای شناختگرایی بیانگر این واقعیت میباشد که یادگیرنده عامل اصلی و مهم کسب اطلاعات است و بر اساس اعتقاد گروهی از روانشناسان : همه توانمندیهای ما همچون ادراک ، یادآوری ، استدلال در یک نظام پیچیده ، سازمان یافتهاند که آن را شناخت مینامند .
آدمی میتواند به تعبیر و تفسیر اطّلاعات بپردازد ، پیچیدگیها و معماهای زندگی را از روی بینش حل کند ، رویدادها و مسایل روانی را پیشبینی نماید و به تجربههای سنجیده و نامشهود سازمان دهد .
به طور کلی شناخت :هم فرآیند دانستن و هم محصول عمل دانستن است و اندیشهها ، اطلاعات ، خاطرهها یا نمادهای روانی و فرآیندهایی را در بر میگیرند که به وسیلهی نمادها کسب میشود .
در واقع به یاری پردازشِ شناخت و آگاهیهاست که میتوانیم آفرینندههای فعال حقایقی باشیم که ما را به فراتر از الگوهای محرک ، پاسخ میبرند .
*منابع :
ـ نظریههای یادگیری (ارنست هیلگارد ـ گوسدن باور)
ـ روانشناسی یادگیری (دکتر محمد پارسا)
ـ نشریه رشد معلم انتشارات آموزش و پرورش